Jerkrulle med knarr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle med knarr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Borde inte knarr påverka hur mjuk bromsen blir?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
      Det var väl det jag skrev ? - Eftersom några verkade blanda ihop knarr och klickande slirbroms och hade nämt Daiwa Luna 300L.

/M
      Precis

Bara "förstärker" ditt argument eftersom det verkat förvirrat om begreppen i tråden trots att "Wreckbender" redan klargjort skillnaden tidigare

mvh / Matti
      Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Borde inte knarr påverka hur mjuk bromsen blir?
        Nej, inte i praktiken. Och återigen pratar vi om KLICKANDE SLIRBROMS och inte KNARR! Endast vid väldigt lätt slirbroms (så lätt man aldrig har vid praktiskt fiske) kan du känna en "pulserande" bromseffekt när man drar ut lina. Vid mer normal bromsverkan är effekten från stålfjädern som löper mot anläggsbrickan marginell jämfört med effekten från slirbrickorna.

Däremot är det som jag tidigare skrev ofta så att grundkonstruktionen på hela bromsen är mkt enklare på rullar med klickande broms än på de med multidisc-broms. Detta i sig kan i vissa lägen ge en sämre och ryckigare broms. Undantag finns som tex Ambassadeur 7000 av "klassiska årgångar" som har en multidisc-broms som dessutom har klickande funktion
        Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-22, 10:52.
        Medlem i GGG-U

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej "rulldoktor" Wreckbender; Mina personliga önskemål beträffande både multirullar och spinnrullar är att rullarna knarrar ljudligt när fisk som tagit betet drar ut lina och att rullarna tjuter när fisk som tagit betet rusar. Sedan får du för mig gärna kalla fenometet knarrande eller tjutande rulle precis vad du vill! Det behövs ingen knapp eller spak på sidan av eller ovanpå rullgaveln att skjuta fram och tillbaka om mina rullar för enbart spinnfiske från begynnelsen är konstruerade som jag vill ha dem. Mina gamla, röda ABU Record Ambassadeur från 1950-talet och senare har tillsammans med mina silverfärgade ABU Ambassadeur 2500C, 4500C och 5500C inbyggd knarr som hörs klart och tydligt när fisken drar ut linan vid vanligt spinnfiske. Mina tidiga 1970-tals modeller av röda ABU Ambassadeur 6000 och svarta ABU Ambassadeur 6000C har både inbyggd, tydligt knarrande slirbroms och en extra trollingknarr med till- och frånslagbar knapp på rullgaveln. Alla mina senare års Ambassadeurrullar, liksom Daiwa- och Shimano Calcuttarullar saknar inbyggd knarr när fisken drar ut lina vid spinnfiske. De har bara en till- och frånslagbar trollingknarr. Flera funktioner har tillkommit, men allt har inte blivit bättre.
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          www-trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Jag har aldrig förstått varför ABU och andra tillverkare inte har klickande slirbroms på alla sina rullar redan från fabriken! Detta är tydligen något som efterfrågas av många och borde sitta på alla rullar. Känslan när fisken tar lina och man även HÖR det från slirbromsen går inte att jämföra med det tysta alternativet!! Ju fler sinnen som delar upplevelsen desto bättre =)

