Rulle för både spinn och jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle för både spinn och jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle för både spinn och jerk

Hej, och ursäkta min enfaldighet i fall den här frågan är helt uppåt väggarna, men eftersom jag inte vet svaret måste jag ställa den.

Jag och min fiskepolare har efter många år i trollingbåten blivit sugna på att börja jerka och spinnfiska. Det första man måste göra då är ju självklart att införskaffa adekvat utrustning, i våra fall rullar och spön samt lina, då trollingstickorna av förklarliga skäl funkar sådär till att kasta med.

Då kommer vi således till frågorna: Då det är både jerkbait, popper och spinnfiske som kommer att utövas har jag insett att det är två spön var som måste införskaffas, ett jerk- och ett spinnspö. Eller ska man ha ytterligare ett spö för popperfiske? Jag har tittat lite på betesvikterna och popperdragen verkar vara betydligt lättare än jerkbaits. Men då kanske det funkar med spinnspöt, eller ska man ha ett lika kort spö som till jerkbait?

Sen kommer vi till rullarna. Räcker det med en enda rulle för ovan nämnda fiskemetoder? Rullarna som jag tittat mest på så här långt är Ambassadeur Mörrum och Predator. Någon av dem med flätlina på 0,30-0,35 borde väl funka till både jerk och spinn, eller?

Som sagt, totala nybörjarfrågor, men efter att ha sett lite jerkbaitfilmer så är det fisket ett måste. Huggen ser makalösa ut, och man kan ju inte släpa paravan hela tiden =)

Tacksam för svar // Thorell
    Senast ändrad av thorell; 2009-07-22, 02:20.

Givetvis är specialutrustningar bäst. Men om du vill testa spinn och jerk så kan jag rekommendera Strike Pro Pike Range spöna, framförallt det 2-delade 7' 6" upp till -150 gram är ett allroundspö för gäddfiske; både med jerkbait, wobbler och tail-beten. Detta har jag själv och flera av mina fiskekamrater. En Ambassadeur i 5000-storlek på det och du klarar dig bra.

Med popper menar du kanske lättare fiske efter ex abborre och då krävs känsligare spön. Korta spön upp till 6' 6" och med kastvikt upp till 40 gram kan vara lagom.

Kommentera

Ska du fiska lätta poppers så ha en lätt utrustning. Annars så är det som Wachtel skriver. Ett 7'6" spö kommer du långt på. Kastar både bulldawgs, wobblers och jerkar. Däremot så tycker jag du bör köpa antingen JB eller dylik ambassadeur som tål jerkarna. Du kastar ju förstås inte lika bra med 0.40 lina och en jb på en styv påk med mindre beten, men det går ju...
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
        Givetvis är specialutrustningar bäst. Men om du vill testa spinn och jerk så kan jag rekommendera Strike Pro Pike Range spöna, framförallt det 2-delade 7' 6" upp till -150 gram är ett allroundspö för gäddfiske; både med jerkbait, wobbler och tail-beten. Detta har jag själv och flera av mina fiskekamrater. En Ambassadeur i 5000-storlek på det och du klarar dig bra.

Med popper menar du kanske lättare fiske efter ex abborre och då krävs känsligare spön. Korta spön upp till 6' 6" och med kastvikt upp till 40 gram kan vara lagom.
        Tackar för svar. Jag har uppenbarligen blandat ihop popper och ytgående jerkbaits tror jag. Om 40 gram är den övre viktgränsen borde mitt lilla haspelset med en Shimano TX1000 och ett Ron Thompson (osäker på modell) med 30 gram som högsta kastvikt duga till att testa med i vart fall.

Du säger, ganska självklart, att specialutrustning är att föredra. Vad är det jag missar om jag köper det spöt du rekommenderar, istället för att köpa ett jerkspö och ett 10-fots spinnspö?

Återigen, tack för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Ska du fiska lätta poppers så ha en lätt utrustning. Annars så är det som Wachtel skriver. Ett 7'6" spö kommer du långt på. Kastar både bulldawgs, wobblers och jerkar. Däremot så tycker jag du bör köpa antingen JB eller dylik ambassadeur som tål jerkarna. Du kastar ju förstås inte lika bra med 0.40 lina och en jb på en styv påk med mindre beten, men det går ju...
          Tack för svar.

