havsfiskespö=jerkspö????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsfiskespö=jerkspö?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• havsfiskespö=jerkspö?????

hej, jag har aldrig jerkat men undrar om man kan använda ett havsfiske spö till jerkfiske??
    man kan ju kapa handtaget om det är för långt, spöt i fråga är 180 cm långt.blir ca160 efter kapning, jag hade ett liggandes shimano ax eller fx nånting

Hmm, är inte toppöglan en rulle ögla på dom flesta havsfiske spön? Hmm, inte så bra att kasta med i så fall...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

asså, det borde ju funka som ett tyngre jerkspö om du kapar handtaget och byter toppögla!
      Rostbiff opch vinäger

Kommentera

för mindre djup funkar det... man vill ju inte köra på en tld rulle lr ngt liknande på ett jerkspö?!

Kommentera

havsfiskespö=jerkspö

spöet är 2 delat med (vanlig ögla) dvs ser ut som ett spinnspö fast kortare , inga viktangivelser men ja tippar att 80-150g jerkbaits går att kasta,

Kommentera

ja men det är väll bara att testa då! funkar säkert!
            Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Nä hör nu va..Ett jerkspö är inte bara ett spö som är kort o styvt. Ett jerkspö är lätt, välbalanserat och har en aktion anpassat till olika jerkbeten. Att experimentera med ombyggda havsfiskespön kommer bara göra dig ledsen och kanske till slut tappa intresset för jerkfisket. Låt inte snålheten bedra visheten. Köp ett riktigt spö från början.

Kommentera

Det fugerar nog aldeles utmärkt. Nakdelen är väl att dem spöna brukar väga en del. Kan bli jobbigt om man skall jerka en hel dag. Men det är nog smidigare med ett jerkspö.

Du kanske är extra stark och orkar med det!

Kommentera

Enligt mig så funkar det bra att bygga om spöt. När jag själv började jerk fiska så kapade jag ett gammalt 7 fots spö till 5,5 fot och drog ut och dunkade pigs och hemmagjorda sliders, och visst fan funkade det

Nu på senare dagar så har jag köpt ett riktigt jerk spö (sthlm jerk), men jag tycker att det går minst lika bra att provfiska jerk med ett hemmabyggt så man kanske inte lägger ner massa pengar på nåt man inte tycker kommer vara kul (iofs ingen risk med jerk =)

Fast det är ändå onödigt att fixa jerkspö nu på senhöst/vintern eftersom jag anser att dom enda jerkbaitsen som är bra att fiska nu är sliders och dom funkar minst lika bra om inte bättre med ett vanligt spinnspö.

Kommentera

Originally posted by MastaPike
                    Enligt mig så funkar det bra att bygga om spöt. När jag själv började jerk fiska så kapade jag ett gammalt 7 fots spö till 5,5 fot och drog ut och dunkade pigs och hemmagjorda sliders, och visst fan funkade det

Nu på senare dagar så har jag köpt ett riktigt jerk spö (sthlm jerk), men jag tycker att det går minst lika bra att provfiska jerk med ett hemmabyggt så man kanske inte lägger ner massa pengar på nåt man inte tycker kommer vara kul (iofs ingen risk med jerk =)

Fast det är ändå onödigt att fixa jerkspö nu på senhöst/vintern eftersom jag anser att dom enda jerkbaitsen som är bra att fiska nu är sliders och dom funkar minst lika bra om inte bättre med ett vanligt spinnspö.
                    Klart det funkar bättre med ett vanligt spinnspö än ett danskt Stockholm Kvasi Jerk..Moaha

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B