Hur fiska gäddspinnfluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiska gäddspinnfluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiska gäddspinnfluga?

Jag har köpt 2 st gäddspinnflugor för att testa denna teknik.

Dessa är det.

Iaf, var å provade dem igår å det funkar ju fint att kasta, har bara ett lite beteslås å sen flugan. Men de går ju så grunt - typ 10-15 cm under ytan?

Hur skall jag göra för att få de att gå typ på 50 cm? Det står att man kan blya dem men jag förstår inte hur å var å vilket bly jag skall använda?

Här även läst om att man kan ha 3-leken å sätta en tyngd i ena öglan, en lina till flugan i den andra öglan å linan till spöt i den 3:e. Men det känns mysko?

Hur skall jag göra?

Jag har gjort så att jag har en extra trekrok i beteslåset. Detta ger mycket bättre krokning samt bättre "sjunk" i flugan så att den går lite djupare. Där bak har jag sen satt fjäderring-lekande-fjäderring-trekrok. Detta för att ge flugan ännu mer tyngd och på så sätt få ner den ännu mer under ytan. Kan ju trots detta inte direkt påstå att flugan nu är en "sjunkbomb" men den har faktiskt gett en del fina fiskar.... Vågar nog oxå säga att det inte är något problem att få ner den till typ 50cm. Kolla min blogg där jag skrivit lite om just spinnfluga. www.metrobloggen.se/fiskerapporter . Titta i vänster kolumn under "höjdpunkter". Där finns ett inlägg som heter "090429 Fina gäddor på spinnfluga".

Kommentera

Tack, det skall jag prova!

Kommentera

Oh oh denna kan jag

Man köper en Daiwa Megaforce (eller nån daiwa med twitchin bar)

Sen vi varie utsväng flugan gör twitchar man till. Fin fin gång samt så kan man fiska den sjukt livligt och sakta med.

Kommentera

Det är megaroligt att spinnfiska med gäddflugor, och effektivt, speciellt i grunt vatten.
          Det är mer mjukt liksom, se flugan flyga fram bland stenar, rötter och näckrosor.

Brukar använda mig av vanliga blysänken som man klämmer på linan annars och binder in dom i själva flugan, på vissa kan man ha blysänket på själva linan precis framför flugan, det är bara att mecka.

Mig personligen passar det perfekt med den typen av fiske först och främst för att jag inte kan flugfiska, och använder mig istället av så lätt utrustning som möjligt vilket i sig gör fighterna roligare, man fastnar inte lika lätt, skadar inte gäddan lika mycket som med 2 - 3 stora trekrokar på en wobbler tex, och visst fan känns det extra bra när man får på något man bundit själv
          Senast ändrad av sascha; 2009-06-07, 15:19.

Kommentera

Jag kör med kluven blyhagel på tafsen
            Titta gärna in på min fiskeblogg
            www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

En metod som funkar bra som jag kör över/på stora näckrosor och som är jäkligt skoj är att kasta ut flugan över näckrosorna och låta linan lägga sig över ett näckrosblad och använda bladet som en platå för linan och "pimpla" med flugan i vattnet, gärna på lite "djupare" vatten, metern och neråt.

Ibland så följer dom ju bara efter som klistrade men skiter i att hugga, men den "pimpel"metoden framför näsan kan ibland göra dom sugna.

Här är en fantastiskt detaljerad och omfattande manual som jag gjort

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 785 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B