Lina för klumpig nybörjare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina för klumpig nybörjare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina för klumpig nybörjare.

Jag har planer att lägga en smaskig order lagom till löning (nu alltså så att man kan betala fakturan när lönen kommer ^^).

Däri skall det eventuellt ligga en lina hade jag tänkt mig.

Jag har lite bekymmer med bottennapp (försöker ju lära mig det här!) och hade gärna sett lite extra styrka då min nuvarande lina går av innan jag får en chans att rädda draget (tror jag har 0.12 sufix flätad).

Jag skall också skaffa "NotaKnot" för att slippa en knut som försvagar linan.

Mitt spö är 15-40g, däremot kastar jag gärna en del spinnare på 10g så linan kanske inte skall vara tjockare än den jag har idag?

Så länge inte linan påverkar fisket MYCKET så går jag gärna upp i tjocklek så att jag kan rädda lite drag, feltänk?

Glömde ange vilka linor som är aktuella också, powerpro, sufix, shimano flät, och rapala.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av RickardOlofsson; 2009-08-21, 12:59. Anledning: Aktuella linor.
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Ö, jag hadde nog köpt en 0,15 lina, om man får många bottennapp. Den tål lite mer. Gärna Strike Wire, den e nämligen lite smidigare. : )
    .
    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

vad kör du för slags fiske? Om du kör jiggfiske är inte linan för tunn, tvärt om! Flätlina är nötningskänsligt och kan därför verka lite klan då den skaver mot stenarna! Ett trick kan vara att skarva på typ 1,5 meter fluocarbonlina i änden! Om det är gädda du fiskar mest, då kan du gå upp ett par grovlekar om du vill!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag kör lite allt möjligt, mycket spinnare, lite jigg, skedar och wobblers.

Fiskar efter abborre och gädda än så länge, är fortfarande så ny att jag försöker lära mig grunderna...

Jag tror inte det är en nötningsfråga, det är jag som gör något fel och en skarvning kommer antagligen bara bli ännu en svag punkt.

Fick tips om "not a knot", någon pryl som agerar snabblås och inte behöver knytas på som en lekande eller ett drag. Någon som vet vart man hittar detta?
        Var snel mot fisken!
        http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Powerpro ska ju vara mycket bra sägs det, men vet inte om det ska behövas så mycket tjockare, men du kanske kan satsa på 0.15.

Jag kör 0.17 fireline på mitt haspelspö den har bara gått av en gång, men då var den ganska fransad också, kör även endel med någon 0.12 climax flätlina som jag inte kommer på namnet på, den har också fungerat bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
            Jag har planer att lägga en smaskig order lagom till löning (nu alltså så att man kan betala fakturan när lönen kommer ^^).

Däri skall det eventuellt ligga en lina hade jag tänkt mig.

Jag har lite bekymmer med bottennapp (försöker ju lära mig det här!) och hade gärna sett lite extra styrka då min nuvarande lina går av innan jag får en chans att rädda draget (tror jag har 0.12 sufix flätad).

Jag skall också skaffa "NotaKnot" för att slippa en knut som försvagar linan.

Mitt spö är 15-40g, däremot kastar jag gärna en del spinnare på 10g så linan kanske inte skall vara tjockare än den jag har idag?

Så länge inte linan påverkar fisket MYCKET så går jag gärna upp i tjocklek så att jag kan rädda lite drag, feltänk?

Glömde ange vilka linor som är aktuella också, powerpro, sufix, shimano flät, och rapala.

Tack på förhand!
            Antar att du fiskar med Haspel utgå från hur stor rullen är vid val av lina . En 2500 rulle rymmer 100 meter Fireline 0,20 . Är Haspelrulle av sämre kvalitee under 1500 kr dvs så brukar linuppläggningen va sämre , då passar fireline bättre för den är platt .
            Med haspel har man ju 2 spolar då kan du ju köra 0,12 på den andra .
            Knyta kan du väll 0,20 kan du dra bra hårt med innan den ryker .
            Är det väldigt stenigt så kan som grävlingen skrev köra med nylon närmast gör så lång nylon tafs att den inte är i vägen vid kast ,ta 0,35-0,45 Flätlinor är nötningskänsliga min spiderwire 0,17 den nya vita linan gick av mot en sten när ja trolla förbi ett grund , utan att fasnat med wobblern i botten .

/skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 913 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B