2 små frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 små frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2 små frågor

1. Hur länge ska man ha samma lina på rullen???
    2. Hur länge ska man ha samma rulle??
    3. Vilken lina är bäst till insjö-fisket när man fiskar de vanligaste insjöfiskarna???, t.ex Abbore och gädda.
    http://knottbitefishing.blogspot.com

Ursprungligen postat av sik-felix Visa inlägg
    3. Vilken lina är bäst till insjö-fisket när man fiskar de vanligaste insjöfiskarna???, t.ex Abbore och gädda.
    1. Beror på hur ofta du fiskar, men du ska helst byta lina inför varje säsong iallafall.

2. Beror såklart på kvalitet och hur väl du vårdar din rulle. Men om du gör ren den och oljar på den lite varje säsong så kan den hålla livet ut.

3. Jag tycker du ska använda en stum flätlina för bästa beteskontroll. Dimension beror på beten, spö, rulle och metoder, men flätlinor är starka så du kan välja en bra mycket tunnare lina än om du fiskade med mono.
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Tack för tipsen!!
      http://knottbitefishing.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av sik-felix Visa inlägg
        Det där var ju 3 frågor...

Nu svarar jag efter eget huvud. Andra kan ha en annan uppfattning.

1. Det beror helt på hur mycket du fiskar och vad du har för lina. Fiskar du bara lite då o då...byt nylonen varje år och flätlinan när du tycker den ser sliten ut men den kanske håller 2-5 år...

2. Tills du tröttnat på den, tills du vill ha nåt annat, tills den inte fungerar eller tills du vill ha nåt bättre. Det är du som avgör hur länge din rulle duger. Du ska inte lyssna så mycket på skitsnackare här ute...(jag är för övrigt en skitsnackare också )

3. Du ska få ett "klassiskt" tips för att göra det enkelt... Fireline till haspel och PowerPro eller StrikeWire till multirulle. Fast det finns massor av bra alternativ.

Kommentera

Jag brukar köra 0.12-0.17 fireline till hasplar i storlek 500-2500 när jag fiskar gädda.. 0.12 till UL, men där kan man nog gå ner ett snäpp ytterligare.. Fireline Crystal brukar jag köra oftast, har funkat bra för mig.

Linans livslängd beror helt klart på slitage, jag brukar nästan varje tur kapa ~1 meter längst ut om jag fått fisk eller haft bottennapp senaste turen, men det där lär man sig ju snabbt se.. Tror inte linan slits nämnvärt av att bara ligga påspolad.. Nylon skulle jag dock kapa några meter på varje säsong och provdra och titta på och se hur den ser ut.. Jag har haft SAMMA lina på en 7000-rulle i 5 år och det är fan inget fel på den, fiskat lax med den i år. Dock är det ju dumt chansa om man känner att man inte har koll då nylonlina är ruskigt billigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 846 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B