Jerkbait slår hårt i vattenytan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait slår hårt i vattenytan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait slår hårt i vattenytan

Efter min första jerkrunda hade jag givetvis ett hundratal olika funderingar.

En av dem, när ett relativt tungt jerkbait kastas ut och landar på vattenytan blir det ett "fruktansvärt" plask. Ännu värre blir det då jerkbaitet hamnar på sidan på den största ytan. Detta borde avskräcka det mesta i vattnet?

Eller locka till sig det mesta?

Kommentera

Precis, det behöver inte alls skrämma bort fiskar. De dras till alla möjliga, konstiga, ljud.
      Ett exempel är ju inom trolling då man ofta kan få olika fiskar i "propeller-vattnet" precis bakom båten.

För mig har det flera gånger klivit på stora gäddor precis i det stora plasket när t.ex. min stora The pig slår ner i vattnet.

Kommentera

Folk fångar ju fisk som aldrig förr med jerkbait så det känns som att din teori är överbevisad sedan länge.

Kommentera

Tog rätt många fina sist vi va ut som tog bara nån sek efter plasket. Så jag skulle nog säga att de lockas mer än skräms. Men, som vanligt ingen regel utan undantag, finns säkert nåt vatten där dom blir rädda av det.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Fisk blir mer intresserad av ljud i vattnet. Men kommer ljudet för nära inpå så brukar dom försvinna. Så har du oturen att landa mitt på gäddan så kommer den sticka. Men landar du 1 meter från den kommer gäddan troligen hugga ditt bete då den fått syn på det och hört det.

Sen lite off topic.

Abborren är också en fisk som är jäkligt nyfiken. Är det dåligt fiske på vissa ställen. Kör runt med båten lite sik sak över det stället du tänkt fiska av. Eller ner med ankaret i botten och ruska om lite! Riktigt giftigt
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Folk fångar ju fisk som aldrig förr med jerkbait så det känns som att din teori är överbevisad sedan länge.
              Sant! Det var ingen teori, utan en fundering efter första jerkrundan någonsin. Jag var inte ute efter att bli överbevisad utan att få lite reflektioner. Överbevisad kommer jag säkerligen bli då jag kommer med egna teorier vid senare tillfälle.

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
              Fisk blir mer intresserad av ljud i vattnet. Men kommer ljudet för nära inpå så brukar dom försvinna. Så har du oturen att landa mitt på gäddan så kommer den sticka. Men landar du 1 meter från den kommer gäddan troligen hugga ditt bete då den fått syn på det och hört det.

Sen lite off topic.

Abborren är också en fisk som är jäkligt nyfiken. Är det dåligt fiske på vissa ställen. Kör runt med båten lite sik sak över det stället du tänkt fiska av. Eller ner med ankaret i botten och ruska om lite! Riktigt giftigt
              Låter rimligt. Jag tänker tillbaka till då man var barn och kastade stenar i vattnet där det fanns fisk och föräldrarna skrek "SLUTA!! Du skrämmer bort fisken!". Plasket från en småsten är ganska likt det som uppstår då jerkbaitet landar.

Knackar man på rutan, på ett större akvarium så sticker fisken direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
                Efter min första jerkrunda hade jag givetvis ett hundratal olika funderingar.

En av dem, när ett relativt tungt jerkbait kastas ut och landar på vattenytan blir det ett "fruktansvärt" plask. Ännu värre blir det då jerkbaitet hamnar på sidan på den största ytan. Detta borde avskräcka det mesta i vattnet?
                Hej FireRaptor; Det är inte sällsynt att en Gädda hugger ett jerkbait, en wobbler eller ett skeddrag sekunden efter att det träffat vattenytan. Då är Gäddan riktigt i stöten och hugger efter allt som kan vara ätbart!

Många rovfiskar som är på jakt patrullerar av sitt revir med vattenytan inom synhåll och vet av erfarenhet att det dimper ner godsaker lite då och då från ovan.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej FireRaptor; Det är inte sällsynt att en Gädda hugger ett jerkbait, en wobbler eller ett skeddrag sekunden efter att det träffat vattenytan. Då är Gäddan riktigt i stöten och hugger efter allt som kan vara ätbart!

Många rovfiskar som är på jakt patrullerar av sitt revir med vattenytan inom synhåll och vet av erfarenhet att det dimper ner godsaker lite då och då från ovan.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Givetvis. Det tänkte jag inte på. Det har hänt några gånger då en vanlig reflex-spinnare har slagit i vattenytan (mindre plask) att en gädda har slukat den direkt.

Händer det oftare eller mer sällan under vår/vinter/sommar/höst?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 913 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B