Stressbrott på hemmagjorda titantafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stressbrott på hemmagjorda titantafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var in o klämde och kände på 20lbs, den var supertunn och skulle bli på tok för mjuk även om jag skulle fläta den. Jag vill ju ha en perfekt kompromiss mellan styv och mjuk.
    Styv nog för att inte trassla i krokar och lina när man kastar ut, vissa beten snurrar ju en del, och även när man jerkar, men samtidigt mjuk nog för att inte störa betet för mycket. En del hävdar att stela tafsar styr side-to-side-beten bättre men jag tycker de flesta beten mår bäst av en så mjuk tafs som möjligt. Det blir en kompromiss där såklart.

20lbs blir nog även lite för klen. Motsvarar väl ca 9kg, vilket skulle ge 27kg i teorin. Sen får man dra bort en del för knutarna antar jag.
    Då var alternativet att gå upp på 40lbs, men då blir knutarna inte roliga. Lite grova liksom...så jag fick ge upp tanken på att fläta själv. Eller åtminstone skjuta det på framtiden.

En intressant sak tyckte jag var en ny titantråd, tvinnad. Kommer inte ihåg nu vad den hette. Fanns tyvärr bara upp till 40lbs, men om den kommer som 60lbs eller grövre framöver så blir den perfekt att använda ihop med klämhylsor för att få snygg och säker låsning. Har större förtroende för klämhylsor ihop med tvinnad tråd än med en enkel tråd. =)

I slutändan så föll valet ändå på BFT´s egna 18" färdiga titanvajer, tvinnad. Två lekande och ett crosslock, så beteslåset var ju enkelt att plocka bort (fjäderringar som beteslås ). Lagom styv/mjuk, plastklädda öglor. Lätt men ser ut att klara hur mycket som helst.
    Provfiskade den 9 timmar i kväll och den var helt underbar. Testfiskade med I-fish Duke, xBuster (som snurrar likt en propeller), Big Bandit och en Pig.
    Priset är ca 100kr vilket blir billigare än om jag ska tvinna egen titantråd, och eftersom det inte verkar finnas tvinnad titanvajer på metervara så kommer jag köra med den här...

Känns riktigt bra och tills jag lyckas förstöra den så lägger jag all egen tillverkning på is.

Kommentera

Har kört me BOA 60lbs typ 2-3 år o har inte haft dom problemen att de skulle smälla av kors o tvärs. Krympslang har ja också alltid kört me o funkar perfekt. Låter bara en lite längre bit sticka ut efter avslutad knut och viker den tillbaka längs tafsen o täcker de hela med krympslang ca: 2-3 cm.

Kommentera

Jaha...så har jag lyckats kasta av en av BFT´s färdiga tafsar...som ska hålla "hög kvalitet" enligt CWC.

18" tvinnad titantråd.

Som tur var har jag gått ifrån enkeltrådig tafs just för att titan verkar vara ytterst känslig för stress och jag ville ha åtminstone 3 trådar i tafsen för att få behålla betet när tafsen pajar.

Resultatet är en trasig tafs men bibehållet bete. =) Lite positivt i alla fall.

Kommer reklamera tafsen då jag tycker de ska hålla mer än nån dag.

Jakten på den perfekta tafsen fortsätter...
        Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inlägg
          Har kört me BOA 60lbs typ 2-3 år o har inte haft dom problemen att de skulle smälla av kors o tvärs. Krympslang har ja också alltid kört me o funkar perfekt. Låter bara en lite längre bit sticka ut efter avslutad knut och viker den tillbaka längs tafsen o täcker de hela med krympslang ca: 2-3 cm.
          Det är bara på kraftiga jerkpåkar, som problemet finns.
          Jag har aldrig haft sönder en BOA/BFT 40-60lbs på spinn/haspel........

Kommentera

Den nya tafsen som jag fick när jag reklamerade den andra (också 18" mjuk, tvinnad titantafs från BFT) höll i ca 2 dagar...sen gick den av på samma ställe.
            Även den är reklamerad och jag har nu skaffat mig en 12" stel titantafs som komplement. Får se hur den håller...

Vet dock inte om jag vågar kasta nåt dyrt bete med den eftersom den är enkeltrådig så att säga. Går den av så tappar jag betet.

Är det någon som behöver en produkttestare för tafsar så är det bara höra av sig...men jag tänker inte stå för beteskostnaden...

Fan det börjar kännas hopplöst det här...

Någon som vet nåt högkvalitetsmärke på tafsar? BFT/CWC verkar ju inte höra till den kategorin.

Kommentera

Tja, du kämpar på med dina tafsar...

Du har inte testat fluocarbon? Jag gör egna med bra resultat, kör 0.89 och dubbla crimps/hylsor!!
              Tyvärr så är det ju inte lika motståndskraftigt som titantafsarna. Men jag har iaf inte tappat nån fisk pga tafsbrott, ej heller kastat bort några beten!! Dock bör man kolla dom noga efter fisk&hugg!!

