ny på jiggfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny på jiggfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ny på jiggfiske!

hej!

i år köpte jag lite abborjiggar för att testa detta fiske men utan någon större framgång jag har fått några enstaka abborrar på dem men det är mest gädda som fastnar på kroken
    platserna jag fiskar på är det inget fel på för så fort jag sätter på en gammal spinnare så får jag fisk

fiskar jag in jiggarna fel eller?
    tacksam för svar
    Senast ändrad av kjeellman; 2009-07-10, 08:52.

Kanske för stor, för liten, fel typ utav jigg, fel färg. Vad är de för storlek du vill ha på abborren då?

Kommentera

Ursprungligen postat av kjeellman Visa inlägg
      hej!

i år köpte jag lite abborjiggar för att testa detta fiske men utan någon större framgång jag har fått några enstaka abborrar på dem men det är mest gädda som fastnar på kroken
      platserna jag fiskar på är det inget fel på för så fort jag sätter på en gammal spinnare så får jag fisk

fiskar jag in jiggarna fel eller?
      tacksam för svar
      Min gissning är en kombination av mental osäkerhet och bristande teknik, Du har inte fullt förtroende för jigg och därför fiskar Du inte effektivt med dem men Du tror benhårt på spinnare och då är Du effektiv samt kan tekniken för dessa.

Sen teknikbiten med jigg så kan Du göra på lite olika sätt, lättast är att barakasta ut och låta jiggen sjunka till botten (Du ser att den nått dit då linan slackar) då vevar Du in några vevtag vilket drar upp jiggen från botten och så låter Du den sjunka igen, upprepa till Du kommer ända in till båten/land.

Nästa metod är at spinna in jiggen som ett vanligt bete, den simmar fint vid inspinning och så gör Du sedvanliga spinnstopp och låt den sjunka till olika djup, testa sjunkhastigheten på jiggen och använd räknemetoden för att få den på rätt djup.

Färg på jiggen har mindree betydelse för borre, men några pålitliga är röd/gul, röd/neongrön, svart/silver gärna med lite flake, men det mesta funkar om bara borrarna är på hugget.

Det klart viktigaste är att Du tror 100% på jiggen Du fiskar med då blir Du effektiv med den

Vd gäller fabrikat så är vi många som insett Relax jiggarnas fina funktion, lite dyrare men faktiskt värda det då det funkar mycket bra och framförallt håller bättre än de billigare typerna, skaffa lite blandade skallar i olika tyngder 5-15 gr för olika djup och så ett gäng kroppar, 3" (7,5cm) brukar vara en lagom storlek för borre och ger allt från hektos till över kilot så en universal storlek, viktigt är att krokarna är vassa och en bra modell är Fishmanias Classic som är vass och krokar riktigt bra, storlek 4/0 passar bra till Relax Kopyto 3"
      Senast ändrad av Rospigg; 2009-07-10, 21:41.

Kommentera

håller med Rospigg. var oxå med om detta dilema när jag började fiska. jag metade mest abborre med mask o mört, och fick en hel del fisk, men när jag bytte till drag av alla sorter så fick jag inget. men en dag fick jag en abborre på ett drag, och sedan lossnade fisket, jag fick bara mer o mer fisk för varje fiskeresa! så man måste tro på sitt drag till 150%!
        .
        Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

tack för tipsen ska ut och testa!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar