Dropshot. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dropshot.

Hej alla vertikalare.
    Ska ut på min första tur med dropshot grejerna men innan så vill jag kolla runt lite först. Är det någon som har satt dit en stinger krok som extra krok?
    Man kanske tappar lite rörlighet men krokningen bör ju bli säkrare, är lite skeptisk til att man bara ska en enkelkrok..
    Svara gärna om ni har provat eller med förslag.
    Mvh Thobbe
    Senast ändrad av Thobbe.B; 2009-09-22, 16:11.

Qui dropshot superior le perche un le zandre

Testa, personligen tycker jag det känns klumpigt.
    Min blogg

Kommentera

Min morsa sa alltid åt mig att sätta på dubbla kondomer när var i tonåren
      och tog mina första stapplande steg i sexträsket.
      Och jag gjorde som hon sa tills jag upptäckte att hennes oro lurat mig och att det räckte gott å väl med bara en...

sigpic

Kommentera

En fråga till experterna på dropshot.

Jag har sett att vissa fiskar med kroken mitt på jiggkroppen. Vad är fördelen med detta? Yvigare gång på betet?

Jag ska fiska i ganska så strömmande vatten på fredag och antar att den bästa upptacklingen är den vanliga (d.v.s. som med jiggskalle). Tacklar man jiggkroppen/deadbait på tvären så lär väl strömmen ta den och man får dålig kontroll på betet, eller?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          En fråga till experterna på dropshot.

Jag har sett att vissa fiskar med kroken mitt på jiggkroppen. Vad är fördelen med detta? Yvigare gång på betet?

Jag ska fiska i ganska så strömmande vatten på fredag och antar att den bästa upptacklingen är den vanliga (d.v.s. som med jiggskalle). Tacklar man jiggkroppen/deadbait på tvären så lär väl strömmen ta den och man får dålig kontroll på betet, eller?
          Nu är jag ingen expert på DS men jag har en del erfarenhet av fiskesättet. Ibland så kan det löna sig att tackla plastbetet på tvären eller i stjärten istället för i nosen. Det blir lite olika gång beroende på vilken form/tyngd ditt bete har.
          Lite svårt att veta hur plastbetet uppför sig innan man testat. Har du ett vatten som är riktigt klart, som ex. en hamn vid havet/sjön vintertid, så kan du lätt se hur plastleksaken uppför sig med olika tacklingar.
          Jag har fiskat i snabba vatten vid några tillfällen och den bästa tacklingen då var samma som DS i havet. En jigg längs ner som sänke och en worm, gobi, sculpin eller långsmal shad typ fluke eller Fin-s, tacklad i den yttersta spetsen som upphängare.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
            Nu är jag ingen expert på DS men jag har en del erfarenhet av fiskesättet. Ibland så kan det löna sig att tackla plastbetet på tvären eller i stjärten istället för i nosen. Det blir lite olika gång beroende på vilken form/tyngd ditt bete har.
            Lite svårt att veta hur plastbetet uppför sig innan man testat. Har du ett vatten som är riktigt klart, som ex. en hamn vid havet/sjön vintertid, så kan du lätt se hur plastleksaken uppför sig med olika tacklingar.
            Jag har fiskat i snabba vatten vid några tillfällen och den bästa tacklingen då var samma som DS i havet. En jigg längs ner som sänke och en worm, gobi, sculpin eller långsmal shad typ fluke eller Fin-s, tacklad i den yttersta spetsen som upphängare.
            Du kan alltså få dubbel utdelning på det tacklet

Jag ska testa deadbait efter abborre - fiskad aktivt med dropshottackling i en å... återkommer med rapport i tråden om jag får någon hyfsad randig krigare.

Åter till huvudämnet - stinger till dropshot?! Det verkar ju helt gå emot tanken med själva metoden.

Kommentera

Jag har aldrig använt stinger eller annan krok som extra förstärkning. Har inte haft några större problem med att inte fisken fastnar på drop kroken. Fisken brukar sitta fint i den övre delen av munnen.
              Ibland fiskar vi med levande eller död vitfisk men det har ofta varit mer effektivt med plastbeten när man fiskar aktivt. Speciellt abborre som är i stöten har svårt att motstå worms fiskade med yvig och oregelbunden gång . Den äkta varan har varit bättre på gös som är mer seg och tjurig där jag fiskar.
              Vi brukar tackla mindre löja eller småmört längs ut i läppen eller ibland i stjärten.
              Nackdelen med död betesfisk är att den ofta blir tung i större storlek och du får inte riktigt den där förföriska gången och du måste gå upp i storlek på sänken, tjocklek på lina och storlek på krok. Däremot ett större plastbete är det vanligtvis inga problem att fiska med lättare prylar.
              Men det är som i de flesta fiskmetoder bara att testa sig fram, det finns inga givna regler utan vad som fungerar för dagen kan variera mycket.
              Hoppas att de randiga är på hugget i ån!!
              sigpic

Kommentera

Jag har frysta deadbaits... tror det är små sardiner 2-5 cm långa. Det är ett litet experiment.

Vi får se vad som händer

Kommentera

Lånar tråden lite! Är helt ny på DS men tänkte testa och undrar vilken lina, knut och krok ni föredrar vid DS efter abborre?
                  /D
                  Stå på dig... annars gör någon annan det!

Kommentera

Jag brukar köra 8 lb fl.carbonlina..... Gamakatsu splitshot eller owner mosquito krok i storlek 1 eller 1/0 och knyter med den knut som japanarna brukar använda. Fungerar bra med beten upp till 10-12 cm.
                    Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-11-04, 12:58.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B