Sjukt sugen............... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjukt sugen...............

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjukt sugen...............

Har börjat kollat lite på jerkfiske och ta reda på vad det är. Jag besitter inte någon utrustning så det blir väl att investera i såna grejor. Som jag förstått går det ju givetvis spö rulle och lina ....men det är ju special.

Spö:
    Märkningarna som finns på spön är bla jag tror att det är upp till 60g och finns upptill 150g. (kanske ännu mer ,vad vet jag)
    Ska jag satsa på ett spö som klarar 150g? Jag förstår ju att ju tyngre gäddor som man får på kroken krävs ju ett bättre spö. annat som jag behöver tänka på?

Rulle:
    Vad bör jag tänka på vad gäller rullen, bla antal kullager, mm!??

Lina
    Flätad lina, vilken styrka ska det vara på den

Bete:
    Är det bättre att satsa på flera typer (sjuknande, flytande mm) än fler färgkombinationer.

Jag har fått för mej att köpa ett "set" blir det lite billigare grejor, än om jag köper del för del.

Vad kostar det för en bra utrustning, vill givetvis inte veta att det kan kosta från 3000:- för jag vet att det alltid går att köpa det dyraset men det är inte det jag är ute efter.

Är det bara gädda man fiskar, men jerk?

/Ceddan

du får samma svar av mej som i alla andra sånna här trådar.

buster stiff o en amba JB.

annars söker du i trådarna så hittar du säkert nåt. eller varför inte ringa till din närmsta fiskebutik så får du garanterat hjälp av dom.

det e dyrt o va snål...
    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Jag e ny till jerk också

jag har detta sett från berras:

rullen e riktigt skön dock så e spöt till 100 gram, man kan kasta 150 gram men det finns inte massor av så stora drag.

Spö:
      Jag skulle satsa på ett antingen CWC (Strike Pro) eller Esox Lucius. dom e riktigt sköna spön
      om du köper ett för styvt spö blir det inte lika kul att drilla gäddan jag rekomenderar upp till 100 gram
      vet inte riktigt några exacta bra spön men alla kända märken e OK

Rulle:
      Kullager e väll skönt men min rulle har 3 och den e riktigt skön.
      Jag rekomenderar lågprofil, skönare grepp och bättre grepp.
      rullen bör vara hög utvexlad dvs 6,4:1 det e lättare att jerka då.

Lina:
      jag har 0.30 spiderwire 30 kilo den e riktigt bra för lågprofil, den har låg diameter och e helt rund och ingen linminne, dvs det blir inte ringar på den när du har slak lina som med nylon lina och andra flätlinor.
      strike wire ska också va bra men jag har inte prövat men till en lågprofil e 0.28 eller 0.32 strikewire bra och 0.25 eller 0.30 spiderwire.
      eftersm spiderwire e rundare, lägre minne och tunnare e den perfekt för lågprofil prova en först och sen den andra

om du ska ha vanlig multirulle e strikewire 0.32 eller 0.36 bra eller power pro 0.330 0.356. power pro har faktiskt mer lin minne men den e älskad av alla så den ska va bra

Bete:
      här e en lista:
      Buster Jerk Shallow
      Buster Jerk Sinking
      Big Bandit Shallow
      Salmo Slider Suspending
      Salmo Slider Sinking
      The Pig Suspending

Sen finns massa olika andra men dom e mina favoriter.
      Färg beror på hur vattenet och vädret och årstiden e så köp massa olika färger men dom stora bör vara i typ firetiger pappegoj eller andra onaturliga eftersom man fiskar med stora på höst och vår då dom tar mest skrikiga men dom mindre kan vara mer naturliga men som sagt köp massa olika

Kolla runt på alla hemsidor om dom har något sett du gillar...

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
        Jag e ny till jerk också

rullen e riktigt skön dock så e spöt till 100 gram, man kan kasta 150 gram men det finns inte massor av så stora drag.

