jerktafs material hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerktafs material hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerkbait-fiske Visa inlägg
    Är Titanium tooth proof bättre än Boan ?
    för mig att det är likadan material fast tooh proof finns i grövre varianter
    rätta mig ifall jag har fel
    Jag har haft flera oförklarliga olyckor med BOA 40 o 60lb tidigare.
    Hittills inga olyckor med Tooth Proof 75lb (under en säsong)

Om det beror på viktangivelsen, materialet eller diametern vet jag inte.
    Jag ser knappt skillnad på 40 och 60lb BOA, medan 75lb Tooth Proof är klart grövre....

Enligt Trumman är BOA och BFT exakt samma material upp till 60lb och har inbyggd stretch, vilket märks tydligt när man knyter.
    Vet inte om Tooth Proof har det, men det märks inte lika tydligt på 75lb iaf.
    Betydligt svårare att knyta 75lb, men det håller.....peppar peppar

Kommentera

Har också haft stora problem med Boas variant. Kör numera med Patriot titanium med stay-lock ( Färdiga tafsar 100 ib )
      fungerar kanon bra
      Titta gärna in på min fiskeblogg
      www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Boan är lurig... Håller för allt ibland men kan ibland gå av väldigt lätt. Titanium tooth proof har jag inte haft några problem med alls än sålänge, kör 100 lb varianten, det är absolut i det grövsta laget tycker jag. 75 lb är nog perfekt !

Kommentera

var hittar man billig och bra fc lina i bra tafs diameter?
          ngn som har tips på det?

Kommentera

FC i rätt dimension är inte skitbillig ska gudarna veta. Kollade just eBay och hittade 50yds (80 pound) till det facila priset av 53$...

Kommentera

Kan inget om skillnader mellan olika FC-linor, men dessa har funkat alldeles utmärkt för mig !

CAMO har lite mindre synlighet och TAKA är lite tåligare enl. säljaren.
              (Köpte mina på mässan förra året)

Kommentera

Jag gör mina egna Fluocarbontafsar för att dem blir så sjukt mycket lättare än titaniumtafsar så beten som sjunker i vanliga fall får grymt häng (exempel pig jr suspender som e allt annat än en suspender med 'vanlig' tafs) Sjukt bra på tröga vårgäddor! Billigare var det inte för mig, köpte prologics FC i 1mm tjocklek för 199:- (10m) sen köpte jag crosslocks från lundgrens, sen använder jag superlim, bindtråd och krympslang. lekande behövs inte utan bara gör en ögla i den änden, för att få ännu bättre grepp värmer jag ändarna av FC över en låga så det bildas en liten 'hatt' i ändarna.

Kort översikt-
                1) kapa av en lagom bit FC, jag kör mellan 40-60 cm tafs (färdig)
                2) värm upp båda ändar för 'hatteffekt'
                3) i ena änden sätter du ett crosslock, gör en ögla av FC som du sätter låset i, börja fäst med bindtråd, linda hårt,hårt,hårt, sen limmar du tråden och för till sist över en bit krympslang, i detta moment för jag alltid på slangen för båda ändar samtidigt annars har jag lätt att glömma!
                4) samma moment som #3 fast utan crosslock bara en lagom ögla att knyta i, bind/limma/slang, i mitt fall häller jag sen vatten från vattenkokaren över ändarna för att slangen ska krympa o härda, om jag vill få tafsen rak så håller jag även den rak och låter den varma vattnet rinna ner över den, fungerar kalas!
                Hoppas det hjälper dig lite iaf, reserverar mig för stavfel och dålig svenska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 846 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B