Den amerikanska prylmarknaden... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den amerikanska prylmarknaden...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den amerikanska prylmarknaden...

Hejsan!

Jag heter Linus och bor i Boston fram till juni. Jag pluggar har borta men jag har som alla er andra drabbats av den stora passionen sportfiske. Jag kommer fran Skane men ska flytta tillbaka till Stockholm i juni.
    Min utrustning har senaste aren bestatt av en Abu Suveran haspel och en Shimano Citica multi. Tanken ar dock att nu nar jag befinner mig i USA ska uppdatera hela min utrusning.

Mitt fiske bestar av:

* Havsoring langs skanska kusten.
    * Gadd och aborrfiske i sormlandska sjoar.
    * Fiske efter lax och oring i strommen i Stockholm.
    * Blandat fiske i norra Sverige.
    * Sen vill jag verkligen fiska mer lax, t.ex. i Alvkarleby.
    * Det ska ocksa sagas att jag aldrig fastnat for jerkande, aven om jag ar lite sugen pa att gora et nytt forsok.

Den utrustning som jag ar pa jakt efter ar:

* Ett fiskeset i 3000 klassen for gadda och havsoring.
    * Ett lattare set i 2000 klassen, for fiske i sma vattendrag.
    * Ett UL-set i 1000 klassen.
    * En laxrulle som aven ska kunna funka till jerkande.
    * Ett portabelt ekolod.
    * Ev. ett flugfiskeset som ska primart ska funka till fiske efter havsoring.
    * Blandade linor och drag.

Min budget ar knapp och ligger pa runt 800 $. Det kan bli lite mer aven om jag inte vill ruinera mig.

Grejen ar att jag ocksa har en stor passion for att gora bra affrer. Detta resulterar i att jag ar otroligt ambivalent. Ena dagen vill jag kopa Shimano ch andra vill jag kopa Daiwa!

Tanken ar dock att jag ska delge er all kunskap som jag insamlar om mina eventuella objekt. Jag laser otroligt mycket far ganska snabbt en bra uppfattning om vilka produkter som ar bra och vilka som ar daliga.

Jag hoppas att detta ska uppmuntra andra att gora klipp fran e-bay och etc.
    Jag ar aven mycket tacksam for alla tips och reflektioner.

Mycket noje!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Den eviga kampen...

Man kan ju knappast sticka under stolen med att det roligaste att kopa ar en ny rulle. Rullen ar pa nagot satt navet i hela ens fiskeutrustning.
    Problemet ar bara att det finns sa otroligt mycket rullar att valja pa. Bara pa svenska marknaden finns en hel del, men i USA ar det oandligt. Synnerligen finns det en mangd olika marken. Men om man snackar hasplar finns det egentligen bara tva marken som galler och det ar Daiwa och Shimano. Man kan ta en titt pa andra marken som Abu, Quantum, Pflueger etc. men i nio fall av tio har Daiwa eller Shimano battre motsvariget.

Innan jag borjar vill jag poangtera att denna jamforelse ar hogst subjektiv och personlig. Sen forekommer dar sakert en hel del faktafel, men det ar den har uppfattningen som jag har fatt. Upplys mig garna om det inte ar nagot som stammer sa att bilden klarnar annu mer.
    Jag ar som sagt ingen expert!

Men vem ar egentligen bast av Daiwa och Shimano? En mycket svar fraga som har olika svar. Bada marken har sina anhangare som aldrig skulle ga over till den andra sidan. Det som nog manga kan halla med om ar att Daiwas japan-utbud ar bland det basta man kan fa tag pa.
    Jag ar dock inte villig att lagga 300$ - + pa en rulle sa jag kommer halla mig i mittensegmentet med allt ifran 100 -299 $.
    Jag har fragat en oerhord mangd manniskor om vilken av markena man ska valja. Som jag tidigare skrev har jag fatt mangder av olika svar, men ett visst monster har utkristalliserat sig.

