Helt grön med billig utrustning funderar på kastvikt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helt grön med billig utrustning funderar på kastvikt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=Clas Ohlson kommer att ta in Flätlinor på 120m för 139:- i katalogen som kommer imorgon.
    Bla en 0,25mm som klarar 11kg eller en 0,20 som klarar 8kg.
    Tror ni det är något att satsa på? Är det stor skillnad mellan en bra och en dålig lina?[/QUOTE]

Björlanda sportfiske tar 1 kr/m för alla powerpro-linor.
    Senast ändrad av Gotefunk; 2009-03-15, 11:49.
    Gå med i Göteborgs Fiskevänner
    http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

he he kul skrivet spaceman...du skulle ha lagt på nåra hundringar (som du bränner på krogen en kväll) å köpt ett shimanoset så hade du vart hemma! men försent nu så säger säger som alla andra byt till spunnen lina!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
        Björlanda sportfiske tar 1 kr/m för alla powerpro-linor.
        Ja det gjorde ju det valet lätt iaf...
        Nästan halva priset mot billigaste på prisjakt...

Funken: Jag gjorde likadant när jag började med den hobbyn. Gäller att ta det lugnt med satsningarna innan man vet vad man tycker om det.
        Började med ett sexpack om gången men nu är man ju inne på betydligt dyrare "utrustning"
        Skulle blivit en ordentlig fiskeutrustning om jag stannat hemma i torsdags...

En av anledningarna att jag valde detta spö är att man i princip alltid får betydligt mer för pengarna om man väljer en icke märkesvara.
        Denna rulle har 8+1 lager, och jag som lekman tycker ju det ser rätt bra ut för 500:- än de betydligt dyrare shimanorullarna med 6+1 lager, och spölängden tyckte jag var bra då jag kommer kasta från land.
        Sen kanske shimanorullarna ändå är bättre, det vet jag inte, men nånstans ska man ju börja lära sig.
        Sen var det ju lite oturligt att denna lina inte lämpar sig för mycket annat än trolling...

Kommentera

Ursprungligen postat av SpaceMan Visa inlägg
          Jerklimpan: Jo jag misstänkte oxå att draget var på tok för lätt. Hur kommer det sig att linan lättare trasslar sig på billigare rullar?
          Är fireline mindre trasslingsbenägen, eller varför rekomenderar du den?

Elgfan: Kul att du oxå har ett, och gillar det. Skönt att veta att det inte bara är i utrustningen det sitter Hört många som gått och köpt fler spön på Clas för att de faktiskt fungerar, så nog ska det gå det här.

AxlRose: Nä som sagt har jag inget problem med att draget sjunker snabbt. Det är hyffsat djupt där jag är med mest sand och lite blåstång på botten.
          Som det är nu får man rulla så jäkla sakta för att draget ska sjunka, så risken för trassel är maximal med tummens position i handen...
          Ska testa knyta ett päron framför och se hur långt det räcker.

Jag vill inte gärna kasta på en flätlina för ett par hundringar ännu.
          Risken för att den kommer behöva kapas innan jag fått in tekniken är för stor, så jag skulle vilja kunna använda denna lina till man fått till det.
          Men jag får väl börja med att testa lite tygre drag eller blya ner de jag har och se vart det tar mig.
          Ja har provat power pro å ron thomssons Webwire på haspel å dom har bara skurit ned för att dom linorna är mjuka .Ja har asien tillverkade Abu rullar .
          Fireline är platt å funkar bättre på haspel. .
          Men har du inte direkt stopp på rulle är det risk för trassel ändå . Gå veven bakåt ett kavrts varv bildas lätt öglor . Genom att fälla bygeln med handen så minskas risken för öglor än om du fäller bygeln med veven.

allt byggt på egna erfarenheter

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Ja har provat power pro å ron thomssons Webwire på haspel å dom har bara skurit ned för att dom linorna är mjuka .Ja har asien tillverkade Abu rullar .
            Fireline är platt å funkar bättre på haspel. .
            Men har du inte direkt stopp på rulle är det risk för trassel ändå . Gå veven bakåt ett kavrts varv bildas lätt öglor . Genom att fälla bygeln med handen så minskas risken för öglor än om du fäller bygeln med veven.

allt byggt på egna erfarenheter

/Fredrik
            Okej. Så platt lina är att föredra på haspel då.
            Jag vet inte om jag förstått det hela rätt, men om jag har backspärren i så går inte veven bak en milimeter, går bara att rulla in. Tvärstopp åt andra hållet, borde vara bra?
            Jag brukar fälla bygeln aldeles innan draget träffar ytan, och därefter dra spöet åt sidan för att sträcka upp linan innan jag börjar veva in eller låter draget sjunka.
            Kan det vara en bra teknik?
            Något annat jag borde tänka på?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Mycket är sagt redan men vad jag skulle göra med det kitet är att ta med rullen till en fiskebutik och be dem spola på ca 100m flätlina 0,20 - 0,23mm och då har Du nuvarande nylonlinan som bottenfyllning men det ken poersonalen och fixar åt Dig.

Sen skaffa lite tyngre beten, för landfiske och det är ju havsöringstider nu och framåt samt gädda så lite blanddae skeddrag som Toby 25 gr tror jag den väger, samt lite kustwobbler på 25-35 gr, Mörrumspinnare i 28gr är kalas kastar långt och trasslar nästan aldrig till linan.

