Dåligt fiske, kan man få lite tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt fiske, kan man få lite tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dåligt fiske, kan man få lite tips?

Halloj i stugan! Jag var ute på en fiskerunda innan skymningen. Jag testade med jigg, spinnare, wobbler och popper men ingen fisk. Det var ändå ganska bra förutsättningar. Det det kan ju bero att det var östlig vind och högvatten. Hur mycket påverkar vind och vatten nivå? Kanske bara var en dålig dag?
    Tips uppskattas, tack på förhand.
    Fiska bör man annars dör man

Vind och vatten nivå påverkar en hel del!
    Samt tiden på dygnet, nu på hösten är det dagsfiske som gäller! dem brukar sluta hugga mellan 5-6 tycker jag!
    sigpic
    www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Östlig vind är väl inte det optimala för fisket. Sydvind är den bästa. Sen beror det inte bara på vinden.
      Vindstilla eller kraftig vind (typ kuling eller mer), molnfri himmel (stark sol), omslag från varmt till kallt, ja listan kan göras lång på hur fisket kan drabbas till det sämre.
      Det optimala är inte många gånger på ett år.
      Det är då man skall vara ute. Men i regel är man på jobbet eller som många yngre i skolan och fluktar på kanonvädret. Som idag lördag den 3 oktober. Riktigt grisväder där man inte är så sugen på att tampas med nåt enstaka hugg.
      Fast känslan att vara ute ett par timmar i skitväder kan ju vara bättre än att ligga och titta på burken.
      Man uppskattar efter en sån tur soffan ännu bättre och även burken.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ostvind är min högst hatade vindriktning.. Jag har aldrig någonsin gått och fiskat när jag i förväg vetat att ostvind är i annalkande.. Sydost vind och nordost vind har dock gett mig väldigt bra fiske.. Men allt beror väl på hur vädret är i övrigt. Har aldrig haft bra fiske vid pissväder.. alla bra fiskedagar jag haft har jag varken klagat på att det är för varmt eller för kallt, dem dagar jag varit riktigt på hugget har fisken också varit det typ.. 20 grader med 1-5 meter i sekunden vind helst sydlig och halvklart är det optimala vädret om jag ska gå ut och fiska..

Kommentera

Jag fiskar från land, helst abborre och gädda ( Som jag aldrig lyckas få upp)

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
            Ostvind är min högst hatade vindriktning.. Jag har aldrig någonsin gått och fiskat när jag i förväg vetat att ostvind är i annalkande.. Sydost vind och nordost vind har dock gett mig väldigt bra fiske.. Men allt beror väl på hur vädret är i övrigt. Har aldrig haft bra fiske vid pissväder.. alla bra fiskedagar jag haft har jag varken klagat på att det är för varmt eller för kallt, dem dagar jag varit riktigt på hugget har fisken också varit det typ.. 20 grader med 1-5 meter i sekunden vind helst sydlig och halvklart är det optimala vädret om jag ska gå ut och fiska..
            Jag tror att det delvis ligger till såhär: Du har inte haft bra fiske i ostlig vind och du ger dig aldrig ut och fiskar i det. Nordost och sydost däremot, då åker du ut och fiskar. Vad händer då? Du får fisk... Ut i ostlig vind också så ska du se att det funkar! Beror också mycket på åt vilket håll platserna ligger o.s.v.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Syd-västlig vind 5-6 s/m. Bäst för gädda!

Kommentera

Du har helt rätt.. När det blåst österifrån har jag aldrig hittat ett för dagen fungerande bete.. Jag tycker mig se att vindriktningen styr vilken färg och vilket bete som är effektivt, sedan om det är slumpen att jag bara fått fisk på Reflex white silversked när ljummen och svag sydostvind blandats med sol och vita moln på himmelen är för mig en gåta...

Kommentera

Jag har en fråga, ungefär när på året lugnar aborren ner sig? Just nu verkar dem vara helt galna.. Dem flyger upp från djupet så fort man doppar jiggen i vattnet, överallt bryts tystnaden av en löja som simmar nära ytan.. Så fort man ser en ensam löja borta från sitt stim kan man alltid räkna med att det kommer ett helt gäng med vresiga aborrar och kastar sig över sitt utvalda byte, men det känns så dumt.. Varför slåss ett stim av aborrar om en fisk, när det några meter bredvid simmar tusentals??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 777 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B