Ett recept till bättre rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett recept till bättre rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett recept till bättre rulle

Ok, här kommer ett recept för alla ni som kör vanlig "raggar-Ambiss" av Ultracastdesign dvs Rockets, C3, C4 osv.

Steg 1: Leta fram en Ambis av ovan modell, helst sliten o lite sunkig...

Steg 2: Beställ hem 1st kullagrad revspridare (några hundralappar) och byt ut den befintliga. (nu har rullen 4 kul- o 1 rullager)

Steg 3: Beställ keramiska kullager, kostar några hundralappar, men har betydligt bättre snurr och livslängd (enligt reklamen ) och byt ut mot de slasklager som sitter i rullens spole. Smörj de nya lagerna med EN liten droppe ABU Raketolja

Simsalabim nu har man en rulle som kastar längre och säkrare än någonsin tidigare, gångnen har oxå blivit bättre...mao ett vettigt alternativ till att köpa en ny rulle.

Vill man ha grädde på moset (och det vill man alltid) så beställer man även hem en uppsättning "Extreeme Smoothies" bromsbrickor (under hundralappen) från ex. Lundgrens. Då blir även bromsen i skick med den värsta värstingrullen..

Har jag testat ovan?? Ja!!

Detta går naturligtvis att genomföra på 5-6000 classic med bussningar.Har själv monterat japanska kullager och modifierat bromsen till rockettyp.SnikRocket.

//S
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

För en tid sedan fick jag ett PM som bad mig om vidare förklaring om hur kullager fungerar och fördelar / nackdelar med exempelvis keramiska lager, smörjning, ABEC 5 och så vidare.

Nu är det där ett ganska omfattande ämne, men på det här stället http://www.bardenbearings.com/literatr.htm finns utförlig info om allt det där. Längst ner på sidan finns ett antal articlar och PDF:ar . Nu är detta till största del underlag för ingenjörer och därför ganska tråkig läsning, men å andra sidan får man fullständig faktabaserad info om alltihop. Fiskeredskapskatalogernas författare har sällan gjort någon större djuplodning i kullagrernas värld, och därför saknas ofta sådan information.

För att knyta det hela till praktiska tillämpningar kan man titta hos Boca på deras keramiska grejor.

Hos Boca finns även en del lite mera lättsmält matnyttigt.

Lycka till.

Doc.

Och PS: Man behöver inte ta det med så stort allvar. Så kinkigt är det inte.

Kommentera

tack för tipset lär vella prova det me min 5000c!!!!!!
        Leta Inte Efter Fisken,Låt Fisken Leta Efter Dig!!!(Use Super Shad Rap)!!!=)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 866 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B