Gäddspinnfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspinnfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Främst min förmåga som flugfiskare.

/Johan
    http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av MoS Visa inlägg
      Jag är skeptisk

Kör även flugfiske men inte lyckats trots hela tre försök efter kustöring i Bråviken. Snart är det dags för årets första tur(flugfiske) och det ska bli härligt.

/Johan
      Jag har iaf 20 bomturer utan öring i Bråviken. Inget konstigt med de

Gädda däremot
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Detta är bland det bästa som finns

Bifogade filer
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          Är absolut ingen expert, men typ så här har jag gjort:

Kanin/zonker-strips som lindas/binds på någon typ av tub (mässing el. plast t.ex.)
          Limma med superlim vartefter du lindar på "stripsen" annars lär det inte hålla länge.
          Någon typ av huvud med ögon ser aptitligt ut.

Sedan en tafs av pianotråd igenom tuben och en ögla i varje ända,
          en ögla för kroken där bak och en ögla fram där du fäster tafsen alt. krok i båda ändar för mer tyngd.
          Har märkt att två krokar sällan fäster bättre i gäddan, men orsakar mer trassel på flugan.....

Med en krok (Gamma 2/0) sjunker den lååångsamt med mässingstub och nästan svävar med plasttub.
          Allt detta går att reglera med material och tyngder såklart....

Enklast är nog att köpa en färdig och studera.....

(Har inte mina hemma, annars hade jag tagit en bild)

Grymt effektiva ibland, har dock bara testat under hösten -08
          Tack för beskrivningen! Jag kan ju testa att bygga utifrån den. Så får man se om jag ev. köper en fluga för att dissekera den. Men det är roligt att testa sig fram själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
            Ni glömmer det bästa, vanligt fluga Känslan att ha fluglinan i handen då hugget kommer är sweet
            Det kan jag tänka mig! Men jag har tagit ett beslut att ev. flugfiskekarriär ligger några år in i framtiden. Jag misstänker att annars kan en fiskepryls relaterad personlig konkurs lura runt hörnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
              Jag har iaf 20 bomturer utan öring i Bråviken. Inget konstigt med de

Gädda däremot
              Jo, jag vet. Har ännu fler bompass om man räknar in spinnpassen i båt denna höst och vinter. En liten blänkare är allt som kommit upp i båten.

Hoppas på mildväder snart så man kan komma ut på gäddfiske igen.

/Johan
              http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                Tack för beskrivningen! Jag kan ju testa att bygga utifrån den. Så får man se om jag ev. köper en fluga för att dissekera den. Men det är roligt att testa sig fram själv.
                Precis, jag har aldrig bundit flugor, men dessa är ganska enkla.
                Limma inte om du ska experimentera
                Materialet är ganska dyrt, så det är bra om man kan backa tillbaka i början....
                När du tycker att du har koll så kan du limma.
                Linda hårt, köp en tråd som håller annars blir du snabbt irriterad.
                Glömde skriva att jag brukar stoppa in några flashtrådar också, 5-6 st räcker.

Jag köpte ett billigt städ för tuber (under 200kr), tror inte vanligt städ fungerar så bra....

Jag har tryckt in hullingarna på mina krokar för att minska på trasslet.
                Tror inte du tappar många gäddor pga det, men du får klart mer fisketid !
                Svansarna har en förmåga att hänga upp sig och med hullingar blir det svårare att reda ut =
                slitaget blir större och flugan håller kortare tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                  Precis, jag har aldrig bundit flugor, men dessa är ganska enkla.
                  Limma inte om du ska experimentera
                  Materialet är ganska dyrt, så det är bra om man kan backa tillbaka i början....
                  När du tycker att du har koll så kan du limma.
                  Linda hårt, köp en tråd som håller annars blir du snabbt irriterad.
                  Glömde skriva att jag brukar stoppa in några flashtrådar också, 5-6 st räcker.

Jag köpte ett billigt städ för tuber (under 200kr), tror inte vanligt städ fungerar så bra....

Jag har tryckt in hullingarna på mina krokar för att minska på trasslet.
                  Tror inte du tappar många gäddor pga det, men du får klart mer fisketid !
                  Svansarna har en förmåga att hänga upp sig och med hullingar blir det svårare att reda ut =
                  slitaget blir större och flugan håller kortare tid.
                  En fråga bara som jag kom på. Vad är det för tråd du använder? Är det vanligbindtråd eller nån form av specialtråd?
                  Om jag inte missminner mig har jag för mig att jag läst nån artikel om gäddflugor där de använder kevlartråd(eller nåt liknande), kan det stämma?

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                    En fråga bara som jag kom på. Vad är det för tråd du använder? Är det vanligbindtråd eller nån form av specialtråd?
                    Om jag inte missminner mig har jag för mig att jag läst nån artikel om gäddflugor där de använder kevlartråd(eller nåt liknande), kan det stämma?
                    Jag kör med vanlig bindtråd. Trixet är att ha supelim mellan varje lager.

Har tagit 40 gäddor på en av flugorna o den ser ut som ny.
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
                      Jag kör med vanlig bindtråd. Trixet är att ha supelim mellan varje lager.

Har tagit 40 gäddor på en av flugorna o den ser ut som ny.
                      Vad är det för superlim? Vanligt superlim eller superlim för flugor?

Jag binder själv lite bucktails till spinnare och då har man ju headcement som lim men det är inte det du menar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B