Hejsan allihopa, är nybörjare inom jerkbait och har nu köpt ett nybörjarkit man väl kalla det. Problemet är att när jag försöker spola på linan på rullen så följer inte spolen med när jag vevar, håller jag linan jag ska ha spänd jätte löst så funkar det någolunda. Vad är problemet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem med påspolning på rullen
Collapse
X
-
Flätlina har en tendens att "snurra" på spolen! det du måste göra är att spinna på ett par meter nylonlina som du sedan skarvar på flätlina på!
Även om man får flätlinan att fästa första gången genom att hålla linan spänd så är risken stor att den börjar snurra igen efter att linan varit blöt och sedan torkat..
På med lite nylon i botten så löser det sig!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Hehe, du var snäppet snabbare än migUrsprungligen postat av Marc_Bolan Visa inläggSpolar du på flätlina direkt på spolen? Ta av linan igen och spola på ett litet lager (ett par meter högst) nylon som du sen skarvar med en dubbelgrinner, så fäster flätlinan bättre, annars kan du få stora problem.
Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Jag tror att slirbromsen inte är åtdragen ordentligt som "BeBest" skriver. När jag köpte min jerkbait-rulle för drygt en vecka sedan, var slirbromsen ganska hårt åtdragen på andra hållet, dvs. med bromsen var "avaktiverad". Prova att spänna åt slirbromsen, skruva den åt andra hållet vilket löste mitt problem.
Vad är det för rulle du använder?
Kommentera
-
Tack så jättemycket, jag vet att för många av er är det lätt det här med multirullar men jag är helt ny, visste inte ens vart sliren fanns.. trodde mer det bara va design. Nu funkar allt perfekt!Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggJag tror att slirbromsen inte är åtdragen ordentligt som "BeBest" skriver. När jag köpte min jerkbait-rulle för drygt en vecka sedan, var slirbromsen ganska hårt åtdragen på andra hållet, dvs. med bromsen var "avaktiverad". Prova att spänna åt slirbromsen, skruva den åt andra hållet vilket löste mitt problem.
Vad är det för rulle du använder?
Kommentera
-
Tänk på att du släpper på slirbromsen när du inte fiskar. Ligger rullen med den åtdragen mellen fisketurerna kan lamellerna deformeras och du får en ryckig broms som gör att kroken kan ryckas ur munnen på fisken.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Okej härligt med tips! Tack å åter tackUrsprungligen postat av Wreckbender Visa inläggTänk på att du släpper på slirbromsen när du inte fiskar. Ligger rullen med den åtdragen mellen fisketurerna kan lamellerna deformeras och du får en ryckig broms som gör att kroken kan ryckas ur munnen på fisken.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar