Högervevad jerkrulle? Funkar min eon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högervevad jerkrulle? Funkar min eon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Höger såklart

Vevar höger på multirulle, vänster på fluga och haspel. Vet inte om det är ambivalent eller det ska vara så... Jag gör som morfar lärde mig..
    En del säger att man vill ha höger hand att jerka med för man är starkast i den. Inte vet jag men kanske är det att man spelat innebandy i många år som gör att jag inte känner något i vänster arm när jag jerkar..! Men jag sticker ut hakan och säger att om man är för svag för att jerka med höger-vev - då är det dags att ta ett pass på gymet

Kommentera

Det är väl inte fråga om styrka utan handlar väl mer om motorik. Sätt en penna i vänster hand och skriv lite så ser du hur snyggt det blir...

Kommentera

[QUOTE=sveprod;420531]Vevar höger på multirulle, vänster på fluga och haspel. Vet inte om det är ambivalent eller det ska vara så... Jag gör som morfar lärde mig..

...exakt så lärde min morfar mig oxå!!! Mina "kamrater" vill att jag skall jerka med vänster, men det ger sig under 2009...

Kör din stil. Dvs det som passar dig bäst. För så gör jag !!!!

Kommentera

Oavsett vilken sida men vevar är eon bara dumheter !

Kommentera

Har en som funkat i flera år. Använder den ibland när det är kallt, då den är skönare att hålla om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
              Hur många jerkare vevar med höger? Jag har alltid vevat höger på både spinn och haspel, och har inget problem med kraften i vänsterarmen... borde det gå bra att jerka med höger då?

Och så rullen, funkar min amb. eon 6600 för jerkande, eller kommer den bryta ihop efter tio kast? Tänkte fixa power pro 0.38~
              Kör med högervevad på Jerk även om jag även har vänstervevad men gillar inte det, däremot på haspel och fluga är nog en vanesak men för själva fisket så saknar det betydelse så länge Du hanterar spöt med den hand som Du har bäst motorik i, det är ju spörörelserna som gör jerkfisket så speciellt!!

Veva in linan kräver varken styrka eller motorik, bara veva på för att ta in lina och hålla still när fisken drar iväg

Troligen därför många förordar vänstervevad rulle vid Jerk då majoriteten av befolkningen är högerhänt och därför har bäst motorik med höger hand, själv tillhör jag den lilla del av befolkningen som är 100% Ambidexter (dubbelhänt) så jag använder den hand som passar bäst för tillfället oavsett vad jag gör

Det lär inte vara några problem med den rullen om Du inte hänger på stora Jerkar +100gr, men kör Du tex Buster Jerk och liknande på mellan 35-80gr så lär den hålla bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 786 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B