Hjälp med UL-set! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med UL-set!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
    Byt ut linan... jag tror du kommer bli less på den rätt snart. Min första flätlina var en fireline... och jag var grymt besviken på den så det tog lång tid innan jag köpte en flätad igen...
    Och så i vintras när jag köpte ny utrustning till HÖ-fisket så gjorde jag det igen... köpte en fireline... jag bannar mig själv för att jag lät snålheten bedra visheten.

Men, det kan ju tänkas att du är nöjd med den ändå.
    Jag tycker det funkade bra, jag har läst att många rekomenderar fireline?

Varför var du inte nöjd med den?

Kommentera

Kan jag köra min ul rulle på mitt stora spö för större fisk? eller är det rullen som sätter stopp?

Antar att det är spöt som är ul, då det är på spöt kastvikten anges.

Kommentera

Jag tycker linan är stel plus att den gärna fransar sig. Så upplever jag den.

Du kan använda rullen på ett annat spö men det är inte optimalt. Du kastar förmodligen längre t.ex och tömmer spolen mer vilket kan bli jobbigt om du ska drilla fisk. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
          Jag tycker linan är stel plus att den gärna fransar sig. Så upplever jag den.

Du kan använda rullen på ett annat spö men det är inte optimalt. Du kastar förmodligen längre t.ex och tömmer spolen mer vilket kan bli jobbigt om du ska drilla fisk. :-)
          Okej, har inte upplevt det än, har dock inte fiskat så mycket än.

Kommer kanske lite längre, men har ju nylon+100m på. Får väl testa helt enkelt. Istället för att bära med sig två rullar (Som är SÅÅÅ jobbigt )
          Senast ändrad av Squadron; 2009-08-20, 08:54. Anledning: mer info

Kommentera

Jag tycker skillnaden på billiga UL-set är väldigt liten, har både Abu, Shakespeare, Ron Thomsson, haft Stoxdal och Shimano oxå.: Det man måste tänka på är ju att inte bli övermodig utan se till att använda vett och bromsar.. Fireline 0.12 funkar kanon på mina 2 smårullar från RT och Michell..

Det som kan skilja är att vissa spön känns lite vobbliga, jag föredrar ett som är rätt styvt med mycket toppaktion.. Bästa spöt jag haft hittills är nog ett Strömsländan XP Teleskopspö 6 ft, räknas väl inte helt som UL dock då det har kastvikt 5-15 gram.. Men mycket skönt spö och smidigt och har hittills inte jäklats pga det är teleskop. Men det finns säkert motsvarande 2-delat oxå..

Finns ju längre UL-spön oxå, det roligaste om man vill ha lite kastlängd är 8 ft eller längre, då bör man dock se till att ha lite lina på spolen för det sticker iväg långt med små spinnare och skedar.. Men det går ju lätt på 120-150 meter flätlina på en UL-rulle om man kör 0.08-0.12

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 918 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B