Problem med påspolning på rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med påspolning på rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med påspolning på rullen

Hejsan allihopa, är nybörjare inom jerkbait och har nu köpt ett nybörjarkit man väl kalla det. Problemet är att när jag försöker spola på linan på rullen så följer inte spolen med när jag vevar, håller jag linan jag ska ha spänd jätte löst så funkar det någolunda. Vad är problemet?

Spolar du på flätlina direkt på spolen? Ta av linan igen och spola på ett litet lager (ett par meter högst) nylon som du sen skarvar med en dubbelgrinner, så fäster flätlinan bättre, annars kan du få stora problem.

Kommentera

Flätlina har en tendens att "snurra" på spolen! det du måste göra är att spinna på ett par meter nylonlina som du sedan skarvar på flätlina på!

Även om man får flätlinan att fästa första gången genom att hålla linan spänd så är risken stor att den börjar snurra igen efter att linan varit blöt och sedan torkat..

På med lite nylon i botten så löser det sig!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
        Spolar du på flätlina direkt på spolen? Ta av linan igen och spola på ett litet lager (ett par meter högst) nylon som du sen skarvar med en dubbelgrinner, så fäster flätlinan bättre, annars kan du få stora problem.
        Hehe, du var snäppet snabbare än mig
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag hoppas du dragit åt slirbromsen så det inte är den som utlöser om du lägger motstånd på linan.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tror att slirbromsen inte är åtdragen ordentligt som "BeBest" skriver. När jag köpte min jerkbait-rulle för drygt en vecka sedan, var slirbromsen ganska hårt åtdragen på andra hållet, dvs. med bromsen var "avaktiverad". Prova att spänna åt slirbromsen, skruva den åt andra hållet vilket löste mitt problem.

Vad är det för rulle du använder?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
              Jag tror att slirbromsen inte är åtdragen ordentligt som "BeBest" skriver. När jag köpte min jerkbait-rulle för drygt en vecka sedan, var slirbromsen ganska hårt åtdragen på andra hållet, dvs. med bromsen var "avaktiverad". Prova att spänna åt slirbromsen, skruva den åt andra hållet vilket löste mitt problem.

Vad är det för rulle du använder?
              Tack så jättemycket, jag vet att för många av er är det lätt det här med multirullar men jag är helt ny, visste inte ens vart sliren fanns.. trodde mer det bara va design. Nu funkar allt perfekt!

Kommentera

Tänk på att du släpper på slirbromsen när du inte fiskar. Ligger rullen med den åtdragen mellen fisketurerna kan lamellerna deformeras och du får en ryckig broms som gör att kroken kan ryckas ur munnen på fisken.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Tänk på att du släpper på slirbromsen när du inte fiskar. Ligger rullen med den åtdragen mellen fisketurerna kan lamellerna deformeras och du får en ryckig broms som gör att kroken kan ryckas ur munnen på fisken.
                  Okej härligt med tips! Tack å åter tack

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 855 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta