Tråden för fullständiga nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden för fullständiga nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tråden för fullständiga nybörjare

Kan man hoppas på svar på de mest korkade frågor? Jag försöker iallafall eftersom detta med fiske känns spännande att prova men hade inte tänkt söka mig till klubbar eller liknande.

Förutsättningar: fiska i Mälaren, äter gärna den fisk jag fångar t ex gädda/abborre/gös, har spinnspö och Abumatic-rulle samt några gamla metspön därtill, har tillgång till liten båt men fiskar lika gärna från land.

Nybörjarfrågorna:
    - var ska man fiska? (från brygga? vid bro? från båten)
    - var ska krokarna i vattnet? (ute på öppet vatten? nära bryggor? nära vassen? i vassen? i solen? i skuggan?)
    - när ska man fiska? (morgon? kväll? i dåligt väder? i soligt väder? på våren? på hösten? på sommaren? etc)
    - vilket redskap ska man använda och när/var? (t ex när metar man och när spinnfiskar man? Om man spinnfiskar i vassrik miljö fastnar inte dragen direkt då i botten eller vassen? etc)
    - vilka krokar ska man ha och när? (vad betyder alla begreppen jerk, pilk, jigg, wobbler, skeddrag etc?)

Sorry, men för en nybörjare så framstår allt som ett stort mysterium och alla begrepp ska vi bara inte tala om. Ni kanske inte behöver skriva en komplett manual eller lexikon - men hjälp mig igång så vore jag tacksam. Eller finns det någon bok att låna för riktiga nybörjare som jag? (typ: "Hur fiskar man?")

Var man skall fiska?
    svar: det varierar men vid bryggor, broar, vass, vikar och grund brukar det finnas fisk. Varierar från sjö till sjö osv men bara att testa sig fram.

var skall krokarna i vattnet? (antar att det är var du skall ha draget någonstans)

svar: variera dina kast för det är olika för ibland står de inne vid vaskanten å väntar och ibland är de några meter ut i det fria vattenmassorna.

när man skall fiska?
    svar: morgon och kväll är oftast de bästa tiderna (jag föredrar kvällen) men mitt på dagen kan också vara ruggit bra. så som jag har upplevt det är att om det är fint väder (stabilt väder)så är abborren mer på hugget än om det är instabilt dvs. om det regnar, blir fint väder osv.

vilka redskap skall man ha?
    svar: det beror självklart på hur du vill fiska!
    har inte det problemet att fiska i vassrik miljö, kasta isåfall till linjen men inte längre in i vassen. använd lätta spinnare om det är grunt/ mycket växter.

vilka krokar...?

Jigg:gummibeten som är effektivt efter abbore,gös men också gädda men då behöver du större jiggar. Jiggar fastnar inte lika lätt i botten då de oftast har en krok som är uppåt mot vatten ytan under innvevningen.

spinnare: en sked som "spinner" runt en kropp bestående av tyngder. en spinnare skall inte likna en fisk utan mer väcka jaktinstinkten med den roterade skeden och ljudvågorna den ger ifrån sig. jag har fått mycket abborre på den men också några gäddor

Skeddrag: ett platt/svängt drag som skall likna en skadad betesfisk. funkar för gädda men du kan i princip fånga allt på den.(det kan du med de flesta beten)

pilk: ett tungt drag som brukar väga från 100-1000g som du släpper från båt ner mot botten och rycker upp, låter sjunka osv. bra för bla. torsk.

jerk: ett bete som liknar en fisk och det är med spöt som man skapar gången. man behöver ett styft jerkspö. populärt bland gäddfiskare men inget jag tycker du borde börja med innan du kan fiska bra med spinnspö. (fråga efter små jerkbaits till spinnspö om du skulle vilja testa men inte köpa ny utrustning)

wobbler: kan flyta eller sjunka och har en sked fram som gör att den arbetar sig ner i vattnet och är oftast lätta. jag gillar inte att kassta med dem men att dra dem efter en bår kan vara ok, men det är en smaksak.

hoppas du fick svar på några frågor i alla fall!

//samuel

(stavfel finns men det är ingen roman)

Kommentera

En bra början är att bestämma sig för en art man vill fånga och en metod man vill använda. Nybörjaren gör ofta felet att han vill få något vad som helst, resultatet riskerar då bli ingen fångst alls.

Så fatta ett beslut, exempelvis abborre på mete. Börja därefter söka i trådarna här på FS. Och glöm inte Google! Försök även lura med nån som har erfarenhet ut på sjön (brukar inte vara svårt om du har båt).

Svaren på nybörjarfrågorna kan bli väldigt olika beroende på vilken sorts fisk det handlar om och vilken metod man vill använda.

Kommentera

Det var många frågor det där men jag ska försöka besvara de lättaste så du har tillräckligt att gå på för att våga börja.

