Fiske i små insjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i små insjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i små insjöar

Hej,
    fiskade lite när jag var yngre ute i vikar runt Värmdö, där jag bor.
    Var väl aldrig någon stjärna, men tänkte ändra på det nu

Hursomhelst bor jag som sagt på Värmdö, i Gustavsberg.
    Det finns otaliga, förhållandevis små insjöar runt omkring här, många av dem på gångavstånd från där jag bor. Även Farstaviken, Grisslingen och runt Hemmesta.

Men jag undrar lite allmänt om hur man ska gå till väga när man fiskar i insjöar.

Är det någon mening att använda tunga drag i hopp om att dra upp en 1-5 kg gädda?
    Vilken typ av drag ger mest fångst, dvs. oberoende av storlek, jag vill bara dra upp någonting överhuvudtaget?

Jag upplever att jag väldigt ofta är nära bottennapp, övning ger färdighet antar jag. Men vilken teknik är bäst att använda, ska jag låta draget slicka botten (större risk för bottennapp) eller ligga och dra någonstans i mitten? Och vilket djup är att föredra?

Vad kan man i allmänhet förvänta sig från hyfsat näringsrika, djupa sjöar? Är det garanterat att det nappar under några timmars fiske eller är det lägre/högre chans?

Har försökt söka igenom forumet på svar, men det mesta handlar antingen om mete eller om att fiska gädda/abborre i Östersjön. Ursäkta mig dock om dessa frågor redan besvarats

Tack på förhand och tack för en jättebra hemsida!

MVH Lucas

UL med poppers. Dock får du vänta några veckor till tror jag innan poppers blir hett
    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

lucaspweb,

Först å främst, fixa en djupkarta på dina små insjöar, det är bra att ha för att planera fiske lite bättre.
      Djupkartor finns att få från länsstyrelsen. Jag beställde djupkartor till mina små insjöar runt mina vatten och då vet jag vilken djup ska jag hålla för att inte få bottennapp.
      Sen Jag vet inte om vilka arter finns i dessa sjöar , men har du sett folk som har fått fisk där.
      Jag brukar fiska med hela arsenalen allt från spinnare till jerkbaits och det mesta fungerar beroende på vilken årstid man fiskar. Just nu favoriten är slider 7, inte 10 inte 12 utan slider 7, jag vet inte varför. Har försökt med busters , bombers , rapala och tailbeten, men 7:an levererar nästan alltid.

kan du inte få tips här, på vad är det som fungerar i dina vatten, då får du testa dig fram. Lycka till.

Häls /T

Kommentera

Välj ut en lovande sjö i närheten av där du bor. Satsa tid på att lära dig just den sjön, hitta hotspots, djup, bra tidpunkter och lovande drag. När du sedan lärt dig sjön är det läge att utforska nästa. Bor själv i Nacka vid en liten insjö. Väldigt kul och givande att kunna sitt lokala vatten.

Lycka till!

Kommentera

Tack för svaren. Har inte sett någon fiska i någon av sjöarna vad jag kan komma ihåg, men å andra sidan är jag inte där tillräckligt mycket för att bedöma det. Brukar mest bli några gånger på sommaren för att bada.

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
          Välj ut en lovande sjö i närheten av där du bor. Satsa tid på att lära dig just den sjön, hitta hotspots, djup, bra tidpunkter och lovande drag. När du sedan lärt dig sjön är det läge att utforska nästa. Bor själv i Nacka vid en liten insjö. Väldigt kul och givande att kunna sitt lokala vatten.

Lycka till!
          Ja, det var någon sådant jag tänkte också. Vore kul att ha ett par "egna" sjöar runt omkring där man bor som man lär känna och blir expert på.

Det jag undrar är mest om det är lönt över huvudtaget att försöka fiska i relativt små insjöar. Vet att Ösby Träsk, som jag nämnde ovan, är förhållandevis djup (9 m) och den är inte heller särskilt näringsfattig eftersom det finns vass och mycket växtlighet runt den. Även bävrar tror jag fanns för några år sedan

Saken är bara den att eftersom jag är väldigt ny och inte fiskat i insjöar innan så vill jag inte stå flera timmar och hoppas, om det sedan visar sig att det är omöjligt att få napp.

En sista fråga, kanske dum. Hur lång tid brukar det ta innan man nappar om man står ett tag vid 3-4 olika ställen som är någorlunda bra? Hittills har jag som sagt inte känt minsta antydan till fisk och det gör en ju lite orolig. Var ute ca 1½ timme igår eftermiddag - sedan fick jag bottennapp och va tvungen att kapa linan

Tack igen!
          Senast ändrad av lucaspweb; 2009-05-05, 16:33.

Kommentera

lucaspweb, du äger väl fiskerätt i de insjöar du är intresserad av? Vad jag vet finns det inga sjöar på Värmdö (förutom P&T på Malma) som är kortvatten. Om du är fiskerättsägare kanske det finns någon släkting eller granne eller någon annan som också har fiskerätt och som har koll på den aktuella sjön.

Annars är det ju fritt fiske i exempelvis Grisslingen. Kanske inte Värmdös bästa fiskevatten men saknar du båt, så.. Från Storholmen kan man fiska från land. Där finns abborre, gädda och gös, bland annat.

Tips: bestäm dig för vilken art du vill fånga och med vilken metod. Tex gädda med jerk. Eller abborre med mete. Sök sedan, här på FS och på Google, efter info.

Det tar tid att fiska, särskilt om det är ett nytt vatten. Ska man få nåt måste betet vara i vattnet. Satsa på att vara ute hela dagar, lura med en polare, ta på ordentligt med kläder, käk, engångsgrill, dricka. Halva nöjet med fisket är ju att få vara ute i naturen.

Kommentera

Lucaspweb, här är de sjöar runt Sthlm som ingår i sportfiskekortet. http://www.sportfiskarna.se/stockholm/kortet.htm . Kvarnsjön och mellansjön i värmdö kommun har dagskort (put and take). Ta reda på vem som äger fiskerätten till den sjö du är intresserad av...

Allmänt går det inte att svara på eller garantera någon fångst men jag har fiskat i ett 50-tal av Sthms små sjöar .Några värmdösjöar ingick tidigare i sportfiskekortet..visst finns det fisk i små sjöar...I vissa tom ganska skapliga gäddor och abborrar..Jag har själv tagit gäddor över metern och borrar över kilot i flera blott 300 m långa sjöar..Kan tillägga att de flesta är tagna på på levande bete, oftast mört, uppfiskade ur samma sjöar..Tror fö att värmdö kommun har typ 120 sjöar, Sthlms län typ 1000..
              Senast ändrad av Hemi; 2009-05-05, 18:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 777 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B