Köpa ny havsöringsrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ny havsöringsrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa ny havsöringsrulle

Nu börjar min gamla trotjänare Shimano Nexave 2500 RB att gå lite illa och jag behöver således förnya min arsenal.

Eftersom jag aldrig har haft några problem med shimanorullar så kommer jag att hålla mig till detta frabrikat.

Jag har tittat lite på olika modeller och velar nu mellan ett par olika modeller.
    Hjälp mig i mitt val! Ta hänsyn till prestanda i förhållande till pris.
    35
    Technium 2500FB - 1895:-
    5,71%
    2
    Nasci 2500FA - 1535:-
    25,71%
    9
    Stradic 2500FC - 2635:-
    22,86%
    8
    Twinpower 2500 FB - 2000:- ( förra årets modell )
    25,71%
    9
    Seido 2500RA - 995:-
    5,71%
    2
    Annat, specificerat i tråden
    14,29%
    5
    En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
    http://mothugget.blogspot.com/

Ursprungligen postat av Wiz Visa inlägg
    Nu börjar min gamla trotjänare Shimano Nexave 2500 RB att gå lite illa och jag behöver således förnya min arsenal.

Eftersom jag aldrig har haft några problem med shimanorullar så kommer jag att hålla mig till detta frabrikat.

Jag har tittat lite på olika modeller och velar nu mellan ett par olika modeller.
    Hjälp mig i mitt val! Ta hänsyn till prestanda i förhållande till pris.
    Hej Wiz; Jag har bland alla mina, genom tiderna sparade haspelrullar några egna favoriter och de är en Mitchell 300, två Mitchell 308, en Mitchell 330 och en 406, som än idag fungerar perfekt sedan inköpsåren 1961, 1963, 1965 och 1968. Jag har även flera Shimano Super Aero 1000, 3000 och 4000 GT från 1997-1998 som fungerar till belåtenhet...men de saknar knarr när fisken drar ut lina!. Min allra äldsta haspelrulle, en ABU 444 från slutet av 1950-talet fungerar också till belåtenhet! Några svensktillverkade, verkliga kvalitetsrullar är ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 och de har också hängt med på massor av mina fisketurer sedan 1978 och början av 1980-talet. Det har aldrig varit något fel på någon av mina svenska Cardinalrullar! De rullar jag gillar att kasta efter lax med tillsammans med lätta wobbler i norska laxälvar är mina och sonens Daiwa SS2600 Whisker Tournament. De är verkligen långkastande och silkesmjuka i invevningen.

Genom åren har jag lärt mig att jag kräva några få egenskaper hos haspelrullar för att jag ska uppskatta dem: 1. De måste ha en ljudlig knarr som verkligen hörs när fisken drar ut lina. 2. De ska lägga upp linan jämnt över hela spolen. 3. De ska vara mjuka att veva in med och ska inte låta som skördetröskor. 3. De ska ha en jämn, och inte ryckig slirbroms. 4. De ska vara smörj- och servicevänliga och lätta att plocka isär utan att en massa fjädrar och skruvar far iväg åt alla håll.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Wiz; Jag har bland alla mina, genom tiderna sparade haspelrullar några egna favoriter och de är en Mitchell 300, två Mitchell 308, en Mitchell 330 och en 406, som än idag fungerar perfekt sedan inköpsåren 1961, 1963, 1965 och 1968. Jag har även flera Shimano Super Aero 1000, 3000 och 4000 GT från 1997-1998 som fungerar till belåtenhet...men de saknar knarr när fisken drar ut lina!. Min allra äldsta haspelrulle, en ABU 444 från slutet av 1950-talet fungerar också till belåtenhet! Några svensktillverkade, verkliga kvalitetsrullar är ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 och de har också hängt med på massor av mina fisketurer sedan 1978 och början av 1980-talet. Det har aldrig varit något fel på någon av mina svenska Cardinalrullar! De rullar jag gillar att kasta efter lax med tillsammans med lätta wobbler i norska laxälvar är mina och sonens Daiwa SS2600 Whisker Tournament. De är verkligen långkastande och silkesmjuka i invevningen.

Genom åren har jag lärt mig att jag kräva några få egenskaper hos haspelrullar för att jag ska uppskatta dem: 1. De måste ha en ljudlig knarr som verkligen hörs när fisken drar ut lina. 2. De ska lägga upp linan jämnt över hela spolen. 3. De ska vara mjuka att veva in med och ska inte låta som skördetröskor. 3. De ska ha en jämn, och inte ryckig slirbroms. 4. De ska vara smörj- och servicevänliga och lätta att plocka isär utan att en massa fjädrar och skruvar far iväg åt alla håll.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      Jag har nu läst ditt svar om och om igen, och förstår inte riktigt vad du vill ha sagt förutom att man gjorde bättre grejer förr. De baskrav du radar upp ser jag som självklarheter i valet av ny rulle. Det enda som inte riktigt går att kontrollera är servicevänligheten. Haspelrullar generellt är ju rätt svåra att plocka isär, speciellt om de är bakbromsade ( nu är jag dock intresserade av frambromsat, men min nuvarande nexave är bakbromsad )
      Känner du att du kan rekommendera någon av ovanstående rullar?
      Vilken tål mest "stryk" ? Då menar jag saker som sand, sänkning i saltvatten mm.

