Fundering kring tröga gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fundering kring tröga gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fundering kring tröga gäddor

Vi var ute och spinnfiskade gädda i helgen och det gick rätt trögt.

Både jag och farsan hade många efterföljare och många 'stötar' under inspinningen. Nästan alltid när vi känt att det stött till wobblern så var de med ända fram till båten.

Kan det vara så att de av någon anledning inte hugger utan bara stöter till wobblern med stängd käft?
    Typ - "Flytta på dig, här är det jag som bestämmer fast jag är mätt och orkar inte äta upp dig "

Någon annan som har grubblat över detta fenomen och har en bra förklaring?

'brigado!

Hej några tips på hur du ska få dom att hugga. Efterföljare måste retas till sin hugg reflex hur gör man då??

Pröva en mindre ettrig wobbler gärna stark röd eller gul som du tar hem fort med låånga vevstopp och fiska den oregelbundet! Det funkar väldigt ofta några bra exempel som funkar för mig är den mindre modellen av pikeattack knalröd, ett annat bra exempel är belly buster även den i rött. Vill man inte Jerka så har även zalt funkat fint fiskat den med firertiger färg som exempel. Hoppas det här kan hjälpa dig! Lycka till

Kommentera

Tack Gäddjägarn!

Vi körde rätt varierat, från snabbare hemtagning till extremt långsamt, korta & långa spinnstopp. Vi testade också att jerka hem Zaltwobblers, dock körde vi ingen traditionell jerk. Man blir ju lätt frustrerad och börjar experimentera. De få gäddor vi fick tog på skitmört och de slog på utan tvekan.

Jag funderade ett tag på om man skulle försöka förlänga med ett lekande mellan bakersta kroköglan och trekroken. Dvs en variant på HÖ knepet. kan det va något?

Jag vet inte varför men jag fick känslan av att de bara stötte till betet med stängd käft. För trots mothugg så, så var det bara tomt...
      Tror ni att de bara stöter med stängd käft?
      Jag tror som du är inne på att de inte blev tillräckligt retade. Frågan är bara vad fanken som skulle få dem att slå på (min egen fundering - ej en fråga)?

Normalt brukar ett ju spinnstopp eller nån liten knyck vara tillräckligt för en ny attack när bara stöter lite försiktigt.
      Vissa dagar är sämre än andra. Den här dagen har bara fastnat i skallen på mig Men det är sådana här dagar man kan lära sig något på, om man knäcker koden...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
        Vi var ute och spinnfiskade gädda i helgen och det gick rätt trögt.

Både jag och farsan hade många efterföljare och många 'stötar' under inspinningen. Nästan alltid när vi känt att det stött till wobblern så var de med ända fram till båten.

Kan det vara så att de av någon anledning inte hugger utan bara stöter till wobblern med stängd käft?
        Typ - "Flytta på dig, här är det jag som bestämmer fast jag är mätt och orkar inte äta upp dig "

Någon annan som har grubblat över detta fenomen och har en bra förklaring?

'brigado!

Hmm.. Det är väl nästan normalfallet vid gäddfiske du beskriver Inte särskilt ofta de är inriktade på jakt tycker jag. Hög fart med några snabba spinnstopp kan funka ibland om de bara följer. Annars är det väl bara att testa med olika betestyper, färger, fiskedjup, fart mm mm. Låta platsen vila och komma tillbaka någon timme senare kan också leverera ibland.

Kommentera

Fiska snabbare.. Det enda som funkar för mig nu, annars är det efterföljare i var och varannat kast för min del med och bara en massa pill. Märks tydligt för farsan som spinnfiskar med wobblers osv, han har minst lika mycket kontakter som mig, men inte många som får syna insidan av båten. Jag kör med jerkbaits..

Kommentera

Något som funkade för mig i helgen var en hemmagjord bucktail spinnare med dubbla skedar. Jag körde både riktigt snabbt så den gick direkt under ytan och skapade svallvågor och lite långsammare.
            Det gav ett par gäddor med 4,9 på topp och en massa som missade då inget annat funkade. De gäddorna stod på grunt vatten. Under en meters djup.

Kommentera

Tackar för alla svaren!

Det blir till att köra snabbare - då hinner man ju fler kast också ;-)

Kommentera

Vissa dagar är ju bara så. Men som sagt, prova mindre beten och fiska fort, men prova även sjuuukt långsamt med typ tailbeten som Zam Z Tail eller liknande. Prova turboveva hem en Buster Jerk, stanna och gör nån knyck, sen turboveva för att sen stanna helt, tills det hugger

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Precis som Lakegrove säger, för mig har helltail och mindre jerkbeten ( typ midget fat flipper )ibland fått dessa gäddor att hugga! Värt att prova!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 777 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B