Daiwa

Av de som val testar och kopa en Daiwa ar det ytterst fa som blir missnojda. Det som tilltalar manga ar den fina linupplaggningen, den latta vikten, stora spolar som kastar langt och framforallt den jamna bromsen.
    Jag kan inte mycket om bromsar men Daiwa verkar outstanding pa detta omrade. Dels for att dom anvander magnetbromsar men aven for att de nastan aldrig gor en bakbromsad rulle. Man brukar saga att en centralbromsad ruller ger 1 i bromskapacitet, en frambromsad en 1/2 och en bakbromsad en 1/4.
    Detta ar synnerligen intressant i Sverige da Shimanos bakbromsade har gjort stor succe.
    Det som ocksa ar mycket intressant med Daiwa ar deras kapslade kullager. Enligt Daiwa ska dessa motsta salt och anna smuts tio ganger battre an vanliga rostfria kullager. Om man sen lagger till deras vattentata rullhus kanns det som en rulle ska kunna halla i 100 ar. Dock ska det tillagas att nastan alla tillverkare har sina "speciell" lager som ska sta emot det mesta.

Det negativa med Daiwa kan vara svart att hitta, men for min del finns det. Rent servicemassigt verkar det finnas en generell uppfattning att de inte alls star bakom sina produkter som Shimano t.ex. Det ar betydligt krangligare att fa service.
    Jag ar inte heller bekvam med deras laga utvaxling. Daiwas flesta rullar har en utvaxling pa 4.7:1 som skiljer sig ganska mycket fran Shimanos 6.0:1.

Shimano

Shimano ar otroligt stora pa haspelrullar hemma i Sverige. Man ar ocksa stora men inte lika dominanta pa den amerikanska marknaden. Det som ar intressant att namna ar att man nastan uteslutande marknadsfor frambromsade rullar. Detta gor att man blir annu mer konkurranskraftig gentemot Daiwa.
    Vissa tycker att Shimanos rullar har en trakig kansla, jag tycker tvartom. Jag tycker att deras rullar kanns gediget byggda och alerta med den hoga utvaxlingen.
    Shimanos absolut starkaste sida ar deras SR-system. Detta innebar bl.a. direktskruv fran handtag till rullarmen vilket tar bort allt glapp. Mycket skon kansla!
    Deras sk. Propulsion ska framja en mjukare gang vilket det ocksa gor. Personligen tycker jag att de amerikanska Shimano-rullarna ar mycket mjukare an de svenska. Kanske inbillning, men det handlar nog ocksa om att man far mer for pengarna har borta.
    Shimano ar ocksa kanda for sina A-RB kullager som ska sta emot rost valdigt bra.

Shimano gor mycket fina rullar med mycket finesser! Ibland kan det dock kannas som om detta ocksa kan skapa problem for dem. Om man jamfor med Daiwa verkar det finnas betydligt mer "mandagsexemplar" bland Shimano. I vissa recensioner laser man om rullar som har gett upp efter fem fisketurter. Det kan vara att bygeln slutar funka eller att det later som det ar grus i rullen.
    Vidare ar Shimano rullar ganska tunga och vager ofta 20 - 30 gram mer an Daiwas motsvarande modeller.
    Till sist vill jag saga att Shimano ar ganska snala med sina storlekar och hoppet fran 2500 till 1000 ar ganska stort.

Slutsats

Man kan utan tvekan sla fast att det ar tva ytterst kompetenta rulltillverkare!
    Generellt verkar det som om man far lite mer for pengarna med Daiwa. Men om man kollar pa modeller under 200 $ har Shimano i ar tagit stora steg. Bl.a. har Symetre for 99 $ kommit ut i en helt ny design och fatt mycket bra kritik.
    Nagonstans far jag uppfattningen om att Daiwa prioiterar sina dyrare modeller mer.
    Det kan ocksa namnas att pa sidan tackeltour.com dar det finns mangder av recensioner vinner i princip alltid Daiwa nar man jamfor rullar.

Manga Daiwa-anhangare skrattar at Shimanos bakbroms. Antagligen med all ratt, men nar det kommer till frambromsat kan man helt klart mata sig. Mycket handlar om kansla nar man fiskar. Detta tycker jag Shimano har lyckats mycket bra med. Deras SR-system gor att aven billigare rullar kanns mycket gedigna. Som jamforelse finns det manga som klagar pa att Daiwas dyrare modeller har glapp i handtaget.

Med denna fakta som bakgrund finns det helt enkelt bara en utvag och det ar att kopa en rulle av var marke. For varje marke erbjuder en egen upplevelse. Det ar som att BMW och Toyota erbjuder olika korupplevelser, men andock ar bada dugliga biltillverkare.

Tack for denna gang och jag ser garna att det blir lite diskussion kring amnet!

Kommentera

Först och främst vad har du använt dig utav tidigare? - Då vet Du på ett ungefär vad Du gillar.
      Dock är det ju jävligt skönt att känna på grejerna innan man köper något.

* Daiwa eller Shimano? - Ja smaken är som baken... delad.

På punkten * Fiske efter lax och oring i strommen i Stockholm. - Så skulle jag köpa en laxrulle som tar en bra många meter lina och tjock lina eftersom Du då oxå kan använda den i andra hårdare rinnande vatten tex Alvkarleby. som Du nämde.

Slutsatsen jag tar är:

* Ett fiskeset i 3000 klassen for gadda och havsoring. - Spinnset - Multirulle och ett längre spö (Tänk dock på att det är jobbigt med ett långt spö om du skall stå från land),
      * Ett lattare set i 2000 klassen, for fiske i sma vattendrag - . (Skulle använda spinset:et där .. alltså lägga ner lite mer pengar på en rulle som både tar större beten men oxå kan kasta med mindre vikt.
      * Ett UL-set i 1000 klassen. - Ingen erfarenhet utav detta fiske men känns som det kan köpas likagärna i Sverige.
      * En laxrulle som aven ska kunna funka till jerkande. - Som jag sa tidigare skall du ha en rulle att fiska med i strömmen och ändå kunna dra laxar i Älvkarleby så hade jag gått på en laxrulle och till spinnfisket en rulle som eventuellt skulle fungera med Jerkning. (alltså Spinnset = tåla jerkfiske.) Dock krävs 2 olika spön.
      * Ett portabelt ekolod. - Ingen kommentar
      * Ev. ett flugfiskeset som ska primart ska funka till fiske efter havsoring.
      * Blandade linor och drag. - Ingen kommentar.

Hoppas något utav detta hjälper dig, om någon tycker jag har fel får de självklart rätta mig. Detta är min synpunkt.

Jag har fiskat sen jag var en liten skit och skall precis ta upp det igen, så välkommen att höra av dig om Du har lust att dra några vändor - (Dock är gäddfiske passionen) Skall köpa ett jerkset då jag testade att jerka förra sommaren med polarens grejer. Loved it.

/M
      Senast ändrad av Mikael S; 2009-02-09, 19:52.
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Tack for kommentarerna!

Precis som du har jag sedan nagra ar tagit upp fisket igen. Verkligen en kul hobby!
        Tidigare har jag kort med Abu och Shimano, men har aven testat nagra Daiwa som jag verkligen gilla.

Dock har jag reviderat mig lite. Det blir bara ett 2500 set och inte 2000 och 3000. For liten skillnad.
        Vill nog lagga lite mer krut pa multirullen!

Men fragan ar hur mycket lina man behover nar man kor efter lax? Knappt 200 m borde val racka? Jag lar inte fiska lax varje dag, utan nar man val ska gora det ser man till att rullen ar laddad till max. Kanns bara dumt att kopa en megarulle som blir for stor for gadda.

Racker 9(274 cm) f for ett laxspo? Kanske inte ultimat men det skulle aven passa bra till grovt gaddfiske. Jag gillar inte sma jerkspon, kanns inte lika kul i fighten.

Var bor du? Tar garna en tur, har tillgang till bade bat och flytbrygga.

Ha det gott!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
          Tack for kommentarerna!

Precis som du har jag sedan nagra ar tagit upp fisket igen. Verkligen en kul hobby!
          Tidigare har jag kort med Abu och Shimano, men har aven testat nagra Daiwa som jag verkligen gilla.

Dock har jag reviderat mig lite. Det blir bara ett 2500 set och inte 2000 och 3000. For liten skillnad.
          Vill nog lagga lite mer krut pa multirullen!

Men fragan ar hur mycket lina man behover nar man kor efter lax? Knappt 200 m borde val racka? Jag lar inte fiska lax varje dag, utan nar man val ska gora det ser man till att rullen ar laddad till max. Kanns bara dumt att kopa en megarulle som blir for stor for gadda.

