Nybörjare V-jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare V-jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare V-jiggning

Någon erfaren fiskare inom detta som har lust att bjuda på en tur så man får se hur det går till? Håller till i småland, GGVV området och bolmen.

Är mycket intresserad av detta fiske och har en fungerande utrustning dock problem med att få det att funka.

Hej!

Är inte direkt erfaren, har provat på det en del nu under sommaren.
    Har stuga i bolmen (samhället) samt båt, så är du intresserad av att prova på nån gång så hör av dig..
    Vore kanon om som sagt nån mer erfaren kan ge lite tips på hur man får det att gå runt, i synnerhet när det gäller gösfisket

Kommentera

Jag har hunnit testa på denna fiske metod nu en del sedan jag skrev inlägget, det har resulterat i 4 gösar och dessa i bolmen. Vi va tre i båten dock tog jag bara en själv men blev genast upphetsad över hur roligt det ändå va Så ja! Det låter trevligt! Vart har du stuga exakt? Bolmen är ju stor så det skiljer många mil mellan nod och syd :>

Kommentera

vi har försökt i bolmen med lit grann. inget. men sen å andra sidan får vi inte många på trolling i heller. men finns det inga gösar i den sjön över 1,5 kilo? har lagt många timmar där men aldrig större än så.

Kommentera

Finns GRYMT mycket info i tidningar och på internet samt olika DVD:er men jag kan ge dig lite tips från det jag har lärt mig denna sommar.

Du måste ha elmotor.
          Supertunn flätlina 0,10 är lagom
          Stenbotten
          Ständig bottenkontakt
          Stenhårda mothugg för minsta pill
          Pröva betesfisk, blir högre medelvikt på dina fiskar
          Fiska följade: Släpp jiggen till botten, lyft spöt 30cm upp (LYFT inte ryck), håll det stilla i 5sec+ sedan sänker du sakta ner mot botten tills du känner bottenkontakt och sen är det bara att upprepa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus_Paulsson Visa inlägg
            vi har försökt i bolmen med lit grann. inget. men sen å andra sidan får vi inte många på trolling i heller. men finns det inga gösar i den sjön över 1,5 kilo? har lagt många timmar där men aldrig större än så.
            Jo jag har faktiskt haft lite flyt då jag hittat ett "hotspot" i bolmen för vertikalen. för varje gång vi testat där så har det levererat fisk. dock som du säger inga stora. medelstorleken på gösen i bolmen kan inte vara hög då jag också bara får små. Rena barnaroven!

Fick en för två veckor sedan på 2,5kg men det är den största jag tagit där.
            Det va dock på trolling.

Bästa fisket med v-jiggen gav 6 gösar men enbart små.

Det är ingen idealisk sjö för detta dyp av tillvägagångssätt, helt enkelt för stor och blåsig så vågorna gör det mycket svårt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
              Finns GRYMT mycket info i tidningar och på internet samt olika DVD:er men jag kan ge dig lite tips från det jag har lärt mig denna sommar.

Du måste ha elmotor.
              Supertunn flätlina 0,10 är lagom
              Stenbotten
              Ständig bottenkontakt
              Stenhårda mothugg för minsta pill
              Pröva betesfisk, blir högre medelvikt på dina fiskar
              Fiska följade: Släpp jiggen till botten, lyft spöt 30cm upp (LYFT inte ryck), håll det stilla i 5sec+ sedan sänker du sakta ner mot botten tills du känner bottenkontakt och sen är det bara att upprepa.
              Jo man tackar! har hunnit skola in mig på detta sedan jag skrev första inlägget Men mycket fint upplägg av grunderna du fick till! Dock vill jag bara lägga till (eller ta bort) att man inte tvunget behöver ha elmotor. Då jag inte använt mig av det när jag v-jiggat. och det för att jag inte äger någon än ^^ .
              Drivankare och lite vind har fixat biffen för mig. Dock lite surt att man måste börja om och driva över samma ställe om och om igen för att det skall leverera. Det jobbiga är då också om vinden ändrar till någon dum riktning. Så elmotor är ju att föredra i alla lägen om man har tillgång till en.

Kommentera

Ursprungligen postat av Metamorfos Visa inlägg
                Jo man tackar! har hunnit skola in mig på detta sedan jag skrev första inlägget Men mycket fint upplägg av grunderna du fick till! Dock vill jag bara lägga till (eller ta bort) att man inte tvunget behöver ha elmotor. Då jag inte använt mig av det när jag v-jiggat. och det för att jag inte äger någon än ^^ .
                Drivankare och lite vind har fixat biffen för mig. Dock lite surt att man måste börja om och driva över samma ställe om och om igen för att det skall leverera. Det jobbiga är då också om vinden ändrar till någon dum riktning. Så elmotor är ju att föredra i alla lägen om man har tillgång till en.
                Jo har själv försökt vj utan elmotor men då krävs det rätt fart på vinden också, med en elmotor så KAN du vertikaljigga.

Man kan flugfiska med haspelspö, visst man kommer inte i närheten av egenskaperna som ett flugspö men man KAN

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 100 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B