Lycka till/Robban.

Kommentera

Ursprungligen postat av Raidlevel Visa inlägg
                Även den är reklamerad och jag har nu skaffat mig en 12" stel titantafs som komplement. Får se hur den håller...
                Själva tråden klarar nog Finlandsfärjan, det är hylsan som kan glida ner eller låset som kan fallera.
                Har även varit med om att den svetsade ringen på kullagerlekandet pajjar.

Har du testat CWC/Titanium Tooth Proof 75lbs ?

Då har du 99% skydd (100% finns inte).
                Det är större risk att något annat i utrustningen ger upp innan.
                Normalt rätas kroken innan något annat går sönder, jag har även sprängt nåt crosslock men 75lbs tråden har aldrig gått av.
                Numera kör jag med Stay-lok lås men även dom bör bytas efter ett tag, särskilt om man byter drag ofta (som jag).

Jerkspö (-6oz) med Power Pro 0.41 är det jag talar om nu.....d.v.s. ingen större svikt i spöt/linan.
                Dom som säger att dom inte haft problem med 60lbs eller tunnare BFT/BOA
                har inte jerkat flitigt med den eller så har dom bara haft tur.
                Det kan ta ett tag innan det händer, men det är himla tråkigt att se en grov gädda
                rulla med en Pig i käften efter att BOA-tafsen gått av i mothugget.
                Hände mig även ett par gånger att tafsen gick av mitt i ett jerk, d.v.s. utan större stress.
                Det finns för många olika vittnesmål om oförklarliga brott för att jag ska använda BOA till jerk iaf.
                Om det möjligtvis beror på felaktig knut struntar jag i, det problemet finns inte på 75lbs !

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                  Själva tråden klarar nog Finlandsfärjan, det är hylsan som kan glida ner eller låset som kan fallera.
                  Har även varit med om att den svetsade ringen på kullagerlekandet pajjar.

Har du testat CWC/Titanium Tooth Proof 75lbs ?

Då har du 99% skydd (100% finns inte).
                  Det är större risk att något annat i utrustningen ger upp innan.
                  Normalt rätas kroken innan något annat går sönder, jag har även sprängt nåt crosslock men 75lbs tråden har aldrig gått av.
                  Numera kör jag med Stay-lok lås men även dom bör bytas efter ett tag, särskilt om man byter drag ofta (som jag).

Jerkspö (-6oz) med Power Pro 0.41 är det jag talar om nu.....d.v.s. ingen större svikt i spöt/linan.
                  Dom som säger att dom inte haft problem med 60lbs eller tunnare BFT/BOA
                  har inte jerkat flitigt med den eller så har dom bara haft tur.
                  Det kan ta ett tag innan det händer, men det är himla tråkigt att se en grov gädda
                  rulla med en Pig i käften efter att BOA-tafsen gått av i mothugget.
                  Hände mig även ett par gånger att tafsen gick av mitt i ett jerk, d.v.s. utan större stress.
                  Det finns för många olika vittnesmål om oförklarliga brott för att jag ska använda BOA till jerk iaf.
                  Om det möjligtvis beror på felaktig knut struntar jag i, det problemet finns inte på 75lbs !
                  Låset på den stela tafsen har jag redan plockat bort, litar inte på beteslås efter att två Zalt Z lossnat två turer efter varandra genom att beteslåsen öppnat sig. Kör med fjäderringar som beteslås.
                  Men det låter ju inte alls bra att ringen kan ge vika. Tyckte den såg ut som en svag länk men hade hoppats att jag bara inbillade mig.

Jag har haft en titanium toothproof 75 men då gick naturligtvis linan av så den har jag inte kvar... haha.
                  Hade Fireline 0,36 då och fick stopp precis när jag skickade iväg en Esox Lucius Slow Sink 100g. Så jag vet inte om jag kan klaga på linan för det...
                  Den var knuten och jag har ju lite svårt för knutarna då det alltid fastnar skit i dem om det är lite växter. Men jag rensar ju förstås tafsen från växter mellan kasten än tappar beten.

Nu kör jag med StrikeWire 0,41 och den verkar hålla för det mesta. Än så länge i alla fall.
                  Kastar med ett Powermesh 2-6oz.

Har kastat av lekanden tidigare och är lite tveksam till att bara ha en tråd i tafsen som 75lbs ändå är...går den av så sticker ju betet... som det är nu med BFTs mjuka titantafsar så går ju 1-3 kardeler men betet sitter kvar eftersom det är några kardeler kvar.
                  Frågan är bara hur många jag kommer få reklamera eftersom de går sönder hela tiden.

Ska tänka ett tag till på Toothproof 75lbs...kanske blir det att införskaffa det ändå....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 791 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B