Kastdobb till Havsöring?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdobb till Havsöring??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastdobb till Havsöring??

Körde med denna fluga + en grön/gul i samma stuk, hade en massa följare men ingen som högg.
    Vet inte om det är nåt fel på min teknik eller om det är färgval eller mönster som är fel?

Min teknik är iallafall en slow sink kastdobb på 20g med en nylon tafs på c.a 1m och 2 små 1g blyhagel mitt på tafsen. Kastar ut och börjar veva direkt, vevar i ojämn hastighet med vevstopp imellanåt.

Platsen är en ganska långgrund sandstrand med en hel del stora stenar och jag står på en gammal stenpir......

Har även provat drag, både tobis och räk imitaitoner och kustwobblers, utan ens en följare...

Vad göra??
    Bifogade filer
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

När jag kör dupp och fluga efter havsöring i Stockholm skärgård så har jag oftast flytande dupp, eller om vattnet är djupt, långsamt horisontellt sjunkande. Inget bly på tafsen, som är minst tre meter lång, brukar använda ett mjukt 13 fots spö och har tafsen nästan lika lång som spöet.

Med flytande dupp kan man veva extremt långsamt om man vill, göra långa spinnstopp då flugan står helt stilla i vattnet. Men det går också att köra snabbt.

Vit streamer, röd räkimitation, grön spiggimitation är några exempel som funkat för mig. Fast det är förstås på ostkusten...

Kommentera

När man har följare kan en lösning vara att i nästa kast veva snabbt utav bara helvete. Att hetsa havsöring till hugg. Funkar ibland.

Kommentera

Den flytande jag köpte: http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=292531 vill bara ställa sig upp som ett flöte hela tiden, är detta normalt??

Kommentera

Ja, den "lägger sig" när man börjar veva. Fast det finns varianter med kortare pinne och utan segel som är anpassade för flugfisket. Man kan också testa med vanlig kokt skalad räka. Eller mask. Eller en strimla bläckfisk.

Det är bara att kämpa på med fisket. Havsöringen är svår, det kan krävas många och långa pass innan man kommer underfund med den.

Kommentera

Tänk på attdet fortfarande är kalt i vattnet. Dom kommer igång i mitten på månaden. Då funkar de flesta metoder.
            Tre meter tafs anser jag vara väl överdrivet. Men 1 meter är för kort. Jag kör med tafs som sträcker sig från spötoppen till strax under rullfästet. Spöet är 11,5 fot.

Snabbare inspinning är värt att testa men funkar bättre ju varmare vattnet blir. Är dom lite köldstela så funkar färgglada wobblers med lugn gång som man fiskar hem långsamt.

Kommentera

spöet jag använder är ett 12 fot 10-40g lightning rod pro series och rullen är en Okuma Inspira med 0,13 powerpro. Funderar lite på att gå över till spinnrulle då känslan är bättre med spinnrulle och dels har jag en lite udda kastteknik med haspel, så efter en dags fiske med haspel e mitt pekfinger ganska rött och ömt.

Nån som kan rekomendera ett hyfsat spinnspö som passar för fiske med skeddrag 12-30g, kustwobblers 12-28 g och kastdobbar på 15-30g??

Kommentera

Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inlägg
                Ja, den "lägger sig" när man börjar veva. Fast det finns varianter med kortare pinne och utan segel som är anpassade för flugfisket. Man kan också testa med vanlig kokt skalad räka. Eller mask. Eller en strimla bläckfisk.

Det är bara att kämpa på med fisket. Havsöringen är svår, det kan krävas många och långa pass innan man kommer underfund med den.
                Är det värt att klippa av pinnen och seglet, eller skulle det bara föstöra den??

Kommentera

Hej på dig
                  Kolla in Havsöringens hemligheter så får du bra tips.
                  Tafs längd kring 2 m, dobb 20 gr slow sinking, räkimitationer vit o en färgad.
                  Olika intagningar tills du hittar dagens rytm, de är så speciella de grymma havsöringarna.
                  Fick tre idag på gotland alla på vit räkimitation.
                  Testa hexsen röd/svart...
                  skitfiske på dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                    Nån som kan rekomendera ett hyfsat spinnspö som passar för fiske med skeddrag 12-30g, kustwobblers 12-28 g och kastdobbar på 15-30g??
                    Jag har ett Lamiglas XMG50 9.6ft 10-21g snabb auktion, det är lite underklassat så 25g går utan problem. Helt klart det bästa spöt jag använt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57