Bete, tafs val! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete, tafs val!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bete, tafs val!

tjenare, har just invistera en ny amb JB rulle och spö.. då är det ju såklart en viktig grej(eller föresten 2 viktiga grejer)..
    först hade jag tänkt köpa salmo slider" abborfärgad ellere mört?", och sen hade jag tänkt köpa en big bandit shallow, men vet dock inte vad för färg som passar just mina vatten, jag fiskar både i klart och grummligt, fast mest grummlig, så skulle vela veta en färg som är bra i grumligt.. Den andra viktiga saken är tafs. jag ska någon gång här köpa tafsmaterial och har då två att välja bland.. antligen blir det BFT titanium no-kink material för 215:- eller eventuellt tooth proof för 299:- helst skulle jag då vela ha BFT materialet eftersom det är billigast, och då vill jag veta om det är någon som haft BFT no-kink egengjorda tafsar och sen har dom gått av? är tafsmaterialet bra? när jag köpte jerksetet så fick jag en lina med som va på 0.28, och tänkte då fråga om det räcker för jerkbaitfiske? satt den inte pallar eller så?

1.salmo slider(färgval)
    2.Big bandit (färgval)
    3.Tafs material
    4.0.28 lina?

hoppas ni kan ge mig många och bra svar
    Senast ändrad av långsjö; 2009-06-10, 21:04.
    Abborre: 1700gr

1. RGS, Real Grey Shiner den e bra för klart vatten, också så funkar smådrag som slidern bättre i klart vatten för mej
    2. c38 c31 c195 nån av dom för glumligare vatten
    3. ingen aning
    4. bara det är flätlina med över 10kg så e det ok, men jag rekomendarar verkligen powerpro 20lb eller 30lb

Kommentera

jag har kört med BFT titaniumtafs och den fungerar utmärkt jag kör på 75-lb sorten. men satsa på 60-lb för jag tycker att 75:an är satans svår att knyta.

Kommentera

Jag kör med BFT och det fungerar helt perfekt, kolla Grävlingens guide här på forumet om hur du knyter tafsat ifall du är osäker!

Kommentera

okej tack för alla svar angående tafs för det var viktigaste nu, men hur länge har ni kört med BFT titanium tafs?

Kommentera

Sen det sök upp i butikerna... körde med BOA innan och det är precis lika bra, kanske till och med samma material...
            Har hur som helst aldrig haft ett tafsbrott, enda olyckan var ett dåligt lekande som gick av och skickade en big bandit till sista vilan. Men sånt händer. Tafsen höll i alla fall!

Kommentera

Som tafs har jag använt mig av vanlig vajer under lång tid, testade sedan titanium vajer (E-sox titanium pike wire 40ib) och den fungerar väldigt bra. Men sedan en tid tillbaka använder jag uteslutande fluor carbon som jag knyter ihop direkt med huvudlinan (Strike wire extrem 0,32). Antingen med ett beteslås eller en fjäderring att fästa betet i. Fungerar helt perfekt. Tafsen är i princip svävande och påverkar inte betet nämnvärt. Svävande beten blir verkligen svävande, en väldig fördel när man fiskar i grunda områden. Dessutom blir det ett billigare alternativ än titanium. Jag rekomenderar Prologics XLNT Spectrum fluor carbon på tio meters spole i dimensioner kring 0,60 - 0,90 beroende på hur tunga beten du använder. Jag använder ca 50 cm lång tafs och det blir ca 20 st på 10 meter. En spole kostar ca 150 kr. Alltså 7,50/tafs. Testa, du blir inte besviken.

Kommentera

1. färg. abborre
                2. skit mörten eller gäddan
                3. titanium tafsar hård eller mjuk spelar ingen roll
                4. 0,36 power pro

Kommentera

jag har 0.36 gul powerpro hemma på min andra multirulle. men eftersom setet jag köpte med ambassadeur 5601 JB och savagear big jerk och en lina på 0.28

om som alla märker så var setet till för just jerkbaitfiske så att jag borde tycka att lina ska vara okej då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 866 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B