Ska köpa nya grejor och jag har ej bestäm mig vad jag ska välja får något Multi rulle eller haspel jag fiskat hela mitt liv med haspe men fiskat har aldrig varit så seriöst som det är nu. Har ni några tips på vad jag ska välja skriv gärna för och nackdellar med dom olika rullarna
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi eller haspel
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Craw Visa inläggSka köpa nya grejor och jag har ej bestäm mig vad jag ska välja får något Multi rulle eller haspel jag fiskat hela mitt liv med haspe men fiskat har aldrig varit så seriöst som det är nu. Har ni några tips på vad jag ska välja skriv gärna för och nackdellar med dom olika rullarna
-
Beror ju helt på vad du ska fiska samt tycke och smak. Själv har jag aldrig gillat multi förutom när det gäller STOR fisk eller vid trolling då man vill ha mycket lina osv.. Men det finns ju rätt stora hasplar oxå så linkapacitet finns ju att tillgå..
Själv gillar jag haspel 9 gånger av 10 till normalt fiske efter gädda, gös, öring, även lax men då får man ju se till att ha spö med lite ryggrad och rejält linkapacitet..
Sen blir ju oftast en bra multirulle lite dyrare än en bra haspel, man behöver ju inte köpa en haspel för 3500 bara för att det finns, det finns superbra rullar för under tusenlappen i de flesta storleksklasser..
Men nu sprutar det ju ut modeller av lågprofilrullar osv som ju kanske inte kostar så mycket längre så saker kan ju förändras.. Men jag har aldrig sett nån anledning byta från nåt jag gillar (haspel) till spinn..
Kommentera
-
Mitt val är en multirulle! En röd Ambassadeur och du är hemma i alla lägen där beten över 10g är lämpliga. Väljer du en kullagrad kan även ännu lättare beten kastas med gott resultat.
De enda haspelrullar jag gett godkänt tillverkas inte längre.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursäkte om jag snor tråden lite nu men jag har kört haspel hela mitt liv och funderar på att gå över till en mutli rulle, fiskar mest gädda. Ska man fortsätta med haspel eller ska man gå över till multi ? hur funkar en multi att kasta med 10-15g drag ? kommentera gärna för och nackdelar.
MVH Tony
Kommentera
-
Multi har många nackdelar , priset är högt , oftast trassel som nybörjare , ökad handpåläggning och underhåll , men allt detta innebär mer känsla när man fiskar, med rätt spöt och linan man känner huggen i handleden och Jag tycker att detta är värt alla besvär.
Det går att kasta (å fiska oxå) med lätta beten med då kostar det ännu mer och det finns bra många multirullar som klarar att kasta beten från och med 10 eller 15 gram.
Häls /T
Kommentera
-
Hallå!
Har precis gått över från haspel till multi.. Kör amba. predator till tungt/jerk fiske. Helt underbar rulle.
Sen till det övriga spinnfisket kör jag amba. record 51 och jag kommer nog aldrig mer att köpa en haspel..Helt annan känsla i fisket nu!
/skitfiske razz
Kommentera
-
Jag har och har haft både haspel- och multirullar och ser fördelar och nackdelar med bägge men det är en sak jag inte förstår.
Varför skulle en multirulle ge bättre fiskekänsla rent fysiskt?
Skulle multirullen på något sätt ge en direktare linkontakt med vad, spöt?
Jag har svårt att förstå hur kontakten mellan bete eller drillad fisk skulle skilja mellan en haspel och multi.
Finns det någon fysisk skillnad mellan rullarna som de fakto påverkar känslan från bete/drillad fisk, lina, rulle och ner i spöt/min hand?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 912 visningar
1 gilla
|