Spö:
        Jag skulle satsa på ett antingen CWC (Strike Pro) eller Esox Lucius. dom e riktigt sköna spön
        om du köper ett för styvt spö blir det inte lika kul att drilla gäddan jag rekomenderar upp till 100 gram

Rulle:

Lina:
        jag har 0.30 spiderwire 30 kilo den e riktigt bra för lågprofil, den har låg diameter och e helt rund och ingen linminne, dvs det blir inte ringar på den när du har slak lina som med nylon lina och andra flätlinor.
        strike wire ska också va bra men jag har inte prövat men till en lågprofil e 0.28 eller 0.32 strikewire bra och 0.25 eller 0.30 spiderwire.
        eftersm spiderwire e rundare, lägre minne och tunnare e den perfekt för lågprofil prova en först och sen den andra

om du ska ha vanlig multirulle e strikewire 0.32 eller 0.36 bra eller power pro 0.330 0.356. power pro har faktiskt mer lin minne men den e älskad av alla så den ska va bra

Bete:
        här e en lista:
        Buster Jerk Shallow
        Buster Jerk Sinking
        Big Bandit Shallow
        Salmo Slider Suspending
        Salmo Slider Sinking
        The Pig Suspending

Färg beror på hur vattenet och vädret och årstiden e så köp massa olika färger men dom stora bör vara i typ firetiger pappegoj eller andra onaturliga eftersom man fiskar med stora på höst och vår då dom tar mest skrikiga men dom mindre kan vara mer naturliga men som sagt köp massa olika

Du bör nog skaffa dig ganska mycket mer erfarenhet innan du börjar rekomendera saker hit och dit.

Kommentera

gör bara som Hasse-Halvljus skriver, super skönt spö som tar upp till 150g och en amba jb som är kanon till jerk.

Kommentera

Tips på firma som har dom prylarna?

Kommentera

dom flesta borde ha dom. kolla med attitude baits eller nån annan som har mycket jerkprylar
              -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
                Jag e ny till jerk också

Spö:

Rulle:

Lina:

Bete:
                här e en lista:
                Buster Jerk Shallow
                Buster Jerk Sinking
                Big Bandit Shallow
                Salmo Slider Suspending
                Salmo Slider Sinking
                The Pig Suspending

Ska du fiska riktigt jerkbait fiske med tunga beten. Ska du inte ha en lågprofil rulle. Utan en vettig och stark multirulle. Din fiskeaffär har säkert någon bra.

På tal om flätlina. Jag skulle ligga på runt 0,36mm.
                I början när du kastar med multirulle kommer du troligtvis få trassel när du kastar ut. Då är det bra om du har någon stark lina så du inte snärtar bort beten + tafs för ca: 200kr. 0,36 plockar även bort drag ur vassen ganska lätt.

Spö
                100+ skulle jag säga. Vill du kasta lite tyngre gummibeten mm är det bra och ha ett kanske 150g. Jag har gått ner till 125g. Just för drillningkänslan och jag har kört in mej på ett par några beten som inte överstiger den gränsen.
                Köär du med för tunga beten på ett för klent spö kan spöt gå sönder. Tex en kall dag i november.
                Och det finns väldigt många drag som är 150 +.

Beten
                Jag skulle satsat på så naturliga färger som möjligt. Varför skulle gäddan egentligen välja en gul jerk framför en som ser ut som en mört?
                Min personliga favorit är saker som ser ut som mört och gädda. Kan bli tunga hugg på gäddfärgen.
                Klart en skrikig färg kan vara bra ibland. Om du kör grumligt vatten eller liknande. Eller om det är tröga gäddor. MEn naturtrogna färger tycker jag är bäst, med många andra.
                Skulle du välja en grön hamburgare framför en vanlig?
                http://www.silverbums.com

Kommentera

Karki; har du smakat grön hamburgare? Kanske är skitgott!

Nä. Skit i lågprofilen. Gör som Hasse säger. JB och Stiff. Kör själv stiff och tycker det är mycket bra. Enda minuset tycker jag är att det är lite trist med gädda under 3 kilo på det spöet.. Blir inte mycket till fight.
                  Sen 0.36+ på linan... Angående beten är ju Buster jerk och Salmo slider de 2 store favoriterna bland både nybörjare och mer erfarna jerkfiskare av en vissa anledningar. Men det finns även fler billiga bra jerkbeten. Köp hellre 2-3 typer av jerkar i många färger istället för 100 olika sorter. Varje jerkbete kräver sin egen teknik och massor med olika beten ger mer betesbyten än fisk!
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Det beror på vad man ska fiska, jag fiskar mindre gäddor och ja kan knappt greppa en rund multirulle bra eftersom jag harmini händer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B