Spiderwire Invisibraid har jag haft 0 uppsåt till något som helst problem med. Har aldrig låst fast mellan linlagret (skurit in bland resten) och även om jag så försöker få skatbo så kan jag med den hård packad på spolen inte få det. Suverän lina tycker jag. Än så länge. Vet många andra som tycker den är bra också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra lina till jerkbait?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Fassie; Till jerkfiske med multirulle har jag fiskat många år och fiskedagar med åtskilliga kända och mindre kända fabrikat av dacron, dyneema och spectra flätlinor: Spiderwire Fusion använde jag för cirka 15 år sedan. Den var så mjuk att linan nästan alltid skar ner i de underliggande linlagrena vid mothugg eller drillning av stor Gädda. Corastrong har jag också använt några år. Vid trassel blev Corastrong som en bomullstuss och gick inte att trassla upp utan måste kapas. Den var någon poäng bättre än Fusion, men stod sig slätt i jämförelse med dagens PowerPro och TufLine XP. PowerPro är den starkaste och rundaste spectralina jag fiskat med. Den skär inte ner i underliggande linlager så lätt, om den är riktigt hårt påspolad. PowerPro suger inte åt sig vatten nämnvärt. Nackdelen med PowerPro kan de lite här och där förekommande, linförsvagande klumparna på linan vara. Skrapar man bort en klump med nageln blir PowerProlinan mycket tunnare på den punkten och måste kapas där. PowerPro har jag använt sedan 1997 och använder den flitigt än idag. Jag har nu fiskat med TufLine XP i två säsonger och kan säga att den är ungefär lika stark som PowerPro, men den är betydligt mjukare och skär lättare ner i underliggande linlager än PowerPro. Dessutom blir det blött att fiska med TufLine XP, eftersom den suger åt sig massor av vatten. Jag använder ofta solglasögon och måste alltid huka mig djupt ner i motvindskasten för att slippa få saltvatten på glasen.
Den ultimata jerkbaitlinan har jag inte hittat ännu, men de närmaste 25 åren kommer säkerligen att föra mig närmare svaret..
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Men som med mycket annat - smaken är som baken. Jag rekommenderar StrikeWire extreme då den inte suger i närheten lika mycket vatten som PowerPro. De båda linorna påminner i övrigt mycket om varandra med liknande egenskaper.
Jag kör 0.36 mm vilket jag finner bra då man räddar tyngre beten vid eventuella backslag. Med en tilltagen dimension som 0.36mm så riskerar man inte heller att förlora speciellt många beten vid ofrivilliga krokningar av grenar, vasstrån och ibland mindre träd (!) som flyter omkring på Norra Björkfjärden...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mascot Visa inläggOld Firehand - kan inte begripa hur du som är en sådan insatt och erfaren jerkbait och gäddfiskare propagerar för en lina som PowerPro som suger vatten som den bästa tvättsvampen du kan hitta i rengöringshyllan på ICA Kvantum.
Jag har testat igenom många linor, inte alla men många, och för linor i jerkbait-dimension fungerar de flesta fabrikat rätt OK, även om Power Pro och Strike Wire Extreme är mina favoriter. De två är hårdare flätade än de andra vilket gör att de inte gräver ner sig lika lätt i de undre lagren där de kan fastna och trassla till det. I tunnare dimensioner blir linans flätning och kvalitet kritisk, och på multirulle i dimensioner 15 lbs och klenare (under 0,20), är det bara Power Pro och Strike Wire Extreme som håller måttet.
Sen köper jag inte det där med att skillnaderna på ytskiktet skulle vara avgörande. Det finns ett par olika processer för att lägga på det, och även om de skiljer sig åt har alla det gemensamt att skiktet försvinner efter ett tag oavsett vilken lina man har. Och om linan inte bara är begagnad utan dessutom är nött, så visst suger den vatten, oavsett vilken av de två det gäller.
Den enda avgörande skillnaden mellan linorna jag sett hittills är flätningen, som gör Power Pro något stummare. Men den minimala elastisiteten i Strike Wire gör faktiskt att knutarna blir bättre och att linan möjligen klarar ett backslag bättre. Det där med att den skulle klara backslag bättre är dock spekulation från min sida.
Slutkläm: Jag håller PP och SWE för lika och de enda två jag använder i dimension 0,23 och tunnare. I dimensioner grövre än 0,36 fungerar det mesta bra.
Kommentera
-
Jag har skrivit en till tråd här under jerkfisket och kommit in på en fråga angående lina. Men eftersom att det är rätt brådis så skriver jag frågan även här.
Jag har köpt en strike wire 0,28 a 20kg och misstänker att jag gjort bort mig. Bör jag byta till en grövre eller kommer jag klara mig på 0,28 ??, detta gäller jerkfiske på gädda.Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Elversson Visa inläggJag har skrivit en till tråd här under jerkfisket och kommit in på en fråga angående lina. Men eftersom att det är rätt brådis så skriver jag frågan även här.
Jag har köpt en strike wire 0,28 a 20kg och misstänker att jag gjort bort mig. Bör jag byta till en grövre eller kommer jag klara mig på 0,28 ??, detta gäller jerkfiske på gädda.
Men jag har 0.36.. gillar SWE den gula då den syns mindre i vattnet än mörkgröna för fisken men jag ser den väl
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 913 visningar
1 gilla
|