Spö och teknik för tunga swimbaits? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och teknik för tunga swimbaits?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och teknik för tunga swimbaits?

Ni som kör med tunga swimbaits typ Bulldawg, Curly Sue, Alien Eel och allt vad de heter, kör ni med någon speciell utrustning för dessa? Skulle det funka att använda jerkbaitspöt för dessa, eftersom de klarar dessa betesvikter? Eller kör ni med längre men lika styva spön?

Och vilken teknik använder man? Vanligt spinn med vevstopp, jerkar man in dem eller hur gör ni? Har aldrig testat swimbaits förut, men de verkar rätt effektiva och eventuellt värda att testas framöver.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
    Ni som kör med tunga swimbaits typ Bulldawg, Curly Sue, Alien Eel och allt vad de heter, kör ni med någon speciell utrustning för dessa? Skulle det funka att använda jerkbaitspöt för dessa, eftersom de klarar dessa betesvikter? Eller kör ni med längre men lika styva spön?

Och vilken teknik använder man? Vanligt spinn med vevstopp, jerkar man in dem eller hur gör ni? Har aldrig testat swimbaits förut, men de verkar rätt effektiva och eventuellt värda att testas framöver.

Gummibeten är bra om det finns stor gädda inget å köra i nån skogssjö . Ja kör en 9 fotare Lf chopper 40-120 gram det är lite för mjukt . Mest optimala är nog ett 7,6 fots spö med kastvikt uppåt 150-180 gram ,tyvärr är dom spöna svåra å frakta då om dom är odelbara är delbara vid handaget. , funkar nog även med 6,9 fots jerkspö . men kasten blir nog kortare . Finns ju 8,6 som är odelbara men skulle aldrig köpa skräpet ska man behöva ha takräcke för å frakta grejerna .
    Lina bör ju va 0,36-0,41 å då en 6000 rulle för ja tycker linupplägningen blir helt värdelös med 0,41 på 5000 rullar .
    Ja fiskar bara med gummibeten under varma delen av året Juni. å till första delen av oktober . Från 3,5 meter å ned till 6 meter över gräsbevuxna flader å grynnor å veva relatift fort å med vevstopp . Kallare delen av året tycker ja dom sjunker för fort för å fiska med , men det är ju min uppfattning då passar ju nån svävande Zalt bättre. Finns Ju Shallow beten som går grunt .
    Vilket gummibete ska man ska välja .

Mr rubber å Ghost tail blir diskkvalifiserade direkt lixsom andra kopior för mjukt gummi i . Nya Bulldawg dom som en känd butik i Örebro säljer skulle ja hellre aldrig köpa dom säljer bara på namnet å det är rena skräpet , man känner ju när man tar i dom att dom inte håller för speciellt många fiskar , hade dom kostat hälften så mycket hade det väll inte vart så farligt .
    Bäst är nog gamla Bulldawg håller riktigt bra om nån vet var man får tag i dom så skrik till .
    Ailen Eal är annars minst dåliga förhållande till priset. Dawias nya bete har ja inte testat gummi känns riktigt bra likaså på Curly sue , men på Curly sue finns en annan begränsning å det är vikten tycker dom är för tunga . Dom små har konstig krokupphängning som gjorda för att få svansen avbiten .

/Fredrik
    Senast ändrad av jerklimpan; 2009-09-02, 22:37.

Kommentera

Sa experten pa allt.

Kommentera

Snackas om olika gummikvaliter? Bullshit.. ALLA gummibeten blir strimlade nær en gædda ruskar på huvudet. Man lagar dom med "Mend-it", smælter ihop med tændare, eller limmar med snabblim..

Jag har ett ST.Croix 7,6, 6oz som funkar fint till Bulldawg Magnum som jag gillar bæst. Skall man fiska med ænnu større beten kanske man skall ha något ænnu kraftigare? Fiskar lite med stora Curley Sue, fungerar, men man får lobba lite.. En kompis fiskar med 7,9, 20oz. Uppfattade det som framtungt nær jag kænde på det? Men han hævdar att det ær en drøm att fiska med..

Flera andra bekanta anvænder CWC Hamer. Ær nøjda med det! Men lite djupare aktion, och lite længre.. En smaksak?
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

mitt favorit spö till swimbait/bulldawg fiske är okuma EVX-C-861XH-T ! !!!!
          Senast ändrad av mangeboy79; 2009-09-03, 07:07.

Kommentera

Hej!

Jag har ett 7,6 -150g spö och dänger bullar med, rullen är en CS Pro Rocket 6000 storlek med 0,35 lina på. Gillar kombinationen starkt!

Hur de fiskas, beror på årstid, på sommaren brukar jag veva in dem mycket "Växlande" dvs från långsamt/stilla till tokvev med vissa "knyck" då och då! På våren brukar det funka utanför lekvikarna om man spinner in dem Lååångsamt! Ibland tacklar jag om dem så att krokarna sitter på ryggen då kan man släpa dem lite på botten vilket ibland kan vara bra!

Aja, det viktigaste är nog ändå att man testar lite själv och finner den teknik som funkar bäst i ditt vatten!

Lycka till, det är ett roligt fiske med hårda hugg!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              Snackas om olika gummikvaliter? Bullshit.. ALLA gummibeten blir strimlade nær en gædda ruskar på huvudet. Man lagar dom med "Mend-it", smælter ihop med tændare, eller limmar med snabblim..
              Instämmer i detta uttalande om gummikvalitet. Har haft Bulldawgs ("gamla bra varianter") som sett ut som de blivit våldtagna av en drake efter ett par bett av smågäddor och Mr rubber som klarat sig undan stora gäddor ganska välbehållna. Skulle säga att det beror på hur hugget tar. Däremot så tycker jag att det är lite skillnad på hur de dyker. Mr rubber går mer "rakt ned" än bulldawg och Alien eel. Personligen gillar jag den utomjordiska ålen bäst men de andra funkar de åxå.

Vad gäller spön så kör jag med ett BFT Strike Giant 8'6" ( 150 gr) och är nöjd med det. Det funkar säkert att köra dem med ett jerkspö också (Gäddan struntar nog i vad du har...) Det är nog en smaksak.

Vad gäller tekniker för att fiska dessa så är det bara att exprimentera. De fångar fisk på de flesta sätt. Något som kan vara värt att prova är att låta betet sjunka till botten, därefter "tokveva" ett par varv på rullen och därefter låta den sjunka ned igen... sedan fortsätter man så tills det hugger :-)
              Senast ändrad av Mugge; 2009-09-03, 20:40.
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

Jag kör med ett strike pro capture 6,10" -200g med en amb record61.Jag föredrar en lägre utväxling då på rullen.Provade med en record51 men den hade för hög utväxling tycker jag.
                Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag kör med ett LF Chopper 9' 120g och det tycker jag funkar bra, lite i klenaste laget kanske men spöet är så skönt att drilla med att det väger upp det.

En kul teknik att låta bullen sjunka till bottnen för att sedan veva upp den snabbt någon meter för att sedan låta den sjunka igen, gäddorna hugger ofta när den sjunker så det gäller att vara med. Grymt kul fiske!

Kommentera

Jag använder bulldawg series rod 7,6 fot 10oz (280g) och en daiwa luna 300L med 0,36 strike wire.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla