Drakowich-tackel i kallt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drakowich-tackel i kallt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drakowich-tackel i kallt vatten

Någon som har erfarenhet av Drakowich-tackel för gös/aborre/gädda så här års. Tänker att långsamt inspunnet eller draget efter båt borde det kunna vara gångbart.
    Jag har tänkt tillverka tacklet själv. Vilken typ av bly är bäst att använda för att få bra gång och avvägning?

Jag har byggt med biltemas kul-bly, det fungerar rätt ok för mig, men du kan nog ta vilket kulbly som helst med lagom vikt.
    Jag föreställer mig att det kan va juste att ha ett rätt lätt tackel såhär års när det är kallt och man vill att det skall gå väldigt långsamt. Men det är ju en fördel med det tacklet att man knåpa ihop egna som har olika vikt för olika årstider...

Återkom gärna med rapport.
    När drar vi?

Kommentera

Jag har fått för mig att mycket av poängen är att det är ledat mellan blyt och öglan till pianotråden för gångens skull. Undrar alltså över bästa formen på blyt, som väl bör ha två öglor.

Kommentera

Njaa asså det är ju ett hål i bly:et. Man kan göra två ögglor av pianotråden som man bygger resten med. Försökte ta ett foto med datakameran men det gick lite sisådär. Gör först en liten öggla genom att snurra pianotråden runt sig själv, sen stoppar du den igenom kulblyet och sen gör du en liten öggla till på andra sidan. Det blir inte riktigt jättefantastiskt men det har hållit för de två smågäddor jag fått på det

Kan försöka ta ett bättre foto om du inte hänger med.

Click image for larger version

Name:	Photo 129.jpg
Views:	1
Size:	76,2 KB
ID:	1756814
        När drar vi?

Kommentera

Här är länk till Drahckovitch-Riggen

Senast ändrad av Peje; 2011-12-28, 17:21. Anledning: Ny länk

Kommentera

Tackar, nu vet jag allt jag behöver för att knåpa ihop riggen. Har också lärt mig att stava till Drachkovitch.
            När ni fiskat med det vad har funkat bäst, typ jigga in det, dra efter botten eller köra vertikalt. Vi skall ut och prova på torsdag kring Mörkö, vi får se var det är isfritt.

Kommentera

Jag har bara testat det en gång, då jiggade jag. Det höll ihop förvånansvärt bra och gav två kilospinnar

Tycker det borde fungera nog så bra som fireballs för det vertikala, men jag har inte testat. Nån annan som testat?

Låter grymt med båtfiske, längtar stört till man kan haspla i båten. Det ska ju bli lite varmare till helgen så det blir nog bra skit! Va ska ni köra med för agn?
              När drar vi?

Kommentera

Var ute fem timmar idag med nyknåpade tackel och mört. Var vid pålsundet på insidan av mörkö, ett långt strömt sund med en djupfåra på 4-8m. Inte en banan på lodet, helt dött. Vi gjorde tappra försök med tacklen som kändes kanon.
                Överhängande känsla av att idag går vi fisklösa.
                Tog några förströdda kast med jerkspöt. På fjärde kastet hugger det. Känns som en snipa. Plaskar till i ytan. Tror fortfande på typ 1-2 kg. Blir kallad snipkung av min kamrat, och vevar på. Vevar lätt in firren som inte kommer upp till ytan. När den är precis under båten börjar den komma uppåt. Den var större än befarat.

Min våg som går till åtta gick i botten. Nån med vant öga får gärna hjälpa till med en uppskattning. 106 cm lång och duktigt trind.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	090205 014.JPG
Views:	1
Size:	298,9 KB
ID:	1756826

Nu hoppas jag att bilden kommer med

Kommentera

svårt att bestämma men, nånstans mellan 10-12kg? det är iallfall min tippning, men jag är ingen expert på att bestämma gäddvikt heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B