ABU Garcia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Garcia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Garcia

Jag är lite nyfiken på vad som hände när ABU blev abu garcia.
    Vad Abu är vet ju de flesta. Ambassdeur, cardinal, kända beten som Hilo, droppen, reflex, atom osv..
    Men vad är Garcia och vad har de tillfört?
    Skulle vara intressant att veta lite mer om vad som hände?? Känns väl inte riktigt att företaget blev till det bättre sen Garcia kom in i bilden....

Vad jag fattat det som var Garcia något som kom in i leken när abu köpte/slogs ihop med ett italienskt företag.

Men jag kan ha fel.

Kommentera

Garcia Corp. var ABUs största återförsäljare i USA. Ett bolag som ABU köpte när det var på dekis..eller nåt sånt.

Kommentera

Det finns en bok "Lyckokast och snilledrag" skriven av Lennart Borgström, son till den store Göte Borgström som var bolagets chef under dess glansperiod.
        Senast ändrad av UT; 2009-03-01, 09:28.
        www.utreel.com

Kommentera

Pure Fishing ble i 2007 kjøpt av Jarden Corporation. Dette er moderselskapet til Coleman Coperation som er verdens største leverandør av camping- og turutstyr.

Jarden kjøper Pure Fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
            1976 köptes merparten utav ABU's aktier utav Wallenbergägda Incentive, och VD blev Göran Diedrichs som sedemera blev chef för Bank of England i Schweich. 1978 köptes den bankruttfärdiga distributören Garcia och företaget bytte namn till ABU Garcia. 1981 så sålde Lennart Borgström samtliga sina aktier till Incentive och försvann ur företaget. 1988 såldes ABU Garcia till Aritmos och ingick i en koncern med bland annat Stiga, Tretorn och Orrefors. 1994 Såldes företaget igen till Proventus vars affärsidé är att köpa och sälja företag. Följdaktligen så såldes företaget 1995 till Berkley som bildade OTG, Outdoor Technologies Group. Därefter tar min koll på företaget slut men jag vet att man renodlade företaget till att bara syssla med sportfiskeprodukter och det döptes om till Purefishing "Enbart fiske". Dessförinnan hade man sysslat med golf under Fenwicks varumärke. Nyligen blev Purefishing uppköpt utav något stort amerikanskt företag tillsammans med Penn och Shakespeare.
            Utmärkt och stringent redogjort. Du tillhör kanske dem som läst boken?
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Jag är lite nyfiken på vad som hände när ABU blev abu garcia.
              Vad Abu är vet ju de flesta. Ambassdeur, cardinal, kända beten som Hilo, droppen, reflex, atom osv..
              Men vad är Garcia och vad har de tillfört?
              Skulle vara intressant att veta lite mer om vad som hände?? Känns väl inte riktigt att företaget blev till det bättre sen Garcia kom in i bilden....
              Generationsskifte mellan far och son, när fadern dog så hade arvsskatten skuldsatt sonen hårt om man valt att fortsätta att driva företaget så han valde att flytta utomlands och sälja bolaget. Dom svenska köparna var bara intresserade av vinstmaximering och sen sålde dom vidare till USA (Garcia)
              sen dess har företaget sålts ett par gånger.
              Nej, det var sunk efter att ABU försvann ur dom ursprungliga ägarnas händer.
              I slutet av 1980-talet började jag bojkotta ABU helt då deras prylar var dyrt skräp, tog 15 år innan jag köpte nått större ABU pryl igen och då en parallell
              importerad 5500.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
              3 svar
              2 868 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Swangsta  
              Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57