Racker 9(274 cm) f for ett laxspo? Kanske inte ultimat men det skulle aven passa bra till grovt gaddfiske. Jag gillar inte sma jerkspon, kanns inte lika kul i fighten.

Var bor du? Tar garna en tur, har tillgang till bade bat och flytbrygga.

Ha det gott!
          11-12fots spinnspö upp till runt 90-140g för att kunna dänga sänken mm är vad jag hade rekommenderat för Lax fiske.. men skall du fiska gädda oxå känns det onödigt.

Skall du fiska jätte laxar i Jockfall lär du ha mer än 200 meter. - beror helt på fisket.. köra med tubfluga, sänken? Eller spinnfiske efter lax..?

Jag tycker Du skall fråga någon här med Laxfiske som intresse eller gå till en bra fiskebutik med kunnig personal.

När det gäller lina så kör med nylon, förlåter laxens knyckar mycket bättre än flätlina.

Annars när det gäller lax eller gädda så hade jag prioriterat det jag gör oftast - tex gäddfiske är väl det vanligaste om man inte bor där det finns fina lax å öring vatten... kan säga såhär att Stockholms Ström tröttnar man på efter ett tag jävla förorts fiske - Hellre står jag vid Scania sjön i Södertälje isåfall haha.

Jag bor i Sundbyberg , Stockholm.
          Själv?

/M
          Senast ändrad av Mikael S; 2009-02-13, 18:19.
          Mina Placeringar:

Kommentera

Jag har bara fiskat lax ett fatal ganger i mitt liv, sa det kanns otroligt att det skulle blir radikalt mer de narmsta aren. Sa fall handlar det val mest om Morrum, Alvkarleby m.m.
            Gadda daremot fiskar man var och varannan helg.

Vad sags om detta spoet: http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...233&hasJS=true

Borde val bade funka till gadda och lax.

Ar sjalv en skaning som har haft Nacka som hemort de senaste tva aren. Men just nu bor jag i Boston fram till juni. Mest fiskar jag egentligen i Sormland dar jag har bat och flytbrygga.

Kommentera

Jag har bara fiskat lax ett fatal ganger i mitt liv, sa det kanns otroligt att det skulle blir radikalt mer de narmsta aren. Sa fall handlar det val mest om Morrum, Alvkarleby m.m.
              Gadda daremot fiskar man var och varannan helg.

Vad sags om detta spoet: http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...233&hasJS=true

Borde val bade funka till gadda och lax.

Ar sjalv en skaning som har haft Nacka som hemort de senaste tva aren. Men just nu bor jag i Boston fram till juni. Mest fiskar jag egentligen i Sormland dar jag har bat och flytbrygga.

Har faktiskt tyvärr ingen aning om spöt - Men försök googla lite osv.

Ok, men vart kommer du flytta nu när du kommer hem i Juni?

/M
              Mina Placeringar:

Kommentera

Kvaliteen ar sakert helt ok, det ar mest kastvikten som jag tvekar om, 15 - 60 g skulle val kunna funka till bade gadda och lax. Ofta brukar kastvikten vara ganska underskattat har i USA.

Ska kopa lagenhet sa det vet man aldrig, men jag hoppas pa Nacka. Vi hors val har pa forumet, annars kan jag skicka ett pm nar det ar dags for fiske pa svensk mark igen.

Ha det!

Kommentera

Kvaliteen ar sakert helt ok, det ar mest kastvikten som jag tvekar om, 15 - 60 g skulle val kunna funka till bade gadda och lax. Ofta brukar kastvikten vara ganska underskattat har i USA.

Ska kopa lagenhet sa det vet man aldrig, men jag hoppas pa Nacka. Vi hors val har pa forumet, annars kan jag skicka ett pm nar det ar dags for fiske pa svensk mark igen.

Ha det!
                  Jag hade satsat på ett spö från staterna med 90 eller 100g som "maxvikts" klassat.. för det är annorlunda som Du säger i USA där sätter de rekommenderar betesvikten som spöt klarar av att kasta därför tycker jag det skall vara 90 eller 100g.
                  Mina Placeringar:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 914 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B