Frysning av löja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frysning av löja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frysning av löja

Hej!
    Jag tänkte meta upp lite löja för att sedan frysa in dom så att jag kan använda dom till mitt fireballfiske.Problemet är att löjorna blir mjuka och går sönder väldigt lätt när dom har varit frysta.Finns det något tips att frysa in dom så att dom bevarar sin "färskhet" //Jimmie

De blir mycket mer hållbara om du tinar dom sakta i kylen, istället för att ta fram dom i rumstemperatur.
    Sätt dom i kylen dagen innan.

Sen är det en bra idé att portionsförpacka dom i gladpack. (styckfrysta så att säga)
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

hej.testa å salta löjorna.det gör en trollingkamrat.sen kan det även bero på syret,han vacum förpackar sina.de ligger i rader raka.dvs ej i en bunt.mvh stefan skitfiske

Kommentera

Har haft några få liter vatten i spannet som jag mättat med salt när jag varit ute och metat upp mina löjor för vintertrollingen 09/10. Direkt i med dom däri och låta dom självdö. Inte humant men det är inte nätfiske heller. Om det fungerar får jag återkomma om men det är den metod de trollingfiskare jag frågat kör med. Att styckfrysa dem, ta dem ur frysen i tid och låta dem tina sakta gör säkert det hela ännu bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Arkip Visa inlägg
          Hej!
          Jag tänkte meta upp lite löja för att sedan frysa in dom så att jag kan använda dom till mitt fireballfiske.Problemet är att löjorna blir mjuka och går sönder väldigt lätt när dom har varit frysta.Finns det något tips att frysa in dom så att dom bevarar sin "färskhet" //Jimmie
          Testa å frys in dom i vatten fyll en 2 liters ask med några löjor fyll på med vatten å frys in . Jag har fryst in strömming så iof för att äta men dom blev bättre än när ja frös in dom som vanligt .

Kommentera

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
            hej.testa å salta löjorna.det gör en trollingkamrat.sen kan det även bero på syret,han vacum förpackar sina.de ligger i rader raka.dvs ej i en bunt.mvh stefan skitfiske
            Det där med vacum förpacka lät intressant!
            du vet möjligen inte vad han avänder för saker för att göra detta och vart man kan få tag på det?

Kommentera

Testa mört annars? dom har ju mer fjäll och lite kraftigare därmed håller bättre på kroken.

Mört och löja avlivar du bäst genom att knäppa dom i skallen med långfingret, snabbt och enkelt.

Kommentera

Gör som fiskarn sen lägger du 10 i en ziplockpåse ha i ½ dl vatten stäng påsen frys dom liggande

Kommentera

Fryst Löja har jag ingen erfarenhet av däremot fryst nors. Går alldeles utmärkt att frysa dem i lämpligt antal i plastpåse.Lätt att snabbtina dem i mickron... MYCKET viktig att inte tina dem het! Utan bara "ge dem en knuff på vägen" så att säga..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B