Tafs vid abborrfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs vid abborrfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs vid abborrfiske?

Om jag ska fiska efter abborre så kanske jag inte behöver tafs? Men hur ska jag då gå till väga? Vilken knut skall jag göra, och jör jag den direkt i jiggens skalle?

Jag skulle nog använda en tafs i alla fall. Jag brukar ha ett gäddhugg per tio abborrar när jag är ute på grynnan.

Den tafs jag använder är ett hemmabygge, vanligen en oplastad 28lbs 7strand på ca 40cm mellan leket och beteslåset. Det finns ännu mjukare alternativ att bygga tafsen med.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kör alltid med tafs vid abborrefisket då det alltid blir ett flertal gäddhugg och jag gillar inte att förlora massa jiggar på det, dessutom kan man få ganska stora gäddor på och då vill man ju få upp dem för en +5kg på ett UL spö är en kul kamp

Knöt förut egna av Pro Leader material och lämpliga beteslås och lekanden, men nu har jag gått över helt till Spinwals tunna tafsar de är lika mjuka som flätlina men tål gäddtänderna men pajar inte gången på betet ett dugg.

Visst de knorrar sig lite med tiden men kan enkelt rätas ut genom att dra den mellan fingrarna några gånger så gör friktionsvärmen sitt, har oftast den på 25cm och 12kg och har inte missat någon gädda eller jigg pga att tafsen inte räckt till

Kommentera

0,35 mm fluorocarbon om det är mycket Gädda, annars runt 0,20 mm. Den grövre håller för de flesta attackerna. Ibland kör jag med ända upp till 80-90 cm tafs. skippa beteslåset. Fäst tafsen till huvudlinan med ögla till ögla, eller en grinnerliknande knut som jag inte vet namnet på, mycket enkel att knyta dock

Climax fluorocarbon är riktigt bra och billig.

Kommentera

Jag brukar köra med beteslås eller tunn tafs till mitt abborrfiske. Oftast med en tunn poppertafs i wolfram då jag oftast popperfiskar eller använder små jiggar/små wobblers/spinnare till detta fiske.. Beteslås kör jag bara i nödfall. Använder alltid grinnerknuten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 866 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B