Stradic, Technium, TwinPower och Nasci har ju ett speciellt hål för smörjning, vilket jag anser som väldigt possitivt.

Kommentera

Shimanorullar

Hej

Jag personligen gillar Shimano's haspelrullar. Dock deras "easy maintenance" med smörjhål är väl mera marknadsföring än bra. Rullen bör ändås tas isär för rengöring och oljning/smörjning. Dock upplever jag att Shimano's rullar inte håller i flera säsonger. Jag fiskar iofs mkt, och i princip alla mina Shimano's börjar "kugga" vid spolvänding och mina Technium 2500FB (gamla modellen) har blivit helt utbytta 2 ggr då de blivit tröga och ojämna vid inspinning (extremt jobbigt vid tex jiggning där betet gör knappt ngt motstånd och man behöver känna minsta lilla nafs).
        Vid inköp av haspelrulle skulle jag personligen i lägga mer än 1500:-. Köper hellre ny haspel varannan till var 3:e säsong istället för att köpa tokdyr rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
          Hej

Jag personligen gillar Shimano's haspelrullar. Dock deras "easy maintenance" med smörjhål är väl mera marknadsföring än bra. Rullen bör ändås tas isär för rengöring och oljning/smörjning. Dock upplever jag att Shimano's rullar inte håller i flera säsonger. Jag fiskar iofs mkt, och i princip alla mina Shimano's börjar "kugga" vid spolvänding och mina Technium 2500FB (gamla modellen) har blivit helt utbytta 2 ggr då de blivit tröga och ojämna vid inspinning (extremt jobbigt vid tex jiggning där betet gör knappt ngt motstånd och man behöver känna minsta lilla nafs).
          Vid inköp av haspelrulle skulle jag personligen i lägga mer än 1500:-. Köper hellre ny haspel varannan till var 3:e säsong istället för att köpa tokdyr rulle

Så om jag förstått dig rätt, så rekommenderar du mitten segmentet, dvs stradic eller technium.
          Men har du provat några av de dyrare rullarna, så som twinpower, stradic, stella osv? Är det samma sak med dessa?
          Jag brukar försöka leva efter regeln, bättre att köpa riktiga grejer från början än att behöva byta ofta. Eller för att uttrycka det väldigt generellt. Man får vad man betalar för.

Kommentera

Jag kör shimano super GT-RB 2500. Dom finns fortfarande att få tag på och dom kostar runt 1000 kr.

Kommentera

För sakens skull, kan jag informera om att det blev en Twinpower 2500FB, vilken jag hoppas och tror att jag kommer att bli nöjd med. Återkommer efter att jag fiskat ett tag med den

Kommentera

jag har använt en del olika haspel och förra sesången körde jag med en shimano fireblood 2500fb och den va fasen perverst mjuk och silken slirbroms.. men jag va så rädd om den att det nästan blev löjligt så jag sålde den och köpte en stradic, ett beastmaster spö och ett drennan spö.. vet man inte vad man ska göra av alla stålar så e fireblood ett bra val. har man lite sämre ställt e stradic en grym rulle den med..

Kommentera

Om du vill ha en prisvard rulle som verkligen tal saltvatten hade jag satsat pa en Daiwa Costal Inshore 2500. Helt vattentat rullhus samt 7 inkapslade kalger som aldrig ger efter for saltvatten. Helt nu for sasongen och kostar inte mer an 125 dollar.
                  Tycker att det varkar vara en mycket fin rulle for de pengarna.
                  Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiz Visa inlägg
                    Jag har nu läst ditt svar om och om igen, och förstår inte riktigt vad du vill ha sagt förutom att man gjorde bättre grejer förr. De baskrav du radar upp ser jag som självklarheter i valet av ny rulle. Det enda som inte riktigt går att kontrollera är servicevänligheten. Haspelrullar generellt är ju rätt svåra att plocka isär, speciellt om de är bakbromsade ( nu är jag dock intresserade av frambromsat, men min nuvarande nexave är bakbromsad )
                    Känner du att du kan rekommendera någon av ovanstående rullar?
                    Vilken tål mest "stryk" ? Då menar jag saker som sand, sänkning i saltvatten mm.

Stradic, Technium, TwinPower och Nasci har ju ett speciellt hål för smörjning, vilket jag anser som väldigt possitivt.
                    Hej Wiz; Jag började med att berätta om mina gamla trotjänare bland haspelrullar och avslutade med vad jag önskade hos en rulle eller vilka krav jag har om jag vill köpa en eller flera nya haspelrullar:

"Genom åren har jag lärt mig att jag kräva några få egenskaper hos haspelrullar för att jag ska uppskatta dem: 1. De måste ha en ljudlig knarr som verkligen hörs när fisken drar ut lina. 2. De ska lägga upp linan jämnt över hela spolen. 3. De ska vara mjuka att veva in med och ska inte låta som skördetröskor. 3. De ska ha en jämn, och inte ryckig slirbroms. 4. De ska vara smörj- och servicevänliga och lätta att plocka isär utan att en massa fjädrar och skruvar far iväg åt alla håll."
                    Nothing is for ever!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 851 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B