Lite nybörjarfrågor från en kille uppvuxen i stan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjarfrågor från en kille uppvuxen i stan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite nybörjarfrågor från en kille uppvuxen i stan

Hallå hallå

Har aldrig varit nån direkt vildmarksmänniska men förra veckan hängde jag med några kompisar som inte kan så mycket om fiske och fiskade. Vi hyrde båt och låg ute på kvällen några timmar och hade allmänt trevligt. Vi fick ingen fisk men jag gillade verkligen känslan av att komma bort från stan lite och nu känns det verkligen som jag fastnat vid fiske. Ska iväg imon igen och testa lyckan

Ska köpa mitt första spö imon och det blir nog lite billiga basic-grejer från Jula. Har suttit och läst lite nu och tydligen ska Abu Atom vara bra så får ta o köpa det och sen blir det ett billigt Haspelspö (vill inte lägga för mycket pengar om jag nu skulle märka att det inte är min grej).

Men det känns som jag verkligen inte kan nånting om fiske även fast jag försökt läsa så mycket som möjligt, både här och på andra sidor. Alla dessa ord förvirrar mig så jag undrar om det finns nån sida där det finns nån slags ordlista för av jerkbait, wobbler, spinner och allt det där egentligen innebär (vad man får för fisk med dem osv..)
    Sen andra sidor där det kanske finns bra guider och tips på saker som kan var bra att veta för en nybörjare som mig

Tyvärr är ingen i min närhet särskilt kunnig när det gäller fiske så jag kan inte direkt få hjälp av någon.

Så länkar till bra sidor, guider, tips, ordlistor, FAQ och liknande önskas
    Sen om ni har några andra tips är dom också välkomna

Tack på förhand

Hum, tittat på denna tråden en stund nu, och kan gissa varför ingen svarar :P iallafall varför inte jag har svarat.. Den sida som är bäst är www.fiskesnack.com !

Så där kan du enkelt söka på allt du vill veta, hittar du det inte i forum så kan du alltid fråga.

Kommentera

Jag instämmer med pikepojken. På den här sidan kan du hitta alla grunder du behöver för ett lyckat fiske. Läs gärna igenom artiklarna som finns.

Jerkbait är ingenting du behöver fundera på just nu i och med att du skall köpa dit ett haspelspö. Jag skulle rekommendera att du börjar med spinnare. Ingen viss teknik krävs för att fiska med detta och man får väldigt ofta fisk. Koppar Atom är bra men det kräver lite mer av fiskaren vad gäller spinn stop etc.

Några förslag på bra spinnare:
      Myran Mira 10g
      Abu Reflex med kopparsked
      Blue Fox Super Minnow 10g

Om du skall börja fiska oavsett om du är säker på ditt intresse eller ej så tycker jag i alla fall att du skall köpa dig bra grejer. Dessa är någonting som du kommer att ha nytta av mycket länge och om du mot förmodan inte fastnar kanske dina barn/barnbarn gör det i framtiden.

Skulle du dessutom köpa ett nytt spö när du fastnar så kommer den totala summan att matcha ett helt OK set.
      Med vänliga hälsningar
      Linus

Kommentera

Ett måste enligt mig,
        Prismas stora bok om fiske - ca 600 sidor på ren svenska, tar upp mängder med fiskemetoder mm... finns även att låna på biblioteket.

Kommentera

Som ovan nämnt så läs artiklarna här om olika fiskemetoder eller Prismas bok om fiske.

Det jag kan nämna nu innan det är för sent så köp absolut INTE ett set från Jula, Rusta, Clas Olsson, ÖB etc det är ren skit utan känsla och håller aldrig. Lägg åtminstone 1500 spänn (vilket är relativt billigt i sportfiskesammanhang) så har du ett set som du kan använda i måååånga år framöver. Det kan du sedan sälja begagnat om du vill avancera, ett billigt jula-kit är ju inget du direkt kan sälja vidare på blocket.

Och jag skulle tipsa om att lägga mer pengar på rulle och en mindre slant på själva spöt om du måste kompromissa.

Välkommen in i sportfiskesällskapet....

Kommentera

huvudsaken e att du köper en bra rulle!
            .
            Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ingen du känner som fiskar men det finns nog sportfiskare som du kan följa med. Att få åka med någon som fiskat ett tag är det bästa om du vill lära dig fiska. Finns det en fiskeklubb i stan där du bor? Snacka med dom! Då kan du få ett hum om vad du vill börja fiska också. Om du inte hittar en fiskeklubb så gå till en sportfiskeaffär och snacka med personalen, de brukar ha kolla på det mesta.

Och köp inte Jula, ÖB o.s.v. det är lika billigt att köpa reagrejer i en riktig fiskeaffär och då får du lite bättre kvalite och hjälp.

skit fiske ( = lycka till med fisket ( sportfiskare är vidskepliga ))

Kommentera

Jag tycker att du kan köpa ett set från Jula om du håller dig till deras ABU-Garcia-sortiment. Däremot skulle jag undvika Biltema och Rusta osv av den anledningen att de inte har ett inarbetat namn att vara rädd om vad gäller fiskeutrustningen.

Att lägga 1500 som någon föreslog tycker jag låter helt galet om du inte har väldigt gott om pengar.
                Du kommer få skitkul fiske för under 500 om du vill.

Jag skulle tippa på att en typisk utveckling ser ut så här:

Du testar en gång med andras prylar.
                Du skaffar dig egna och åker ut lite oftare.

Sen händer en av två saker.

Du åker ut så fort du får möjlighet och samtidigt lusläser du allt du kommer över om fiske och snart har du all teoretisk kunskap som behövs för att inse vad för fiske du vill nischa dig inom. För många gånger får man ett favoritfiske där man satsar lite mer pengar.

Eller så börjar utrustningen stå och samla damm för du har fler intressen, inte så många fiskekompisar eller så var det helt enkelt inte lika kul när du inte får napp så ofta som du önskar. Eller landställena börjar sina och båt inte riktigt funkar med ekonomin eller rent praktiskt för dig.

I båda fallen tror jag du gjort bäst i att köpa dig ett billigt första set för antingen kommer du fiska nån gång ibland eller så kommer du vilja byta upp dig när du väl kommit underfund med vad för fiske du gillar bäst.

Enkel fråga... hur många här på forumet köpte ett kvalitetsset för 1500-2000kr som allra första fiskeset en gång i tiden...och tyckt att det funkat så bra och täckt era behov så ni inte behövt uppgradera varken spö eller rulle...eller fisketeknik?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 913 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B