Sen några gäddwobbler i vikter på 30-50 gr i olika djupgående, Du kan lungt börja med något billig set eller kolla i REA lådan, har fångat mycket fisk på billiga drag så det måste inte vara dyrt för att funka.

Köp också några jiggar tex Storms färdiga med ingjuten tyngd/krok billiga och bra samt kastar ohyggligt långt, välj 40 och 56 gr storlekarna säljs i påsar med några stycken.

Glöm inte ståltafsar långa min 30cm och ha några i reserv om olyckan är framme, samt en långkäftad tång för att lossa krokarna med, det sista Du vill är att stoppa in fingrarna i en gäddkäft med 600-700 sylvassa rakbladständer!!

När det gäller flätlina så köp den billigste de har då Din rulle inte har så värst bra påspolning så linan kommer att slitas fortare oavsett om Du köper en dyr lina, när Du sen fastnat i prylträsket som oss andra "fisketokar" så köper Du en bättre utrustning och då är det dags för en bättre flätlina

Skitfiske på Dig och på Dem bara
              Nu har jag fixat lite av det.

Köpt ett gäng jiggar, två Storm natural gummifiskar och tre rapala x-rap wobblers. En näve päronvikter, ett par ståltafsar och en lång fisketång.

I morgon bär det av till Björlanda sportfiske efter Gotefunk´s tips för att spola på 100m flätlina.
              Vet inte riktigt vilken grovlek jag ska ta, 0,19mm som klarar 13kg, eller kommer jag klara mig på en 0,13mm som klarar 8kg?
              Powerpro är ju en rätt bra lina, men hittar knappt nån billigare ändå, så jag kör på den.
              Rullen har ju kullagrad påspolare, så den borde väl inte slita så hårt på linan?

Checkar av toby och mörrumsspinnaren där sammtidigt.
              Något annat jag borde köpa när jag ändå är där?

Tacksam för alla svar. Ni har lärt mig mer på 2 dagar än jag lärt mig på 27 år tidigare om fiske. Stort tack!

/Fredrik

Kommentera

Köpt ett gäng jiggar, två Storm natural gummifiskar och tre rapala x-rap wobblers. En näve päronvikter, ett par ståltafsar och en lång fisketång.

I morgon bär det av till Björlanda sportfiske efter Gotefunk´s tips för att spola på 100m flätlina.
                Vet inte riktigt vilken grovlek jag ska ta, 0,19mm som klarar 13kg, eller kommer jag klara mig på en 0,13mm som klarar 8kg?
                Powerpro är ju en rätt bra lina, men hittar knappt nån billigare ändå, så jag kör på den.
                Rullen har ju kullagrad påspolare, så den borde väl inte slita så hårt på linan?

Tacksam för alla svar. Ni har lärt mig mer på 2 dagar än jag lärt mig på 27 år tidigare om fiske. Stort tack!

/Fredrik
                Kul det

Skulle välja 0,19 och jo Power Pro är en mycket bra lina, min personliga favorit.

Du bör skaffa ett krokbryne då i princip alla nya krokar är för slöa för att fästa ordentligt i hårda fiskkäftar, så vässa alla krokar innan fiske så de är sylvassa det ska räcka att Du bara snuddar krokspetsen så ska den fästa i skinnet!!

Nu är det bara ut och nöta så kommer fångsterna

Kommentera

/Fredrik

Jag kör själv powerpro och har gjort de senaste åren både på jerk och på haspel, har inget att klaga på. Nu kör jag kanske lite overill och har 0.28 på haspeln men på så vis är jag garderad för allt, och man sätter inte många drag för kroken ryker innan linan gör det. Ett annat tips är att kolla på överskottbolaget och typ jula efter drag etc. Har fiskat mycket med fladen drag och andra billiga skitwobbler och dragit mängder med fisk, det är som någon sa att det är inte märket som fångar fisk.

Som nu ex beställde handskar från hobbex, beställde samtidigt 3x atomdrag för 39kr vilket brukar kosta det dubbla styck i fiskeaffär, även ett paket med en käftöppnare 3 wobbler och wire för 39kr, var bara ute efter käftöppnaren visserligen men wobblerna var kanon, man hörde på 10m om man var tyst rasslet när man spann hem dem, jävligt fin gång också.

Samt det kostar inte så mycket i början om du nu skulle sätta dem. Man kastar hellre bort en wobbler för 30kr av okänt märke än en rapala för 150.

Hoppas detta hjälpte dig lite iaf.

Kommentera

Då blir det 0,19. Känns som om det måste räcka...

Har diamantbrynen av alla slag, så jag ska använda dem.
                    Det tipset tackar jag varmt för. Aldrig slagit mig att man kunde behöva vässa dem, men det är ju fullkomligt logiskt när du säger det.

De dragen jag köpte idag var på utförsäljning. Pröjsade 29:- för de två från storm, och 169:- för de tre rapala-wobblarna på Clas när jag köpte tafsar, tång och tyngder.
                    Men Clas var lite begränsade när det kom till kustfiske så den biten har jag kvar att lösa...
                    Minder drag av alla det slag, och en del pilkar, men inga bra tyngre kust-kastdrag mig veteligen.
                    Men kommer nog hålla mig till billigare drag till att börja med precis som ni säger, men nu ramlade jag över dessa, så jag slog till.
                    Har ännu inte riktigt koll på vilket drag man ska ha till vilken fisk, och kanske borde börja i den änden

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B