Sjukt sugen............... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjukt sugen...............

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Ett tips är att ifrån början köpa ett spö som klarar högre kastvikt eftersom du antagligen kommer tycka jerkfiske är väldigt kul, och därför kommer vilja testa andra beten än de vanligaste efter ett tag. Många trevliga beten väger 150 g + och blir problematiska att kasta med spön i ovan nämnda viktklasser. Detta slutar med att du kommer behöva byta spö längre fram istället för att köpa rätt spö ifrån början, det blir också billigare för dig om du väljer rätt spö direkt.

Själv fick jag byta spö 3 ggr innan jag hittade rätt, något jag hade sluppit om jag fått bra råd ifrån början.

Ett annat tips i all välmening är att absolut inte fiska med mindre lindiameter än 0,36, du räddar många bottennapp och slipper snärta av dyra beten och tafsar vid trassel i rullen, något som drabbar ovana jerkfiskare i tid och otid.

Kommentera

vill du ha riktigt bra grejer direkt så du slipper byta efter ett par månader tycker jag du ska investera i ett av savagears nya Woodyspön och en ambassadeur 5601 predator, kanongrejer som du kommer kunna fiska med i många år framöver, woodyspöt ligger grymt bra i pris med!

Kommentera

Nu har jag köpt grejor och varit och testat grejorna. Det blev ett Buster jerk stiff 6´ och en shimano citica, det var ett set som handlaren hade. ingick lina och jag betalade 1895:- jag tror att det är ett ok pris för dessa grejor.

Jag köpte enl. råd från handlaren att köpa en prologic xlnt 0,99mm och använda som tafs.

Nu var det så att jag fick info om vilken knut jag ska använda mellan lina och tafs men jag har glömt vad den heter och hur den ser ut.

Eftersom jag inte är van att använda en sådan här rulle lyckades jag givetvis att få trassel och vid ett av kasten var det tvärstopp och jag lyckades att bli av med jerken. (fn oxå)
        vilken knut ska jag använda mellan den flätade linan och den 0,99mm tjocka tafsen

/Ceddan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 866 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B