En fiskekompis till mig har en Shimano Calcutta och han visade stolt hur hans slirbroms tickade (om än ganska tyst) endast då han drog ut lina. Så de rullarna har faktiskt tickande slirbroms även då knarren är frånkopplad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
            Mycket enkelt att göra göra en slirbromsknarr själv om man har en lövsåg och en nålfil hemma. Man tar brickan med öron på och sågar upp en slits ca 1,5mm från ytterdiametern ca 90 grader och så böjer man upp fliken ca 5mm. Riktningen på slitsen ska vara medurs om man ser brickan utifrån. Man får sedan klippa till slirbromsbrickan som sitter utanför så att den fjädrande delen går fritt. Sedan får man såga upp luckor som är ca 5-6mm breda i den yttersta rostfria brickan i slirbromspaketet så att fliken från öronbrickan har ngt att klicka emot. Man tappar lite i max broms eftersom man minskar diametern på en av slirbrickorna men jag tycker att bromsen räcker till ändå. Tyvärr äger jag ingen digital kamera annars hade jag kunnat ta bilder på dom brickor jag modifierat. Lycka till
            Det är helt underbart! Lite riktiga pragmatiska initiativ med hemslöjd!!!
            Idén är utmärkt. Jag skulle kanske valt att slitsa upp brickan närmare axeln i stället för att bibehålla bromsverkan, fast det blir en betydligt knöligare operation och hålen i tryckplattan får heller inte hamna för nära axeln så plattan blir försvagad. Jaja, frisk slöjd duger! (skall nog ge mig på ett litet experiment)
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej "rulldoktor" Wreckbender; Mina personliga önskemål beträffande både multirullar och spinnrullar är att rullarna knarrar ljudligt när fisk som tagit betet drar ut lina och att rullarna tjuter när fisk som tagit betet rusar. Sedan får du för mig gärna kalla fenometet knarrande eller tjutande rulle precis vad du vill! Det behövs ingen knapp eller spak på sidan av eller ovanpå rullgaveln att skjuta fram och tillbaka om mina rullar för enbart spinnfiske från begynnelsen är konstruerade som jag vill ha dem. Mina gamla, röda ABU Record Ambassadeur från 1950-talet och senare har tillsammans med mina silverfärgade ABU Ambassadeur 2500C, 4500C och 5500C inbyggd knarr som hörs klart och tydligt när fisken drar ut linan vid vanligt spinnfiske. Mina tidiga 1970-tals modeller av röda ABU Ambassadeur 6000 och svarta ABU Ambassadeur 6000C har både inbyggd, tydligt knarrande slirbroms och en extra trollingknarr med till- och frånslagbar knapp på rullgaveln. Alla mina senare års Ambassadeurrullar, liksom Daiwa- och Shimano Calcuttarullar saknar inbyggd knarr när fisken drar ut lina vid spinnfiske. De har bara en till- och frånslagbar trollingknarr. Flera funktioner har tillkommit, men allt har inte blivit bättre.
              Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www-trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Ja dom äldre ambisarna hade klickbroms vilken togs bort på vissa mod i början på 80 talet och försvann sen helt på alla mod med fler bromlameller än 2 på 1000-6000 mod ! 7000 fick ha kvar sin längre! =) Du skriver inte här utförligt vilka mod utan bara Calcutta å att inga av dom skulle ha denna klickbroms? Det där är fasen mig fel å liknar förtal för fina Shimano Calcutta, för tex Calcutta Conquest 300 och jag tror även "snik" mod TE som säljs här i svedala rakt över disk har klickbroms och till och frånslagbar knarr!

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                Jaja, frisk slöjd duger! (skall nog ge mig på ett litet experiment)
                Vi väntar med spänning på den kommersiella varianten om nåt ½-år Power Star Drag med klickfunktion? Mums! Jag förutsäger en marknadssuccé Naturligtvis med lämpligt apanage till "Giganticsalmon" för ursprungsidén

mvh / Matti
                Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-30, 10:21.
                Medlem i GGG-U

Kommentera

Mycket enkelt att göra göra en slirbromsknarr själv om man har en lövsåg och en nålfil hemma. Man tar brickan med öron på och sågar upp en slits ca 1,5mm från ytterdiametern ca 90 grader och så böjer man upp fliken ca 5mm. Riktningen på slitsen ska vara medurs om man ser brickan utifrån. Man får sedan klippa till slirbromsbrickan som sitter utanför så att den fjädrande delen går fritt. Sedan får man såga upp luckor som är ca 5-6mm breda i den yttersta rostfria brickan i slirbromspaketet så att fliken från öronbrickan har ngt att klicka emot. Man tappar lite i max broms eftersom man minskar diametern på en av slirbrickorna men jag tycker att bromsen räcker till ändå. Tyvärr äger jag ingen digital kamera annars hade jag kunnat ta bilder på dom brickor jag modifierat. Lycka till
                  Hej! Ännu enklare blir det om man använder en Dremel till detta! Och det går bra om man först borrar ett hål där dessa klickutag i tryckbrickan "bottnar" ! =)

Kommentera

Skaffat digitalkamera än? .

Kommentera

Finns det verkligen ingen lågprofilrulle med knarrande slirbroms? (förutom quantum cabo)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 787 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B