Varför ska linan vara spänd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför ska linan vara spänd?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    Man ska ha spänd lina vid jerkfiske... Så är det bara, du ska kunna känna vad som händer vid betet hela tiden, sen att det blir lite slacklina mellan rycken ibland är inte mycket att göra åt, det händer alla.. Ibland när gäddan är försiktig och endast petar på betet så går det inte att stå med slacklina, då känner du inte hugget. Sen hur ska du kunna göra mothugg med slacklina ?.. Då blir det bara nå halvdant och kraften från ditt mothugg kanske inte kommer ända fram till fisken eftersom du står med slacklina.
    "Så är det bara" kanske funkar för folk som går runt i grupp och inte tänker själva, jag har svårt att göra nåt bara för att nån säger att "så är det bara". Jag behöver veta varför jag gör det...

Jag tycker det är motsägelsefullt att man ska kunna känna vad som händer betet hela tiden i Jerkfiske då hela idén med Jerkfiske är att jag som fiskare ska locka fram gången i betet...vilket medför att om jag jerkar en Belly Buster t ex så sticker det ut i sidled eller ställer sig i rät vinkel mot linan. Då är det helt omöjligt att känna vad som händer betet genom att ha spänd lina och samtidigt ha den funktionen. Då motarbetar jag ju själva kärnan i fiskegenren.

Att ha ständig kontakt med betet funkar nog bättre vid rent spinnfiske, t ex fiske med spinnare, men jerkning innebär ju rent praktiskt att jag ibland tappar kontakten med betet.

Kommentera

mothugget blir ännu viktigare vid jerkbaitfiske då krokarna till 90% av tiden är av grövre gods och inte alls fäster lika bra utan måste ibland hammras in i käften. OCH som folk säger, spänd lina ska innebära att du känner vad betet gör hela tiden, inte att du inte ens får ha linbåge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dawa Visa inlägg
        "Så är det bara" kanske funkar för folk som går runt i grupp och inte tänker själva, jag har svårt att göra nåt bara för att nån säger att "så är det bara". Jag behöver veta varför jag gör det...

Jag tycker det är motsägelsefullt att man ska kunna känna vad som händer betet hela tiden i Jerkfiske då hela idén med Jerkfiske är att jag som fiskare ska locka fram gången i betet...vilket medför att om jag jerkar en Belly Buster t ex så sticker det ut i sidled eller ställer sig i rät vinkel mot linan. Då är det helt omöjligt att känna vad som händer betet genom att ha spänd lina och samtidigt ha den funktionen. Då motarbetar jag ju själva kärnan i fiskegenren.

Att ha ständig kontakt med betet funkar nog bättre vid rent spinnfiske, t ex fiske med spinnare, men jerkning innebär ju rent praktiskt att jag ibland tappar kontakten med betet.

"Så är det bara" kanske var lite fel uttryckt av mig, då det kanske inte är så självklart hos alla, tex hos dig.

Att ha ständig kontakt med betet vid jerkfiske, är väldigt viktigt för mig. Inte för att jag vill "känna" hur betet (rör) sig, utan för att jag vill känna vad som händer kring det, eventuella hugg, bottenkänningar osv.. Jag vill på ett snabbt och explosivt sätt kunna kroka en gäddan utan några som helst bekymmer med slacklina.

Kommentera

Du måste ju kunna känna fisken hugga! Hur ska du annars kunna göra ett mothugg å kroka en fisk???? Har du slaklina hinner fisken spotta innan du uppfattat att den var på Jerken!!!!! Å då lär du ju inte få så mycket fisk..

Kommentera

"Spänd lina" kanske borde heta "så spänd som det bara är möjligt". Då är vi inne på semantik och inte sportfiske

Att alltid hålla linan spänd är generellt inom allt spöfiske: ytmete, frilinefiske, matchmete, bottenmete, spinn, jigging, jerkbaitfiske...

Det kandlar om att ha så goda förutsättningar som möjligt att kroka fisken. Ju mer slack desto mer lina måste du ta in innan du får kontakt med fisken. Den kanske hinner spotta ut betet (jerken eller masken etc.) under tiden du tar in slacklina vid själva mothugget
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Härligt, ett rimligt och bra svar. Krokningen köper jag rakt av, men då är det egentligen inte specifikt för jerkfiske utan man bör hålla nere på slacket inom allt fiske för att kunna göra ett bra mothugg?

Det kan ju vara så att man påtalar det inom alla grenar av fiske men jag bara snappat upp det inom Jerk då det är enda grenen jag kollat instruktionsfilmer för betesgång osv.
              Hej Danne; Slacklina eller inte, det är ändå fiskarens reflexer som avgör om den stora Gäddan krokas eller inte, om du får möjlighet att mäta och väga henne eller om hon var något stort som försvann nere i djupet.