- var ska man fiska? (från brygga? vid bro? från båten)
        Alla ställena är bra. I Mälaren är fiske med handredskap (Spinnfiske, mete, pimpelspö) tillåtet överallt. Det är däremot inte tillåtet överallt att ro eller gå för motor med bete släpande efter båten. Till det krävs speciella fiskekort.

- var ska krokarna i vattnet? (ute på öppet vatten? nära bryggor? nära vassen? i vassen? i solen? i skuggan?)
        Inne i vassen är inte lämpligt eftersom chansen är ungefär 9 på 10 att du fastnar. Fiska gärna vid vasskanter eller meta i gluggar i vegetationen. Solsken på spegelblank sjö är inte så bra men blåser det, är molnigt eller det kommer en eller annan regnskur under dagen är bättre. Att fiska i skuggan är inte så tokigt en solig dag.

- när ska man fiska? (morgon? kväll? i dåligt väder? i soligt väder? på våren? på hösten? på sommaren? etc)
        Alla årstider och alla väder du står ut med. På sommaren kan mitt på dagen ägnas åt bad och lek men kväll, natt och morgon då är det allvar av. Då är det fisketid!

- vilket redskap ska man använda och när/var? (t ex när metar man och när spinnfiskar man? Om man spinnfiskar i vassrik miljö fastnar inte dragen direkt då i botten eller vassen? etc)
        Man kan meta eller spinnfiska när vatten inte är täckt av is. (Sk. Ismete är en specialare som kan kräva fiskekort för angeldon.) Vegetation ställer till det men det finns sätt att undvika bekymren med de absoluta . Du kan använda beten som har vasskyddade krokar och du kan använa en lina som är stark nog att slita loss betet från vattenväxter. Fastnar du i näckrosor, säv, bladvass och för den delen sjunkved och stenskravel kan du behöva ta båten för att få tillbaka betet - eller offra det och slita av linan.

- vilka krokar ska man ha och när? (vad betyder alla begreppen jerk, pilk, jigg, wobbler, skeddrag etc?)
        Jerk är ett sätt att med korta ryck fiska hem ett fiskliknande bete av trä eller plast. Betet har inte mycket till egen rörelse utan det är fiskaren som genom sina trix med spö och rulle får betet att bete sig synnerligen frestande i vattnet.
        Ursprungligen var pilk ett bete med fast krok och användes på stora djup. Numera är pilk ett tungt mer eller mindre fiskliknande metallföremål med stora krokar. Det används främst för torskfiske.
        Pimpel är ett lätt metall bete som används till abborrfiske oftast vintertid.
        Jigg är ett bete i mjuk sladdrig plast. Det fiskas oftast med långa drag eller lyft med spöet och sedan en kort paus då betet sjunker. Betet går då trappstegsvis när botten där de stora fiskarna ofta gömmer sig.
        Wobbler är ett fiskliknande bete av plast eller trä. Det vevas hem och är utformat så att det har en egen rörelse i vattnet.
        Skeddraget är oftast av metall men det har på senare tid även kommit skeddrag utförda i plastmaterial. Namnet kommer av betets mer eller mindre skedlika utformning.
        På bilden ser du överst tre jiggar, sen kommer två spinnare och ett rosafärgat skeddrag. Under dem kommer en wobbler en pirk (hängpirk) och ett skeddrag.
        Längst ner är tre varianter på små balanspirkar.
        Bifogade filer
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack allihop som svarat

Följer upp med några mer konkreta frågor då på temat "bestäm vad du vill göra".

Ifall jag nu helst skulle vilja prova att fiska stor abborre med mitt spinnspö med jigg och spinnare från min båt, vad rekommenderar ni då att jag gör av följande:
          a) kör ut på öppet vatten och börja kasta
          b) kör ut strax utanför vassen, ankra och börja kasta
          c) kör ut strax utanför vassen, låt båten driva med vinden och kasta
          d) kör till grunt ställe med mycket grynnor

Hur långt kastar jag? Och sen?
          a) kasta, låt jigg/spinnare sjunka och dra sedan in linan med jämn rörelse
          b) kasta, dra in linan direkt
          c) kasta, ryck lite, dra in lina lite, vänta, ryck lite, dra in lina lite, vänta, dra, ryck, vänta etc

Om jag står på land vid en bro med samma spinnspö och jigg/skeddrag är det då samma teknik som gäller som från båten?

En helt annan sak: hur drar jag in fisken när jag väl får napp?
          a) dra, dra ,dra
          b) dra lite, låt löpa, dra lite, låt löpa tills fisken tröttnar
          c) låt linan löpa så långt fisken vill, dra sen men bestämt
          När bromsar man?

Kommentera

tja.
            Mitt absolut bästa fisketips är att prata med folk som du ser fiska, och göra som dom (om dom fått nåt),

Kommentera

Ursprungligen postat av Lasselano Visa inlägg
              tja.
              Mitt absolut bästa fisketips är att prata med folk som du ser fiska, och göra som dom (om dom fått nåt),
              Jag gjorde det. Sen träffade jag hans fru som inte tyckte jag skulle lita på honom när hon hörde vad han utlovat...
              Själv flinade han bara när han hörde hans frus kommentar...

