haspelrulle som klarar spinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspelrulle som klarar spinnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en cardinal 801 till mitt UL fiske o är nöjd med den, tror att du kan hitta den på "extrapris" nu, för ca 8/900 kr

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Eller så köper du riktigt små kullager lekande.....! lite svårt att förstå problemet faktiskt varenda haspel av kvalitet kommer tvinna linan exakt som principen säger dvs haspelrullar tvinnar lina i de flesta fall är detta försumbart eller icke noterbart känner du att du har ett problem här köp små kullager lekande och sätt framför spinnaren mvh och lycka till

Ja jag har skrivet tidigare att jag har använt kullager lekande enkelt o dubbelt .
      Och att känna på en rulle i affären är ju inte detsamma som under praktiskt fiske..
      När jag köpte mitt ul-set abu så tyckte jag att det var ok,men i dag blir det något annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
        Behöver hjälp att välja en haspelrulle i ul-klassen,som klarar spinnare utan att tvinna linan,finns det.
        Har läst lite på nätet om Okuma alumina pris runt 800kr.
        Jag ska även köpa ett spö runt 8 fot till rullen.

tittat även på dessa
        Abu Cardinal 500-serien
        Abu Cardinal 800-serien

Eller detta ul-set
        Rea Utgår!
        Artnr:01538-BMUL
        Beskrivning:
        Shimano UL-Set Beast Master

I detta exklusiva set ingår:
        1 st Shimano Sedona 750FB ULF
        1 st Shimano BeastmasterAX 165UL/5,5' 1-7g 2del.
        Pris: 995,00 kr

Kom med tips ni som har erfarenhet av dessa produkter.

Jag har ett billigt ul-set och den rullen funkar väldigt dåligt.
        Hej Wobblersnidarn; Jag ber om ursäkt för att jag kom alltför långt bort från ämnet och din grundfråga att försöka hitta eller få tips om en UL-haspelrulle som inte tvinnar linan vid fiske med spinnare. Mitt sanningsenliga svar till dig är att det inte finns någon UL-haspelrulle som inte tvinnar linan vid fiske med en spinnare! De flesta spinnare är utpräglade lintvinnare! Haspelrullen i sig själv tvinnar också linan vid varje varv som bygeln snurrar runt spolen och lägger upp lina på spolen. Det innebär i klartext att ju mindre diametern är på haspelrullens spole, desto fler varv tvinnar du linan vid inspinning (inhaspling). Den idealiska haspelrullen är en rulle med grund och lång spole med stor spoldiameter för att få på så stor längd lina som möjligt vid varje varv bygeln snurrar runt spolen. Den mesta lintvinningen blir det om du får på en fisk som drar ut linan så att spolen snurrar baklänges. Det blir också lintvinning om du kastar med en spinnare eller annat bete som snurrar och inte går rakt i luften vid själva kastet. Vill du kunna dra fördel av haspelutrustningens egenskap att kunna kasta långt med lätta beten och då även i motvind, då får du även acceptera nackdelen med lintvinning mellan varven och lära dig att tvinna upp linan (neutralisera linan) lite då och då.
        Go for the Big Ones & Merry X-mas!
        Old Firehand

Kommentera

Old F, kunde inte fått till det så bra om lintvinning som du fick. Alltså leta efter en UL med dom egenskaper som Old F förklarar. Och tvinnig går alltså inte till hundra procent att få bort.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Mitchell tycker jag har bra linuppläggning, tvinning är något man får leva med men det går att minska den ordentligt.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
              Ja jag har skrivet tidigare att jag har använt kullager lekande enkelt o dubbelt .
              Och att känna på en rulle i affären är ju inte detsamma som under praktiskt fiske..
              När jag köpte mitt ul-set abu så tyckte jag att det var ok,men i dag blir det något annat.
              Hmm var nog ingen kvalitet på de kullagren direkt vid lätta beten och tunna linor blir problemet svårare iofs men goda kullager grejor eliminerar tvinning vid trolling med skedar i oändlighet det borde motverka både tvinningen från rullen samt spinnaren också dock är det lätta grejor kanske är knepigare kräver nog riktigt riktigt lättsnurrande grejor kanske.
              Som Firehand sa små spoldia. gör det värre du får väl gå över till jigg lycka till!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 790 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B