V-jigg vs. flötestrolling vilket är att föredra och när? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

V-jigg vs. flötestrolling vilket är att föredra och när?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• V-jigg vs. flötestrolling vilket är att föredra och när?

Jag har aldrig prövat på någon av metoderna egentligen men under helgen kommer vi göra ett försök. Men jag tänkte höra vad man bör tänka på och vilken metod som är att föredra för oss. Jag har försökt konkretisera mina undringar i några frågor, vi hade främst tänkt oss köra deadbait.

1: Om syftet är gädda, hur pass negativt är det med den tunna linan man är tvungen att köra med för V-jiggningen? Är detta skäl nog att flötestrolla, för jag gissar att den metoden tillåter tjockare linor.

2: Är någon utav metoderna bättre om man inte har ekolod och inte känner till vattnet mer än utifrån en karta?

3: Är det nån av metoderna som passar totala nybörjare bättre? Jag har utrustning och riggningar kan man ju köpa färdigt i affären.

4: Har jag koll på utrustningsbiten? V-jigg (kort, känsligt spö, lina under 0,10, jigghuvuden och tafs) Flötestrolling (långt spö, rulle med knarr eller baitrunner, flöte och pärlor och grejer till tacklingen)

5. hur skiljer sig metoderna åt egentligen? Man rör väl på betet vid V-jigg, det är väl det som är skillnaden egentligen.

Tacksam för svar
    Är det blåål eller vralåk?

Uj, kanske bättre att ställa färre frågor så att folk pallar svara. Nåväl, har någon det minsta lilla synpunkt så är det välkommet.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
      Jag har aldrig prövat på någon av metoderna egentligen men under helgen kommer vi göra ett försök. Men jag tänkte höra vad man bör tänka på och vilken metod som är att föredra för oss. Jag har försökt konkretisera mina undringar i några frågor, vi hade främst tänkt oss köra deadbait.

1: Om syftet är gädda, hur pass negativt är det med den tunna linan man är tvungen att köra med för V-jiggningen? Är detta skäl nog att flötestrolla, för jag gissar att den metoden tillåter tjockare linor.

2: Är någon utav metoderna bättre om man inte har ekolod och inte känner till vattnet mer än utifrån en karta?

3: Är det nån av metoderna som passar totala nybörjare bättre? Jag har utrustning och riggningar kan man ju köpa färdigt i affären.

4: Har jag koll på utrustningsbiten? V-jigg (kort, känsligt spö, lina under 0,10, jigghuvuden och tafs) Flötestrolling (långt spö, rulle med knarr eller baitrunner, flöte och pärlor och grejer till tacklingen)

5. hur skiljer sig metoderna åt egentligen? Man rör väl på betet vid V-jigg, det är väl det som är skillnaden egentligen.

Tacksam för svar
      fråga 1: Om det är stor risk för mycket gädda så föreslår jag att du har en tafs av något starkt mjukt material utan minne! Ex flourcarbon eller tjockare flätlina eller någon tunn draperad wire!

fråga 2: Flötestrolling är nog det bästa alternativet för att finna fisken snabbare och lättare utan ekolod! När ni väl hittat ett ställe som ger fisk så kan ni testa vj. skulle själv inte åka ut och köra vj utan ekolod eller väldigt god kännedom av vattnet!

fråga 3: Båda metoderna är ganska simpla att utföra men erfarenheten kommer göra er till bättre fiskare! Är bara ut och köra! Vj kan vara mycket nyckfullt tycker jag! Ena dagen funkar det ena den andra helt tvärtom! Men efter några pass som gett fisk kommer man på tekniken!

fråga 4u har fattat bägge metoderna korrekt! Flötestrolling kan du även köra med vanlig haspel med uppfälld bygel och fixera linan med en gummisnodd runt klingan! Funkar utmärkt vill jag lova!

fråga 5: flötestrolling är ett mer passivt fiske på pelagisk fisk (oftast) medan vj är mer riktat mot tryckande fisk efter botten. Dom som är riktigt skickliga kan även sikta in sig på pelagisk fisk vid vj men det skulle jag inte rekommendera er om ni inte har ett ekolod!

Tänk på att ekolod är ett jättebra hjälpmedel vid både flötestrolling och vj men absolut inget måste! Är säker på att ni får fisk även om ni bara har karta till hands! Sök efter friliggande grund, djupbranter och djuphålor! Vid flötestrollingen kan ni även hålla ögonen öppna efter betesstim! Kör i närheten av dessa och ni skall finna predatorerna!
      Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg

Tacksam för svar

Kör flötestrolling! V-jigg utan lokalkännedom och ekolod är riktigt dåligt. Är det gädda ni ska fiska finns det nog ingen anledning att köra v-jigg. Försök att få tag på levande fisk.

Kommentera

Sen ska man även ha i åtanke vilken tid på dygnet som ert fiske kommer att praktiseras! Ska ni fiska dagtid kan VJ vara den metod som ger klart mest fisk eftersom gösen då oftast är inaktiv och är förhållandevis tröga längs botten. Kvälls respektive nattfiske är en helt annan grej då gösen är aktiv och letar föda, då passar FT alldeles utmärkt!

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alsbäck_ Visa inlägg
            Sen ska man även ha i åtanke vilken tid på dygnet som ert fiske kommer att praktiseras! Ska ni fiska dagtid kan VJ vara den metod som ger klart mest fisk eftersom gösen då oftast är inaktiv och är förhållandevis tröga längs botten. Kvälls respektive nattfiske är en helt annan grej då gösen är aktiv och letar föda, då passar FT alldeles utmärkt!

Skitfiske!
            Bra att du mände det där med tid på dygnet! det missade jag helt! Men kan bara instämma! Tidig morgon från att det ljusnar och en stund fram är oxå hett vid flötestrolling!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 855 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57