Vertical jigging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jigging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertical jigging

Tjena!

Provade Vertical Jigging för första gången idag. Var ute 1,5-2timmar.. Resultatet blev två hugg, dock ingen landad, men en var garanterat en mindre abborre och en som jag ganska säker på att det var en en lite bättre gös. Riktigt kul var det! En svag stöt och jag drog på mothugg. Fisken gjorde inga rusningar utan tjurade och stångades på botten innan linan gick av. Jag hade inga fler jiggar så det blev inget efter det..

Jag körde med 0.19 Strike Wire och det var svårt att hålla jiggen intill båten utan den gled ut långt bakom båten trots att jag reglerade fart med elmotorn.

Fick mersmak av detta fiske, så jag undrar:

Blir det lättare att hålla jiggen vid sidan av båten med 00,8-0,12 mm flätlina? Isåfall, är Savagears Optic bra till verticaljigging?

Det blir lättare ju tunnare lina du har.....0,10 är ett vanligt och bra val vid vertikalfiske =)
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ok, funderar på 00,8 eller 0,10 mm. Är opticen bra? Tänkte handla imorn...

Kommentera

Sen är det bra med en fluocarbon tafs så de inte biter av den tunna flätlinan.

Kommentera

Japp, tänkte investera i sån.

Finns det ingen som kan tipsa om någon bra lina för detta? Jag skulle behöva veta vad Opticen går för!

Kommentera

Hej !!
            Duger inte en vanlig powerpro 0,10 då ?
            Har kört den linan nu på ett av mina set och är supernöjd...
            som fluocarbon har Vision en som är riktigt bra tycker jag...jag kör med 0.37 Vision fluocarbon..samt Owner ST-36bc size 4 och size 6 som stinger krok.

Kommentera

[QUOTE=ackeliba;468227]Tjena!

Provade Vertical Jigging för första gången idag. Var ute 1,5-2timmar.. Resultatet blev två hugg, dock ingen landad, men en var garanterat en mindre abborre och en som jag ganska säker på att det var en en lite bättre gös. Riktigt kul var det! En svag stöt och jag drog på mothugg. Fisken gjorde inga rusningar utan tjurade och stångades på botten innan linan gick av. Jag hade inga fler jiggar så det blev inget efter det..

Jag körde med 0.19 Strike Wire och det var svårt att hålla jiggen intill båten utan den gled ut långt bakom båten trots att jag reglerade fart med elmotorn.

Fick mersmak av detta fiske, så jag undrar:

Blir det lättare att hålla jiggen vid sidan av båten med 00,8-0,12 mm flätlina?
              Har tomten skägg? Har påven en rolig mössa?

Kommentera

Skämtåsido! Byt din lina till valfritt märke i tjocklek 0,08-0,12 så ska du få se på stor skillnad! Man tycker inte det ska göra så mycket men herregud.....

Kommentera

testade vj för första gången nu för ett par månader sedan, första passet resulterade i tio landade gösar största ca 5 kilo . blev sådär lagom biten av det.
                  nu har jag köpt vjbåt elmotor trailer till lillbåten och andra absolut nödvändiga småprylar, hur ska detta sluta?

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
                    Ok, funderar på 00,8 eller 0,10 mm. Är opticen bra? Tänkte handla imorn...
                    Jag tycker personligen att Fireline 0.10 funkar kanon. då den inte är rund och mer platt än andra märken så skär den fin fint genom vattnet. sen så kör jag bara med 21 och 28gr huvuden på jiggen någon 20 också. vet att man ska sträva efter så låg vikt på dom som möjligt men dom funkar bäst för mig beroende på djup då vill säga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 857 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B