Hur får man en gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man en gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
    Hej Börje.
    ... Hur går det med boken?
    Efter senaste refuseringen av manuskriptet har jag legat lågt och ägnat mig mest åt släktforskning. Det börjar bli dags att jobba om texten igen. Jag har på sistone fått nya perspektiv på hur det kan göras.
    Senast ändrad av BeBest; 2009-06-04, 16:37.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kommer ihåg som liten kille vad förbryllad jag blev av fisket efter gädda. På landstället tog jag på vårarna flera gäddor om dagen vid vassen längst inne i den grunda viken, fiskade varje helg med samma resultat just vid vassen längst inne i viken, sen hände något, på sommaren på sommarlovet högg gäddorna plötsligt inte längre där inne, nötte och nötte och kunde inte förstå vad som hänt. Hade vid den tiden och vid den ålden ingen kunskap om fisken och hur den levde och betedde sig.
      Började studera fisken, ville lära mig mer om den och om varför den helt plötsligt, som jag uppfattade det, försvunnit, ganska snabbt lärde jag mig varför och ändrade mitt fiske efter förutsättningarna och kunde fortsätta ha ett roligt fiske efter gäddan men på andra delar av vattnet.
      Som "BeBest" är inne på, är det viktigt att lära sig om fisken man ska fiska efter.
      Lära sig vart den "står", vad den äter, när den jagar, var den befinner sig mellan "måltiderna", hur den förflyttar sig vid gyning och skymmning, var den uppehåller sig under de olika årstderna, skillnader mellan olika vatten/miljöer(insjö, skärgård, åar), när den står grunt när står den djupt, skillnader i beteende mellan stor och liten gädda, när fisken leker osv. osv. Ju mer man lär sig om fisken och dess beteenden desto större blir chanserna att kunna ha ett lyckosamt fiske efter den....
      Senast ändrad av world in my eyes; 2009-06-04, 16:35.

Kommentera

Be Best..Bra skrivet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 786 visningar
        1 gilla