Det finns jerkfiskare som håller pekfingret runt triggerfästet under hela inspinningen. Det finns jerkfiskare som håller handen kupad runt rullgaveln och det finns gamla stötar som jag som håller handen runt det främre spöhandtaget för att bli snabbare och distinktare vid krokningen. Var och en blir salig på sin tro! Antingen lär man sig att behärska alla metoder någorlunda eller så tränar man in den metod som passar ens egna reflexer och fiskesätt bäst.

Den första lektionen jag fick i jerkbaitfiske var när jag tävlade Gädd- och Muskiefiske mot legendaren Babe Winkelman i Leech Lake i Minnesota hösten 1982. Sedan dess har jag försökt förbättra mitt jerkbaitfiske, finslipa mina metoder och förmåga att hitta "The Big Ones"
              Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst.

Kommentera

Öva och öva.. tillslut ger det sig !

Att du får slacklina beror på mycket, du kanske är van vid en annan utväxling? Du kanske är nybörjare inom jerkfisket? Du kanske rent utav är helt ny med multirulle...? - Övning ger färdighet och kom ihåg.. det finns inga "felaktiga" sätt att jerka... det är du som fiskare som känner vad som passar just för dig.

/M
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Esh. Går ju lika bra att hålla ett öga på linan som att känna med handen.. En hyfsat slack lina som ligger på ytan är en mycket god nappindikator. Och hur ofta nappar gäddan med ett knappt förnimbart pick?
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jag tror att jag inte riktigt lyckas förklara på ett bra sätt, det är inte så att jag har problem med mitt fiske, det är mer en teoretisk fråga.

Problemet är inte att jag får slacklina och att jag inte vet varför.
                    Om jag vill låta betet hänga i 90 grader mot linans riktning så kommer jag få ha aningens slack eftersom en spänd lina riktar upp betet... och det är det jag tycker talar emot att man alltid ska ha spänd lina. Hade jag blivit matad med kommentaren "ha så lite slack som möjligt" hade jag tyckt det verkar rimligt, men nu får jag för mig att fler och fler verkligen har spänd lina för att de ska känna vad som händer med betet hela tiden.

Hur jerkar ni en Belly Buster om ni hela tiden har linan så pass spänd att ni kan känna om en gäddnos är på den och petar? En Belly Buster tar ju vida svängar och ställer sig gärna tvärt, och dess gång blir ju rejält förminskad/förändrad om man hela tiden drar i den. Då försvinner ju hela meningen med att jerka och man kan ägna sig åt att stå och veva istället...

Kommentera

Jag tror att jag inte riktigt lyckas förklara på ett bra sätt, det är inte så att jag har problem med mitt fiske, det är mer en teoretisk fråga.

Problemet är inte att jag får slacklina och att jag inte vet varför.
                      Om jag vill låta betet hänga i 90 grader mot linans riktning så kommer jag få ha aningens slack eftersom en spänd lina riktar upp betet... och det är det jag tycker talar emot att man alltid ska ha spänd lina. Hade jag blivit matad med kommentaren "ha så lite slack som möjligt" hade jag tyckt det verkar rimligt, men nu får jag för mig att fler och fler verkligen har spänd lina för att de ska känna vad som händer med betet hela tiden.

Hur jerkar ni en Belly Buster om ni hela tiden har linan så pass spänd att ni kan känna om en gäddnos är på den och petar? En Belly Buster tar ju vida svängar och ställer sig gärna tvärt, och dess gång blir ju rejält förminskad/förändrad om man hela tiden drar i den. Då försvinner ju hela meningen med att jerka och man kan ägna sig åt att stå och veva istället...
                      Belly Buster sticker ju verkligen inte ut mycket, den är en slider som bara vänder upp sidan men inte sticker ut så mkt som t.ex. Hellhound, Buster o.s.v. Just Belly Bustern går ju att fiska med små-små-små jerks i sidled samtidigt som man sakta vevar in linan i det tempo man vill. Då får man spänd lina hela tiden, medans betet sticker ut lika mycket som annars.

När man gör vevstopp så kan man ju inte helt helt spänd om det verkligen ska stå helt still, men nästan. Jag brukar dra spötoppen saaakta sakta mot mej så att jag verkligen känner, och visst, betet står ju inte helt 100% still då, men jag tror nog inte gäddan tänker så.

Kanske blev lite off topic, (?), men men.

Skitfiske, Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 911 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B