Utväxling på Daiwa Luna 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på Daiwa Luna 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling på Daiwa Luna 300

Har kikat lite på Daiwas rulle Luna 300 till Jerk.
    Den får fina vitsord men jag är tveksam till att den har en utväxling på 1:5,1

De klassiska Amba-rullarna ligger väl på 1:5,3-1:5,4? "Nyutvecklade" rullar (får man uttrycka sig så? Ber om ursäkt till alla Amba-iter) verkar oftare få 1:6,4 i utväxling, eller erbjuds åtminstone även i den varianten. T ex Revo Toro HS.

Jag jerkar idag med 1:6,4 men skulle i vissa lägen vilja ha ännu högre utväxling beroende på bete. Då låter det vansinnigt att gå ner på 1:5,1 i mina öron.

Är det någon som har koll på om jag missat nåt i specen om Lunan? Kan det verkligen stämma att den tar in ännu mindre lina/varv än en standard Ambassadeur? I så fall känns det ju tveksamt att marknadsföra den som en Jerk-rulle...

Man ska inte bara stirra sig blind på utväxlingen, utan titta på vad linintaget är i cm per vevtag. En lågutväxlad rulle med spole med större diameter kan ta in mer lina än en högutväxlad med mindre diameter på spolen. Sedan är det en smaksak vilken utväxling/linintag man vill ha, lite beroende på jerkteknik mm. Hursomhelst så tror jag att 5.3 utväxling är bland de vanligaste bland svenska jerkfiskare...i konkurrens med 6,3, två vanliga Ambassadeur-utväxlingar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Man ska inte bara stirra sig blind på utväxlingen, utan titta på vad linintaget är i cm per vevtag. En lågutväxlad rulle med spole med större diameter kan ta in mer lina än en högutväxlad med mindre diameter på spolen. Sedan är det en smaksak vilken utväxling/linintag man vill ha, lite beroende på jerkteknik mm. Hursomhelst så tror jag att 5.3 utväxling är bland de vanligaste bland svenska jerkfiskare...i konkurrens med 6,3, två vanliga Ambassadeur-utväxlingar...
      Du har såklart helt rätt.
      300:an tar in 60 cm per vevat varv enligt Daiwa själva, frågan är hur de mäter...vid full, tom eller halv rulle. Nån som vet?
      Min tar in 63cm per vevat varv vid full spole.

Har fiskat med flera olika utväxlingar och denna trivs jag bäst med, och det betyder inte att jag tycker andra gör fel som gillar en annan utväxling...kanske är bäst att vara tydlig med det då så ingen tar illa upp här...

Kommentera

Min shimano cardiff 301A tar 52cm, mätte precis. Rättså fullt med lina på spolen. Tror den har en uväxling på 5,8:1. Jag hade gärna haft mer..
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Hittade en gammal tråd här på forumet där Buster (tror jag det var) hade mätt upp att 300:an tog in 62 cm lina vid full spole.

Därmed är min fråga besvarad.

Tack för er input gossar. Det uppskattas.
          Senast ändrad av Raidlevel; 2009-08-23, 19:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 911 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B