valet mellan två rullar jerkrullar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

valet mellan två rullar jerkrullar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• valet mellan två rullar jerkrullar!

nu är det så att jag har vandrat till min lokala butik för att kolla ut nya jerkprylar till i sommar, och valet av rulle står mellan två stycken, antigen blir den amb CB eller amb JB, CB:n kostar 1100 och JB:n kostar 1400, sen som spö har jag kollat på buster stiff, med en kastvikt på 150g, kostar 559:- om jag inte minns fel
    jag fiskar kanske 2-3 gånger i veckan och kör med relativt tunga jerks!! bland annat ska jag köpa jerks uppmot 100gram.. Funkar ambassadeur CB någolunda bra till tung jerkbaitfiske? eller är det bara JB:n som orkar dom större betena?
    som lina hade jag tänkt strike wire extreme! har haft power pro och tyckt den va rätt så bra men det sägs att strike wire extreme är bättre än PP!

Tacksam för hjälp av alla!

skitfiske
    Abborre: 1700gr

Cb ???
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
      Cb ???
      Ambassadeur 6601 CB??

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
        Ambassadeur 6601 CB??
        Det finns även Ambassadeur 5601 CB

Kommentera

Jag hade satsat på en JB då vet man vad man får och att den håller till det lite tyngre fisket.

Jag kör själv med en predator numera och tycker att den är en underbar rulle. Dessutom så får jag väldigt sällan "skabon" med den om man jämför med hur det var med min TGC som jag hade innan.

Ett set med en JB och ett buster stiff är det som väldigt många börjar med och det funkar fint, sen om man känner att man växer ifrån dessa prylarna så kan man gå på värre då.

//Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
            Det finns även Ambassadeur 5601 CB

http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=6488&page=1
            Ahaaa...en TGC med tumtangent och 1:6,3 i utväxling....fin rulle

Säkert ypperlig till jerkbaitfiske....många gillar ju hög utväxling för att snabbt få in evt slacklina...och CB:n är ju härvidlag bättre än JB som har 1:5,3.

JB har stativgavlar i kromad mässing och rosfria drev....medan motsvarande på CB:n är aluminiumgavlar och mässingsdrev. Det är vad som skiljer. Jag förutsätter att CB:n liksom JB (och TGC) har den extra sekundära backspärrshaken monterad från fabrik. Rostfria drev är en försäljningsgimmick som mest medför råare gång....mässingen som ABU normalt använder i sina drev ("Durabrass") är en härdad variant som är fullt tillräckligt stark och också innebär en finare gång eftersom mässing är en självsmörjande metall till skillnad från rostfritt som är "skärande". Mässinggsgavlar i stativet på JB innebär en stabilitetsfördel men även här är skillnaden mest teoretisk. Om jag skulle köpa en JB idag för användning enbart till jerkbaitfiske skulle jag direkt byta drev till 1:6,3 i mässing (extrakostnad ca 350 kr) och då blir den ganska rejält dyrare än CB:n ovan. Således skulle jag nog köpa CB:n.

För spinnfiske vill jag ha lägre utväxling...typ 1:4,7...men det är en annan historia

mvh / Matti
            Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-06-08, 09:42.
            Medlem i GGG-U
            Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

jag tror jag bestämt för mig ett SET! det är en Ambassadeur JB rulle med ett spö som heter savagear big jerkbait 150gram, 6fot..linan är okänd, men har lina hemma så spelar inte så stor roll.. priset för dethär sättet är 1798! villket jag tycker är otroligt billigt, Ordinarie pris var 2998!
              jag tror att saken är klar

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
                jag tror jag bestämt för mig ett SET! det är en Ambassadeur JB rulle med ett spö som heter savagear big jerkbait 150gram, 6fot..linan är okänd, men har lina hemma så spelar inte så stor roll.. priset för dethär sättet är 1798! villket jag tycker är otroligt billigt, Ordinarie pris var 2998!
                jag tror att saken är klar
                Bara att slå till! Både rulle och spö är bra grejer =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B