Hjälp, hur kastar man med en mulltirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, hur kastar man med en mulltirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Snodas Visa inlägg
    oj skrev fel den är vänster vevad och är ifrån jaxon. OCh jag vet inte om det är den som är bromsen eller en annan liten skruvknapp under veven
    Enklast är om du kollar instruktionsboken som du borde ha fått med rullen?

Om det är en JAXON CT 200 så av vad jag kan läsa ut av bilder så är det med all sannolikhet "skruven" under veven som du ställer in magnetbromsen med. "Ratten" som sitter innanför veven är slirbromsen.
    Rullen är enligt tillverkaren dimensionerad för lintjocklek mellan 0.18 och 0.28 flätlina.

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av BigDaddy Visa inlägg
        Enklast är om du kollar instruktionsboken som du borde ha fått med rullen?

Om det är en JAXON CT 200 så av vad jag kan läsa ut av bilder så är det med all sannolikhet "skruven" under veven som du ställer in magnetbromsen med. "Ratten" som sitter innanför veven är slirbromsen.
        Rullen är enligt tillverkaren dimensionerad för lintjocklek mellan 0.18 och 0.28 flätlina.
        Nej det är MEKANISKA bromsen som sitter på gaveln snett under veven. OM den har magnetbroms som jag inte tror den har så sitter den på motsatta gaveln.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag har fått skäll, så jag får be om ursäkt, den har magnetbroms. Men vredet till den sitter på den gaveln veven inte sitter på.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Förra nummret av fiskejournalen beskrev dom hur man skulle lära sig börja kasta med multirulle. Ska se om jag inte kan hitta den på internet. Dom kallar den iaf för Multiskolan.

Så om du har förra nummret av fiskejournalen titta där i! Mycket bra guide för den som är ny med en multirulle.

edit: Skriver rakt ur tidningen. FIskejournalen 2009 nr 4

Det kommer inte att dröja länge innan du behärskar kasttekniken så pass bra att du kastar lika långt, eller längre än med haspelrulle. Men kastteknikerna skiljer sig rejält. Du bör lägga snärtiga haspelkast bakom dig och bli mer harmonisk i dina rörelser. Som Tai Chi fast snabbare... ett knep till att tvinga sig till harmoniska kast är att inte veva betet ända upp till spööglan, utan låta det hänga en halv spölängd nedanför. Därefter pendlar du betet lätt bakåt innan du börjar kaströrelsen. Betesvikten bör ligga från mitten och något uppåt i det viktintervall som din utrustning är optimerad för.
            Just när betet slår vattnet stannar du spolen genom att sätta tummen på den. Med dagens multirullar kan du optimera bromsarna så att du slipper detta moment, men det är bara vana att lära in, du du snart vill kasta ännu längre och lätta på bromsarna.
            Glöm inte att utnyttja multikastandes stora fördel, att stoppa betet just innan vasskanten.

edit nr2: Skrev rakt ur tidningen så om det förekommer stavfel så har jag klantat mig med tangenterna ;D
            Senast ändrad av Gimlan; 2009-05-07, 16:43.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Snodas Visa inlägg
              Hej, i går fick jag mitt jerkset. Jag började genast spola upp lina(flätad 0.24) och jag hade dubbelhäftande tejp i botten, läste i någon tidning att man skulle ha nylon/tejp i botten. sedan gick jag ut och skulle kasta för första gången med en multirulle. jag tog fingret på linan och släppte när jag brukar på en haspel. sedan vissla det till och hela rulle var en stor trassel, det tog 2h för mig att få upp allt.
              kan någon säga vad jag gjorde för fel?
              och skriva en liten guide hur man använder en mulltirulle.
              Gös-Jonas beskrev den perfekta kasttekniken med multirulle bättre än någon annan: "Mitt tips är att kasta så kort som möjligt och verkligen få in känslan att man bromsar med tummen, men ställ samtidigt bromsen hårdare än normalt. Och stoppa upp varje kast precis innan betet tar i vattnet med tummen. Men försök inte ens kasta långt utan öka succesivt längden."

Själv har jag försökt träna in GJ´s kastteknik sedan sommaren 1952 och vill göra ett litet tillägg. För att slippa "Professional Overruns" i motvindskast fordras att den mekaniska bromsen är något mer åtdragen än i medvind och vindstilla.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Vem sålde 0,24 lina till dig när du ska jerka, dem på butiken??? Oavsett hur bra du kommer kunna kasta med multirulle kommer du få mycket trassel i rullen med så tunn lina. Jag drar mig för att ens gå under 0,30. Jag kör 0,36 Strike wire.

Ett annat tips är att du kör nylonlina istället för tejp.

/ Karki
                Hej Karki; Ännu är det väl bara i orter som slutar på...tuna som Strike Wire slagit igenom. Vi vanliga, omutbara amatörer fiskar fortfarande med Power Pro och TufLine XP på multirullarna.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Många bra tips. Ha mekaniska bromsen hårt inställd!(långt inskruvad - utskruvad är den lätt). Det är den lilla runda skruven på vevgaveln, inte den stora stjärnformade som sitter precis bakom veven, det är slirbromsen. Ett tips jag vill tillägga är att när man är lite osäker så kan man ha lätt friktion med tummen på spolen under hela kastet, känner man att linan reser sig lite kan man sätta på lite, lite, lite mer press med tummen så hindrar man resningen. Jag gör så själv ibland, speciellt när det blåser hårt eller motvind.... Skatbo är tråkigt!
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Dra på nylon, typ 0.30, aptera ett 28-40gr päronsänke. Kasta på land- trial and error. En jobbig form av inlärning som dock sätter sig på djupet - du behöver rutin på trassel om du är multi-novis. Bättre på land än de dyrbara timmarna på sjön. Go! (och lycka till)
                    /Richard

Kommentera

Personligen föredrar jag att ha mekbromsen så löst att spolen inte går att röra i sidled..inte mer. Hårdare broms innebär att du får "rycka" igång spolen. Öva sedan med korta kast, enligt ovan rek. och tajma med tummen, låt den gärna ligga löst mot spolen under hela kastet. Tummen är alltid bäst och oslagbar när den väl är intrimmad. Känns rullen nervös i början så öka på med mer centrifugalvikter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B