Jerkbait med nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait med nylon?

Är det någon som fiskar med nylonlina vid fiske med jerkbait? Anledningen till denna fråga är att jag är nyfiken på om någon lyckats krascha sin multirulle vid denna typ av fiske med just nämnda lintyp.

Jag vet att flätlinan är överlägsen nylonlinan på många punkter men inbillar mig att nylon pga av sin flexibilitet är snällare mot rullen.

Jag kommer förmodligen inte att byta flätlina mot nylon vid jerkbait fisket oavsett, är mest nyfiken på om min teori är helt uppåt väggarna eller om den kan stämma.

Man använder flätlina till jerkbait fiske eftersom man får bättre kontakt med betet. Eller kanske jag missuppfattade din fråga.
    sigpic

Kommentera

Riktigt nylon töjer sig lite vid mothugg som sagt man har bättre kontakt me betet..tror inte de spelar så där stor roll om man fiskar me varesej nylon eller spunnen..

Kommentera

Jag har provat att jerka Buster jerk 2 med nylon ( med haspel ). Det gick inte så jättebra. Spöt var nog lite långt. Annars kör jag med flätlina som typ alla andra och trivs jättebra med den.

Kommentera

Den enda fördel med nylon som ja kan se vore ju att de skulle funka i lite kallare väder(kanske).
          Har testat lite beten i minusgrader med nylon och de gick väl sådär.

Kommentera

Skulle aldrig kunna använda nylon vid jerkfiske... Det enda jag har nylon till nu förtiden är vid isfisket och trolling. Man har som sagt mycket bättre kontakt med betet och känner huggen bättre med flätlina. Nylon är ju klenare också och man skulle troligtvis förlora mycket mer beten om man sätter sig i något dret..

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
              Man använder flätlina till jerkbait fiske eftersom man får bättre kontakt med betet. Eller kanske jag missuppfattade din fråga.
              Det jag undrade över var om det beror på att flätlinan är helt stum att så många lyckas att knäcka multirullarna vid jerkbaitfiske.

Kommentera

Har knäckt lika många rullar när ja fiskat öring och lax i älven som jerkfiske men de har ju varit med stum lina de också .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B