Fiskedrag 5-10 gram Kast hälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskedrag 5-10 gram Kast hälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskedrag 5-10 gram Kast hälp

Kollade på tv serien fiskedrag för ett tag sedan och såg då killen (micke tror jag han heter) kasta dom minsta wobblerserna spinnare och skedar, Tror inte att wobbler vägde mer en 5 gram eller något sånt och min fråga är då hur fan kan man kasta sådanna små fiskedrag. Har han någon speciell flätlina eller speciel haspel rulle?

Är tacksam för svar.....

Jag ska nämligen till jämtland snart och fiska och då är små drag att rekomendera skulle jag tro, men då jag knappt kommer längre en 20 meter med spinnare som väger 10 gram behöver jag hjälp till hur man kastar enklast med små drag....

MVH Pelle rebell
    Kan vara det roligaste......

Vet inte vad han i TV programmet använder i just de avsnittet du berkriver men att anväda UL (ultralätt) utrustning är ju att föredra om du ska använda beten under 10 gram. Då har man väldigt liten rulle och ett spö som är anpassat för lätta beten. Plus att du använder väldigt klena linor. Under 0.10 om du kör flätlina skulle jag rekomendera.
    Med denna utrustningen kan du kasta långt o fint även med små beten. Ett stort plus är ju att när det väl smäller på en fisk så får du en fin kamp trots att den kanske bara väger halvkilot.

Komplett UL utrustning behöver inte kosta över 1000 lappen.

Kommentera

Jag använder 2 olika haspelspön: ett upp till 40g och ett 10-30g. Det funkar alldeles utmärkt att kasta spinnare på 5-10g med dom iaf. men med en wobbler kommer man inte ut lika lång som en spinnare med samma vikt. förövrigt så kör jag med 0.25 nylonlina
      bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Jag kan bara instämma i John Pohlmans påståenden.

UL-beten kräver en i övrigt anpassad utrustning om det ska bli något bevänt med fisket.

Tunn lina är nödvändigt. Det ställer i sin tur krav på rullens bromssystem och linupplägg. För att kasten ska bli så långa som det faktiskt är möjligt, måste spöet vara byggt för att arbeta som bäst vid kast av beten i viktintervallet 1-8g. För ett sånt spö är en wobbler på 10g tungt att kasta ut.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelle-Rebel Visa inlägg
          Kollade på tv serien fiskedrag för ett tag sedan och såg då killen (micke tror jag han heter) kasta dom minsta wobblerserna spinnare och skedar, Tror inte att wobbler vägde mer en 5 gram eller något sånt och min fråga är då hur fan kan man kasta sådanna små fiskedrag. Har han någon speciell flätlina eller speciel haspel rulle?

Är tacksam för svar.....

Jag ska nämligen till jämtland snart och fiska och då är små drag att rekomendera skulle jag tro, men då jag knappt kommer längre en 20 meter med spinnare som väger 10 gram behöver jag hjälp till hur man kastar enklast med små drag....

MVH Pelle rebell
          Glöm inte att flätlina är helt värdelöst i forsar då passar nylon 0,20-0.25 bättre ..

så 2 spolar ena med 0,10-0,12 flätlina å andra med 0,20 nylon å ett lätt spö upp till 10 gram då borde det funka.

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          4 051 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B