Amb mörrum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb mörrum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb mörrum

har precis köpt en "Amb mörrum sx3601C" tror jag den heter, har den inte här, Skall ha flätlina på den för insjöfiske, hade tänkt max 0.20 men e det för liten diameter för att det skall gå att kasta med? Någon som har erfarenhet av denna rulle? Vad pallar den för? Är den fruktansvärt liten eller?

Hade bra

GW
    För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Vad ahr du tänkt att fiska efter? Om det är gädda och gös skulle nog 0.23 Powerpro passa, problemet är att tunnare flätlinor gärna skär in i undre linlager, så tunnare än 0.20 kan nog vara lite problematiskt, framförallt om du fiskar med lätta beten så linan inte lägger sig särskilt hårt på spolen.

Enligt mig är det bara powerpro och dynacable som gäller på multirulle, när det gäller flät.

Kommentera

GW, du har helt enkelt köpt en superrulle. Enligt mig det bästa som Abu gjort. Jag har samma rulle fast i 1600-storlek. Den funkar ypperligt för lättspinn. En kompis har en 3600 och den kastar allt från riktigt lätta beten och uppåt. Mer allround än min 1600:a. Grattis till en fin rulle!!

Kommentera

Kör PP max 0,19. Fin rulle f.ö (jag har en själv)
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jag har själv en M3600, alltså inte en SX, men i övrigt så...

...en skitbra storlek för insjöfiske.

På min rulle sitter det en FireLIne 0.20, eller nåt sånt...

...en kanonkombination!

Hur mycket fick du ge för din?

Kommentera

Grattis till ett strålande val.Har en 1601a själv och en 3601a på gång.Jag kör PP 0,15 på min rulle och har tänkt mej 0,19 på 3601an.Den rymmer 225m 0,20 enl. Abu.
            Ett smycke på vilket spö som helst.

//S
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Okej, tack för alla tips, fortsätt gärna om ni kommer på något, Fick ett enligt mig ett riktigt bra pris, jag pröjsade 600 spänn för den, den är ca 1 år gammal men knappt använd. Har bilder på den och den ser grymt fin ut. Har för övrigt köpt 2 rullar av FRB men kunde inte hålla mig då jag fick den till det priset. Har iof inte fåttt den ännu men den skickas på måndag, hoppas han inte blåser mig bara men jag har bra koll på vem det är och blåser han mig kommer han förlora på det, det lovar jag.

Förresten, Push-Up tipsar om PP 0,19 max, medans Foppa skriver att det skall vara minst 0,23?!? Att linan kan skära igenom undre lagren kan ju även hända på en haspel men jag har aldrig haft några större besvär med detta trots att jag haft ner till 0,6 mm flätlina så det känns inte som ett stort problem. Gäller att spola på den bra från början. Jag behöver veta hur tunn lina som funkar på just mulltirullar. Jag anser från mina erfarenheter av haspelfiske att 0,12-0,15 räcker för de mesta då det gäller insjöfiske så jag vill gärna ha så tunn lina som möjligt. Men det funkar bra för Er alltså ( Rudan & Push-Up )med 0,19?

Som sagt, tack för tipsen och fortsätt gärna med tips och funktioner ang denna rulle.

Mvh GW
              Senast ändrad av GW; 2003-11-30, 09:18.
              För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Som sagt, jag kör 0,15 på min sx 1601 och har inte upplevt några problem med att linan skär ned.
                Jag kör även 0,19 på min uc 5601a ibland vid hö-fiske.
                Enda problemet som jag ser är att tunna linor snärtar av lättare vid backslag.Låt tummen vara med.
                I och med att spolen på dessa rullar ( sx alltså, inte vanliga Mörrumen) roterar otroligt lätt kan dom upplevas som nervösa i början.Själv använder jag 1601an till abborrspinn olikn. med spinnare ner till ca 5 gram.
                Om rullen är i gott skick har du gjort ett klipp.Finare har jag svårt att tro att det finns.Kolla på abu-garcia.com under Products och sen under International Reels. 324 dolares i Usa.Gissa vad den skulle kostat i Sverige....

//S
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

GW, jag skrev minst runt 0.20 och att 0.23 skulle passa för lättare gädd- och gösfiske, men det där beror ju på hur tunga beten man fiskar med osv.

Kommentera

Såg att det rekommenderade priset var 324 dollar, Hittade dock denna länk http://www.ffo-tackle.com/detail.cfm?PassProdId=956 väldigt bra pris faktiskt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57