Vill börja jerka! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill börja jerka!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla förslag!
    Jag köpte på Berras sportfiske istället. rulle lina och spö... har inte riktigt koll på vad det var för modell..
    Fiskade lite idag och fick 2 smågäddor på en buster jerk!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeper Visa inlägg
      Jag håller med om att det var ett problem när jerkfisket var nytt i Sverige med 2-delade jerkspön.
      Men i dag finns det flera tillverkare som klarar av att göra 2-delade jerkspön utan ovanstående problem.
      Man kan enkelt kontrollera så att inte skarven stör aktionen på spöet genom att belasta klingan, då ser man snabbt om det blir en död punkt eller inte. Och jag har aldrig behövt varken skruva ihop klingan eller tejpa skarven. Men för 5 år sedan hade jag hållit med dig Old Firehand.

Skit fiske!
      Hej Pikeper; Jag vet inte när jerkfisket var nytt här i Sverige, eftersom jag själv började jerkfiska så sent som våren 1983 och jag fick de första jerkfiskelektionerna i Leech Lake, Minnesota hösten 1982. Sedan dess har jag köpt flera både 2-delade och odelade jerkspön av fabrikaten Lamiglas, Fenwick, St. Croix, några mindre kända fabrikat samt hembyggda jerkspön på Sportex Carbon och Carbon Kevlar klingor och andra klingor. De odelade jerkspöna har medverkat till många trevliga fighter med Stora Gäddor sedan dess. De 2-delade jerkspöna har kasserats eller skänkts bort till yngre nybörjare inom jerkfisket, fiskare som inte vill kosta på så mycket på den första jerkutrustningen, innan de vet om det är någonting för dem.

Mina begränsade erfarenheter tyder på att att skarvholkar både förstyvar och försvagar de flesta spön och i synnerhet om spöna är så korta att skarvholken eller skarvholkarna påverkar spöts totala aktion. Nu är sanningen den att jag själv inte är någon spöbyggare, men framstående spöbyggare som Tony Fordham i England har byggt flera jerkspön åt både mig och mina kunder.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 785 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B