Predatorn är framtagen till gäddfiske, därför trodde jag den var utmärkt till jerkfiske, eftersom det verkar vara den vanligaste metoden vid gäddfiske nu för tiden.

Har tittat lite på 5601 JB. Är det den du menar? Den är alltså ett lämpligare köp än Predatorn? Dum konsument som man är trodde jag att de 500 kr som skiljer rullarna åt (olssonsfiske.se) var till Predatorns fördel.

Men om man kan lägga den 500-ingen på beten och annat krafs blir jag ju inte ledsen.

Ovan nämnda rulle parad med Wacthels spö är den kombo jag ska satsa på? Vad rullar man på för lina?

Kommentera

Jag har en JB på mitt ovan nämnda spö, en mycket bra kombination. JB:n har en pålitlig konstruktion som ytterligare kan förbättras via trimmning.

Fördelen med ett kortare, kraftigare spö för renodlat jerkfiske är att det klarar att kasta och styra tyngre beten bättre, titta ex på 6' 8" i samma serie.

Ett 10' spö ger längre kastlängder om du kan hantera det korrekt, det spelar dock inte så stor roll på det tyngre betena. En mjukare topp ger möjlighet att sätta fart på lättare beten, spöt "laddar" bättre.

Kommentera

Jag har en JB på mitt ovan nämnda spö, en mycket bra kombination. JB:n har en pålitlig konstruktion som ytterligare kan förbättras via trimmning.

Fördelen med ett kortare, kraftigare spö för renodlat jerkfiske är att det klarar att kasta och styra tyngre beten bättre, titta ex på 6' 8" i samma serie.

Ett 10' spö ger längre kastlängder om du kan hantera det korrekt, det spelar dock inte så stor roll på det tyngre betena. En mjukare topp ger möjlighet att sätta fart på lättare beten, spöt "laddar" bättre.
              Ok. Tack för att du hjälper en sådan gröngöling som mig.

Även om fiskebudgeten i stort sett är obegränsad (nåja, men dyrt som helvete blir det emellanåt) så verkar det som att det blir ett mittimellanspö till att börja med. Eftersom jag aldrig kastat med en mulitrulle förut lär jag ha tillräckligt att stå i för att sakna 10 meters kastlängd på slutet.

Det får bli att pipa i väg till Olssons Fiske här i stan nu till helgen när löningen kommit. Så här sugen på att fiska är jag knappast i februari när man väntar på att få i båten. Nu gäller det bara att hitta lite hot spots i hemmavattnen. Vanligtvis är ju gäddan en oönskad bifångst (laxtrolling), nu så ska jag hitta den. Fy fan vad intressant =)

EDIT: om jag får besvära med ytterligare en fråga. Du skriver att rullen förbättras via trimning. Är det något i stil med UT Reel Tec du menar då? En sådan trimsats, ska man vänta med den tills det att man lärt sig hantera en multirulle, eller ska man smacka på den på en gång? De har ju någon gäddvariant som verkade lite häftig...
              Senast ändrad av thorell; 2009-07-23, 23:45.

Kommentera

Jag har två JB och en Record 51 med UT behandling. De blev definitivt bättre men givetvis fungerade de även innan. Jag skulle rekommendera att du provar den nya fisketekniken först så du ser om det är något för dig. Fastnar du så blir en trimning en fin julklapp till dig själv!

Kommentera

Jag har två JB och en Record 51 med UT behandling. De blev definitivt bättre men givetvis fungerade de även innan. Jag skulle rekommendera att du provar den nya fisketekniken först så du ser om det är något för dig. Fastnar du så blir en trimning en fin julklapp till dig själv!
                  Ok. Det där med att prova först lät ju faktiskt rätt vettigt =)

Kommentera

Jag har en amb pro rocket cs 5501 som jag jerkar med och kör trolling med har funkat perfekt. och man kan nog få den för ett billigt pris också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 919 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B