VJ =Trolling = EJ Fritt?!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VJ =Trolling = EJ Fritt?!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• VJ =Trolling = EJ Fritt?!?!

Måste kolla vad Ni andra kommit fram till och fått för svar på denna frågeställning för jag kommer fram till att det inte omfattas av fria handredskapsfisket och är olagligt utan trollingkort!

Tänkte nämligen testa VJ då det låter både spännadne och effektivt men hamnade i ett juridiskt och moraliskt dilemma när jag inser att fiskeformen mer eller mindre kräver att man använder motorn (ofta elmotor) för att styra båten till önskad position eller för att sakta följa en djupbrant medans senna fiskas av och det var då problemet uppstod!

Enligt vad jag läst mig till ang. fria handreskapsfisket så får det inte ske med någon form av framdrivning av båte nsamtidigt som fisket pågår (motor/åror) inomskärs då det klassas som trolling och trolling inomskärs kräver fiskekort iaf i mina vatten och vad jag förstårr är det lika i de flesta vatten, det är OK att ha motorn igång men i friläge när man fiskar men så fort man lägger i en växel för att flytta/köra båten och har beten i vattnet så är det trolling.

Ringde till Länstyrelsens fiskerikonsulent och frågade och fick min tolkning av lagen bekräftad (tyvärr), så hur är det tänkt att man ska kunna fiska VJ och ändå vara laglig om man inte köper ett enkom trollingkort för det vatten det gäller?

Med det lapptäcke av vattenägare som det är i mina vatten skulle det bli en dyr historia med kort för alla dessa, i Stockholm finns ju TDA kortet som täcker många vatten men det är ju där det.

Så låt höra vad Ni kommit fram till om vad som gäller.

Vad betyder VJ???

Kommentera

Grattis! Verkar nästan som om du ville få det svaret?

Kommentera

Det finns ju flera trådar i ämnet att studera. Jag för min del anser att V-J kan likställas med pimpel och således är fritt. Du behöver ju inte motorn för att metoden ska fungera, det går ju att ligga uppankrad och vertikaljigga om man vill.
        Just nu finns det inga klara regler, så sköter man det hela snyggt och likställer metoden med pimpelfiske så kanske vi slipper domstolsprejudikat som säger annorlunda.

Lagen säger ju att "fiskemetoden inte får kräva båt" (ordval ur minnet). Vertikaljiggning/pimpel som metod kräver inte båt i motsats till exempel trolling och är alltså fritt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Maki-Lures Visa inlägg
          Vad betyder VJ???
          Trodde det var solklart vad det betydde då tråden ligger i kategorin VertikalJiggning, men det är iaf vad det betyder

Kommentera

KK...
            Tackar fö svaren.

Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Det finns ju flera trådar i ämnet att studera. Jag för min del anser att V-J kan likställas med pimpel och således är fritt. Du behöver ju inte motorn för att metoden ska fungera, det går ju att ligga uppankrad och vertikaljigga om man vill.
              Just nu finns det inga klara regler, så sköter man det hela snyggt och likställer metoden med pimpelfiske så kanske vi slipper domstolsprejudikat som säger annorlunda.

Lagen säger ju att "fiskemetoden inte får kräva båt" (ordval ur minnet). Vertikaljiggning/pimpel som metod kräver inte båt i motsats till exempel trolling och är alltså fritt.
              Håller helt med Dig KG, och så länge båten är ankrad är det ju lungt det som var lite knepigt med fiske från båt var att en regel (enligt konsulenten) är att fiskeformen inte får kräva framdrift för att det ska fungera och där likställs i texten motor, åror och tom segel och då är det trolling!

Hoppas verkligen att det löser sig så alla kan testa det, hade det varit enbart som privatperson hade jag nog chansat och hoppats kunna snacka mig ur en knipa men inte kul att ha kunder ombord och bli ertappad med olaga fiske

Vore intressant att höra om någon fått någon tillsägelse av fisketillsyn eller KBV!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                det som var lite knepigt med fiske från båt var att en regel (enligt konsulenten) är att fiskeformen inte får kräva framdrift för att det ska fungera
                Fiskeformen båtpimpel kräver inte sk.framdrift.
                Nu har vi löst den frågan, nästa ämne tack.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 787 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B