Varför ska linan vara spänd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför ska linan vara spänd?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför ska linan vara spänd?

Nu har jag hört det så många gånger men det är aldrig någon som kan ge en bra förklaring till varför man inte får ha slacklina när man fiskar med jerkbait.

Att alltid hålla linan spänd? Eller aldrig ha slacklina? Det låter som en motsägelse att jerka och samtidigt alltid ha linan spänd, tanken är väl att betet ska kunna svänga ut och "hänga" en aning?

Vevstopp ska vara "the shit" om man vill fånga gädda, men hur ska det gå till om linan ska vara spänd hela tiden utan att veva?

Eller är det helt enkelt så att slacklina betyder 2m lina på vattenytan?

Någon som kan reda ut det hela med rimliga förklaringar?

Linan ska vara spänd för att du ska ha kontakt med betet och känns av minsta naffs!

Och nej den behöver inte vara super spänd hela tiden, lite slacklina går inte att undvika om du skall fiska varierat!

Kommentera

Då är det bara ta rådet med "alltid spänd lina" med en stor nypa salt då...

Det som förvånar mig är varför killen som jerkar på instruktionsfilmen till en av Buster Jerk, i så fall påminner om att alltid hålla linan spänd. Det ger ju ett otroligt oproffesionellt intryck om det är ett råd som inte ens går att efterleva om man samtidigt ska följa hans andra råd att låta betet hänga ibland och göra vevstopp?

Kommentera

Spänd lina betyder inte att linan måste gå som en pianosträng upp till spötoppen . Tanken är att den löslina som blir efter ett jerk skall vevas in så att linan inte ligger S-formad i vattnet. Men det räcker att veva in så pass att linan är någorlunda rak mot betet. Detta sker efter lite träning automatiskt under själva jerkningen, man följer med med veven. I strömmande vatten sätter det extra prov på fiskaren då man definitivt måste vara med och veva in löslina då betet tas hem medströms!

Tror faktiskt du gjort rätt hela tiden men missuppfattat det hela i tanken

Kommentera

vevstopp betyder inte heller att man helt skall sluta veva utan man kan sakta mata in slacklina med veven
          LUDDE

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
            Spänd lina betyder inte att linan måste gå som en pianosträng upp till spötoppen . Tanken är att den löslina som blir efter ett jerk skall vevas in så att linan inte ligger S-formad i vattnet. Men det räcker att veva in så pass att linan är någorlunda rak mot betet. Detta sker efter lite träning automatiskt under själva jerkningen, man följer med med veven. I strömmande vatten sätter det extra prov på fiskaren då man definitivt måste vara med och veva in löslina då betet tas hem medströms!

Tror faktiskt du gjort rätt hela tiden men missuppfattat det hela i tanken
            Ok, men frågan återstår.. vad är det som gör slacklina till ett sånt stort NO-NO inom jerkfiske så att man ständigt måste upprepa det?

Jag kan ju tycka att det är sunt förnuft att ta in lina som ligger på ytan t ex, men det påpekas hela tiden att man ska hålla linan spänd och jag blev nyfiken på vad anledningen är... varför är det så himla viktigt?

Om jag har ett bete som är suspending och låter det hänga ett par dm under ytan och får slacklina... varför är det ett generalfel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ludde Lundin Visa inlägg
              vevstopp betyder inte heller att man helt skall sluta veva utan man kan sakta mata in slacklina med veven
              Det jag vill få svar på är just varför det inte får vara slacklina ute...

Kommentera

Ursprungligen postat av Dawa Visa inlägg
                Nu har jag hört det så många gånger men det är aldrig någon som kan ge en bra förklaring till varför man inte får ha slacklina när man fiskar med jerkbait.

Att alltid hålla linan spänd? Eller aldrig ha slacklina? Det låter som en motsägelse att jerka och samtidigt alltid ha linan spänd, tanken är väl att betet ska kunna svänga ut och "hänga" en aning?

Vevstopp ska vara "the shit" om man vill fånga gädda, men hur ska det gå till om linan ska vara spänd hela tiden utan att veva?

Eller är det helt enkelt så att slacklina betyder 2m lina på vattenytan?

Någon som kan reda ut det hela med rimliga förklaringar?
                Hej Danne; Det är inte tvunget att alltid hålla linan spänd hela tiden vid jerkfiske! När du rycker eller drar in ditt jerkbete blir det ofta mindre slackningar på linan under delar av sekunder och ibland längre. Det viktigaste med spänd eller slak lina är att hinna med och kroka Gäddan när den hugger eller försiktigt suger i sig ditt bete. Själv krokar jag Gäddan med en kort, blixtsnabb handledskrokning och följer sedan upp med en längre rejäl krokning ända ner till armbågen. Vid handledskrokningen fäster bara krokspetsarna lite lätt. Vid den längre, hårdare armbågskrokningen tränger krokarna in över hullingarna och ner i krokböjarna. Är Gäddan ordentligt krokad behöver du inte ha linan hårt spänd längre. Du kan frikoppla rullen, dra upp ankaret, tända pipan eller ringa frugan att det blir Gädda till middag....innan du fortsätter att drilla Gäddan till båten och grepphanden.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dawa Visa inlägg
                  Ok, men frågan återstår.. vad är det som gör slacklina till ett sånt stort NO-NO inom jerkfiske så att man ständigt måste upprepa det?

Jag kan ju tycka att det är sunt förnuft att ta in lina som ligger på ytan t ex, men det påpekas hela tiden att man ska hålla linan spänd och jag blev nyfiken på vad anledningen är... varför är det så himla viktigt?

Om jag har ett bete som är suspending och låter det hänga ett par dm under ytan och får slacklina... varför är det ett generalfel?

Man ska ha spänd lina vid jerkfiske... Så är det bara, du ska kunna känna vad som händer vid betet hela tiden, sen att det blir lite slacklina mellan rycken ibland är inte mycket att göra åt, det händer alla.. Ibland när gäddan är försiktig och endast petar på betet så går det inte att stå med slacklina, då känner du inte hugget. Sen hur ska du kunna göra mothugg med slacklina ?.. Då blir det bara nå halvdant och kraften från ditt mothugg kanske inte kommer ända fram till fisken eftersom du står med slacklina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Danne; Det är inte tvunget att alltid hålla linan spänd hela tiden vid jerkfiske! När du rycker eller drar in ditt jerkbete blir det ofta mindre slackningar på linan under delar av sekunder och ibland längre. Det viktigaste med spänd eller slak lina är att hinna med och kroka Gäddan när den hugger eller försiktigt suger i sig ditt bete. Själv krokar jag Gäddan med en kort, blixtsnabb handledskrokning och följer sedan upp med en längre rejäl krokning ända ner till armbågen. Vid handledskrokningen fäster bara krokspetsarna lite lätt. Vid den längre, hårdare armbågskrokningen tränger krokarna in över hullingarna och ner i krokböjarna. Är Gäddan ordentligt krokad behöver du inte ha linan hårt spänd längre. Du kan frikoppla rullen, dra upp ankaret, tända pipan eller ringa frugan att det blir Gädda till middag....innan du fortsätter att drilla Gäddan till båten och grepphanden.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Härligt, ett rimligt och bra svar. Krokningen köper jag rakt av, men då är det egentligen inte specifikt för jerkfiske utan man bör hålla nere på slacket inom allt fiske för att kunna göra ett bra mothugg?

Det kan ju vara så att man påtalar det inom alla grenar av fiske men jag bara snappat upp det inom Jerk då det är enda grenen jag kollat instruktionsfilmer för betesgång osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B