Fördelen med ett forum är ju att jag om jag får flera olika råd kan se i vilka avseenden ni är eniga. Då kanske det är mer troligt att det är ett riktigt bra råd. Dessutom är det väl en av de saker som forum är till för hoppas jag - att kunna få många bra råd av andra.

Som nybörjare vill man ju varken rusa iväg och ruinera sig p g a att man saknar kunskap eller får dåliga råd, inte heller vill man gärna bli besviken och avskräckt p g a att man helt enkelt inte vet hur man fångar fisk. Det bästa är ju om man kan ge sig själv så goda förutsättningar att man får mersmak.

Kommentera

Jag ska berätta hur jag brukar göra när det handlar om abborre,

Ifall jag nu helst skulle vilja prova att fiska stor abborre med mitt spinnspö med jigg och spinnare från min båt, vad rekommenderar ni då att jag gör av följande:

d) kör till grunt ställe med mycket grynnor

Hur långt kastar jag? Och sen?
                a) kasta, låt spinnare eller wobbler sjunka och dra sedan in linan med jämn rörelse
                b) kasta, dra in linan direkt. Ja om det är spinnare eller wobbler
                c) kasta, ryck lite, dra in lina lite, vänta, ryck lite, dra in lina lite, vänta, dra, ryck, vänta etc Ja om det är jigg eller wobbler
                Alla alternativen kan alltså bli aktuella beroende på om jag använder spinnare wobbler eller jigg. Spinnare brukar jag kasta ut och veva in. Den går som regel ner till rätt fiskedjup. Känner jag av bottenstenarna ibland går den rätt.

Om jag står på land vid en bro med samma spinnspö och jigg/skeddrag är det då samma teknik som gäller som från båten?
                I princip: Ja! och även om du har en wobbler på tafsen. Använd en bra gäddtafs i där gäddor finns och i Mälaren kan du aldrig undvika att få gädda när du inte tänkt dig det. (Det är något annat när du tänkt dig det men det är en annan sak. )

En helt annan sak: hur drar jag in fisken när jag väl får napp?
                Fisken ska in till dig fortast möjligt. Är den mycket stark kan man låta släppa lite på bromsen så den får simma sig en smula trött eller bara sluta veva och låta fisken jobba sig trött mot spöets flexibilitet och spänst.
                Jag vill ha in fisken till mig så fort som möjligt. När jag har den på ca tre spölängders avstånd låter jag den få jobba sig tröttare om det behövs. Det är lättare att se hur den beter sig när man har den nära men veva inte in fisken ända in i rullen! För kort lina innan fisken är mogen att håvas hjälper fisken att slå sig lös!

När bromsar man? Jag ställer från början bromsen så hårt jag anser lina och övrig utrustning tål. Det betyder att om fisken är starkare än så, kan den dra ut lina men har ett motstånd att brottas mot. Fisken tröttnar snart och jag vevar in den så fort jag kan. Är fisken stor kan den ha reservkrafter att ta till om den blir skrämd av håv, fiskare eller båt. Därför lättar jag lite på bromsen när fisken är nära och i princip klar för håven. Kommer fisken med även när bromsen är svag är den mogen.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fördelen med jigg till abborre är att man kan låta jigghuvudet studsa i botten utan att kroken (som ju sitter på jiggens rygg) fastnar i botten. Abborren finns ofta vid botten. Men på vilket djup? Ja, det varierar väldigt mycket och här får man prova sig fram till vad som gäller för dagen.

Spinnare kan användas på ett liknande sätt genom att man gör spinnstopp då och då, så att spinnaren går genom vattnet i en vågliknande rörelse.

Sommartid kan man dock ibland hitta abborren i ytvattnet eftersom betesfiskar typ löjor ofta finns där. Sommarkvällar kan man se småfisk spritta i ytan -- det kan betyda att abborren jagar dem. Ser du småfisk som plötsligt hoppar, försök att lägga kastet mitt i plasket. Eller testa att veva in en spinnare snabbt som tusan, så att den plaskar fram över vattenytan.

Om man orkar gå upp tidigt och börja fiska i gryningen är det i regel bättre än att fiska mitt på dagen, trots att abborren är en "solskensfisk". Efter sommaren, i september-oktober, kan soliga eftermiddagar löna sig bättre.

Ett generellt tips som gäller allt fiske: Det är tiden som betet är i vattnet som räknas, inte vad betet kostar.

Det är inte säkert att dyr utrustning hjälper. Man måste nöta, timme efter timme, och lära sig mer hela tiden. Själv tycker jag att det bästa med fisket är att man får vara ute hela dagar (eller kanske hela helger), vara på sjön, ligga i bivack, laga mat på stranden etc. Sen kanske man får en fin fisk också men det är isåfall en sorts bonus.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 786 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B